מבזקים

חקירה פלילית נגד השופט עמית, שהשתתף בישיבת הוועדה לבחירת שופטים

היועצת המשפטית לממשלה הודיעה ביום רביעי (30.7.24) לעו"ד אביעד ויסולי, כי הורתה להעביר את הטיפול בחקירה פלילית כנגד השופט יצחק עמית לפרקליט המדינה. החקירה נוגעת להשתתפותו של השופט עמית בישיבת הוועדה לבחירת שופטים ביום 16.1.24, אשר דנה בבחירת נשיא חדש לבית המשפט העליון, ובמועמדותו האישית של השופט עמית לתפקיד זה.

השופט עמית מסר את גרסתו בעניין זה: "בשלב מסויים ציינה השרה סטרוק שליבה יוצא אלי, שכן לא נעים לשבת בחדר כשמדברים עלי באופן אישי. או-אז חזרה השופטת ברק-ארז והבהירה כי מסגרת הדיון היא לא מועמדותו של אדם מסוים, אלא מדוע לא לשים על סדר היום את שאלת הבחירה. באופן דומה, גם שר המשפטים פתח את דבריו בהתייחסות אישית אלי.

עוד אמר השופט: "אציין כי דומני שבשלב זה (או שמא כאשר השרה סטרוק הזכירה את שמי) ציינתי בהלצה כי אם כך הדבר אשב כ'עציץ."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נציב התלונות על השופטים קבע בהחלטתו בתלונה בנושא כי השופט עמית היה אמור לצאת מהישיבה בעת הדיון בעניינו. על פי פרסום בערוץ כאן 11 מיום 31.1.24 "הייעוץ המשפטי במשרד המשפטים גיבש חוות דעת, ולפיה שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, פעל בניגוד עניינים משום שהשתתף בדיון מקדמי במינוי קבע של נשיא לבית המשפט העליון – משרה שעמית מיועד אליה מתוקף עיקרון הסניוריטי."

ניגוד העניינים שבו פעל השופט עמית הינו הבסיס לחשד לעבירת מרמה והפרת אמונים, סעיף 284 לחוק העונשין שעונשה שלוש שנות מאסר. החשד נגד השופט עמית מתבסס על פסיקות בית המשפט העליון בעניין שמעון שבס ואלון חסן, אשר הורשעו בעבירה הנ"ל בנסיבות דומות מאוד. על פי חוק יסוד השפיטה, יש לקבל את אישורו של היועץ המשפטי לממשלה לפתיחה בחקירה נגד שופט.

התלונה למשטרה הוגשה על יד עו"ד אביעד ויסולי ביום 11.3.24 (תיק פלא 103757/2024) והתיק הועבר להחלטת היועצת המשפטית לממשלה ביום 19.3.24. לאחר למעלה מארבעה חודשים, החליטה היועצת המשפטית לממשלה שלא לסגור את התיק, אלא לקדם את החקירה ולהעביר את הטיפול בתלונה לידי פרקליט המדינה.

יצוין כי באופן חריג, עד היום לא אושר ולא פורסם פרוטוקול הישיבה. ככל הידוע כעת, טיוטת הפרוטוקול שהועברה לידי השר ומ"מ הנשיא היא חלקית ביותר. חסרים בפרוטוקול חלקים ניכרים מהנאמר בדיון, במיוחד בכל הנוגע למינוי נשיא לבית המשפט העליון ושיטת הסניוריטי, כולל התבטאות השופט עמית כי הוא יושב בדיון כ"עציץ" בדיוני הוועדה. גם נושא זה הינו חלק מתיק החקירה.

על פי הנוהל המקובל, הטיפול בתלונה יועבר למשנה לפרקליט המדינה, וזה יעבירו לבדיקה במשטרה. לאחר קבלת ממצאי בדיקת המשטרה, המשנה לפרקליט המדינה יכתוב דו"ח אשר יועבר לפרקליט המדינה ולאחר מכן יועברו המלצותיו ליועצת המשפטית לממשלה.

השופט יצחק עמית
צילום: אתר השירותים והמידע הממשלתי

Back to top button