העולם הערבימבזקים

הרשות הפלסטינית חויבה לשלם כ-80 מיליון ש״ח למשתפי פעולה עם ישראל

בית משפט המחוזי בירושלים קבע בסדרת פסקי דין כי הרשות הפלסטינית תשלם למעלה מ-80 מיליון שקלים ל-39 משתפי פעולה עם ישראל ובני משפחותיהם, בשל עינויים שעברו משתפי הפעולה ורצח מספר מהם. מדובר ב-39 תיקים מתוך קרוב ל-80 תביעות הנידונות בבית המשפט המחוזי.

משתפי הפעולה המיוצגים על ידי משרד ״ארבוס קדם צור״, עונו על ידי הרשות הפלסטינית בעקבות חשד שסייעו למדינת ישראל בסיכול פעולות טרור. בפסק דין של שופט בית משפט המחוזי משה דרורי שהתקבל בשנת 2017 נקבע כי הרשות הפלסטינית אכן עינתה את משתפי הפעולה עם ישראל. עם זאת, את שאלת הפיצוי הותיר השופט דרורי שפרש לבינתיים מכס השיפוט לשופטת מרים אילני, שבסדרת פסקי דין שנתנה בחודש האחרון נקבעו לטובת משתפי הפעולה עם ישראל פיצויים על סך כולל של כ-80 מיליון שקלים.

בהחלטת החבות מתאר השופט דרורי את העינויים "הרבים והאכזריים" שעברו התובעים ובין היתר; הכאות באמצעות כבל חשמל; ברזלים ואנטנות מתכת; מניעת שינה; כבילה בתנוחות קשות; מניעת גישה לשירותים ורחצה; הכנסת סמרטוט מלוכלך בצואה לתוך פי התובעים; כיבוי סיגריות על גופם; הרעבה והכאות באיבר המין. כך לדוגמא באחד מהמקרים פסק בית המשפט כי על אחד התובעים היו זורקים אבנים, קושרים אותו לקיר תוך שמכניסים לפיו מגבת ספוגה במי השירותים, חוקרי הרש"פ הניחו פלסטיק לוהט על ידו, הכניסו את ראשו לתוך האסלה, ועשו עליו את צרכיהם. התובע מתאר כי העינויים הקשים נגמרו לאחר שהודה בעבירות שיוחסו לו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו״ד אריה ארבוס וברק קדם שותפים במשרד ״ארבוס קדם צור״ המייצגים את משתפי הפעולה עם ישראל: "אנו מברכים על פסקי הדין שעושים צדק עם האנשים שמסייעים לנו להילחם בטרור. עשרות פסקי הדין כמו עשרות פסקי הדין הצפויים להינתן בקרוב, אינם רק פיצוי אלא באים חשבון עם רשות רשע מחוללת טרור. פסקי הדין אף מעבירים מסר ברור לפיו מדינת ישראל תעשה הכל למען ביטחונם של משתפי הפעולה שמושטים לנו יד במלחמתנו בטרור. אין ספק שללא הרשות הפלסטינית החמאס לא יכול היה לפעול כפי שהוא פועל"

על אף פסקי הדין, התיק עדיין איננו נגמר, ומשרד "ארבוס קדם צור" המייצג מאות נפגעי פעולות איבה לאחר החלת החוק החדש של פיצויים לדוגמא, נאבק להכליל גם את משתפי הפעולה בתחולת החוק באופן שעשוי להעניק מיליוני שקלים נוספים כפיצוי עונשי לכל תובע שהפך נכה בשל עינויי הרשות בדרכה להשליט טרור בישראל״. בימים אלה הצדדים ממתינים להכרעת בית משפט העליון בסוגיה.

פטיש שופט - כתב אישום - בית משפט
אילוסטרציה. צילום: pixabay

Back to top button