מבזקיםתנועה ותחבורה

עמותת אור ירוק: אלו הערים המסוכנות לילדים בחופש הגדול

בעמותת אור ירוק בדקו מי הן הערים המסוכנות לילדים בחודשי הקיץ והחופש הגדול, ערים שבהן מספר הילדים הנפגעים בתאונות דרכים הוא הגבוה ביותר בהשוואה לחלקם באוכלוסייה. באור ירוק בדקו את נתוני היפגעות הילדים (0-14) בתאונות דרכים בחודשים יוני, יולי ואוגוסט במשך חמש שנים (2023-2019) כאשר הנתונים נבדקו בהשוואה לכל אלף ילדים בכל עיר מעל 50 אלף תושבים.

במקום הראשון והמפוקפק נמצאת עכו: מניתוח הנתונים עולה כי עכו (24 ילדים נפגעו בחמש שנים) היא העיר המסוכנת לילדים בחודשי הקיץ כאשר 0.41 ילדים נפגעים בממוצע בתאונות דרכים לכל אלף ילדים בכל שנה. חיפה (81 ילדים נפגעו בחמש שנים) נמצאת במקום השני הגרוע עם 0.28 ילדים בממוצע שנפגעים בתאונות דרכים לכל אלף ילדים בכל שנה. במקום השלישי נמצאת חדרה (33 ילדים נפגעו בחמש שנים) עם 0.27 ילדים שנפגעים בממוצע בתאונות דרכים לכל אלף ילדים בכל שנה. במקום הרביעי- אשקלון (50 ילדים נפגעו בחמש שנים) עם 0.27 ילדים נפגעים בממוצע בתאונות דרכים לכל אלף ילדים בשנה. אילת (13 ילדים נפגעו בחמש שנים) סוגרת את חמשת הערים המסוכנות לילדים עם 0.24 ילדים שנפגעים בממוצע בתאונות דרכים לכל אלף ילדים בשנה.

תל אביב-יפו (87 ילדים נפגעו בחמש שנים) נמצאת במקום העשירי במדד הערים המסוכנות לילדים בחודשי הקיץ כאשר 0.20 ילדים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף ילדים בשנה. ירושלים (264 ילדים נפגעו בחמש שנים), העיר עם הכי הרבה ילדים, נמצאת במקום ה-14 עם 0.16 ילדים שנפגעים בתאונות לדרכים כל אלף ילדים בשנה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הערים בטוחות: מודיעין עלית (שבעה נפגעים בחמש שנים) נמצאת במקום ה-38 (הטוב) במדד הערים המסוכנות לילדים בחודשי הקיץ כאשר 0.03 ילדים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף ילדים בשנה. שכנתה מודיעין-מכבים-רעות הגיעה גם היא למקום מכובד בין הערים הבטוחות (שמונה נפגעים בחמש שנים) ונמצאת במקום ה-37 במדד הערים המסוכנות לילדים בחודשי הקיץ כאשר 0.06 ילדים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף ילדים בשנה. נס ציונה (ארבעה נפגעים בחמש שנים) נמצאת במקום ה-35 במדד הערים המסוכנות לילדים בחודשי הקיץ כאשר 0.06 ילדים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף ילדים בשנה.

על פי ניתוח נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אחד מכל שני הרוגים – מהחברה הערבית. 43 ילדים מהחברה הערבית נהרגו בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול בעשור האחרון , 50% מכלל הילדים ההרוגים. חלקם של הילדים מהחברה הערבית מכלל הילדים נאמד בשיעור של 24% אך הם נהרגים בתאונות דרכים בתקופת החופש הגדול והקיץ בשיעור כפול.

מבט על הערים הערביות/ערים מהמגזר הבדואי ממקם את אום אל פאחם (15 ילדים נפגעו בחמש שנים) במקום ה-12 בשיעור הילדים הנפגעים בתאונות דרכים לכל אלף ילדים עם 0.18 ילדים נפגעים. רהט (15 ילדים נפגעו בחמש שנים) במקום ה-28 עם 0.09 ילדים נפגעים. נצרת (שמונה ילדים נפגעו בחמש שנים) במקום ה-29 עם 0.09 ילדים נפגעים לכל אלף ילדים בשנה.

בחינת הערים החרדיות חושפת כי הן בטוחות באופן יחסי לילדים בימי הקיץ והחופש הגדול. בני ברק (55 ילדים נפגעו בחמש שנים) נמצאת במקום ה-25 עם 0.12 ילדים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף ילדים. בית שמש -עיר עם ריכוז חרדים גבוה, (25 ילדים נפגעו בחמש שנים) 0.07 ילדים נפגעים נמצאת במקום ה-34. ביתר עלית (12 נפגעים בחמש שנים) נמצאת במקום ה-32 במדד הערים המסוכנות לילדים בחודשי הקיץ כאשר 0.07 ילדים נפגעים לכל אלף ילדים בשנה. מודיעין עלית כאמור (שבעה נפגעים בחמש שנים) נמצאת במקום ה-38 במדד הערים המסוכנות לילדים בחודשי הקיץ כאשר 0.03 ילדים נפגעים לכל אלף ילדים בשנה בממוצע.

עוד עולה מהנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי שעות הצהריים והערב הן המסוכנות ביותר ביום: 13 ילדים נהרגו בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול בעשור האחרון בשעה 14:00-15:00. שעות הצהריים הן מסוכנות לילדים בימי החופש הגדול והקיץ. במקביל, גם שעות הערב המאוחרות מהוות נקודת תורפה לילדים, שעות בהן ישנה היפגעות גבוהה.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "החופש הגדול מהווה נקודת תורפה מרכזית בהיפגעותם של ילדים בתאונות דרכים. שנת 2024 היא הקטלנית והמדממת ביותר בעשרים השנים האחרונות והחשש הגדול הוא שגם החופש הגדול ימשיך את מגמת ההיפגעות הגבוהה. מדד הערים המסוכנות מציב תמרור אזהרה בפני ראשי הרשויות שחייבים לעשות הרבה יותר למען בטיחות הילדים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להגביר את המודעות בקרב הילדים והנהגים לסכנות שהכביש מציב בימי החופש הגדול. במקביל, יש לרסן ולמתן את מהירות הנסיעה באותם אזורים שיש בהם ריכוז גבוה של ילדים כמו קייטנות, גנים ציבוריים, מתנס"ים ומקומות בילוי לא רק בחופש הגדול אלא גם בכל הימים במהלך השנה. שילוב של הגברת המודעות ותשתיות מרסנות מהירות יכולות לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. הילדים שלנו הם הדבר שהכי יקר לנו והאחריות שלנו היא לשמור עליהם ולוודא כי כל הילדים יסיימו את החופש הגדול בריאים ושלמים".

ערים מסוכנות לילדים - תאונות דרכים
צילום: עמותת אור ירוק

Back to top button