מבזקיםמשפטי/פלילי

ח"כ תמנו שטה: המשטרה צריכה לחקור שוב עדויות על חטיפת היימנוט קסאו

יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח״כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) אמרה היום (רביעי): ״העדות המטלטלת על סיפור היעלמותה של הילדה היימנוט קסאו ממרכז הקליטה בצפת, שנחשפה היום בוועדת העליה והקליטה בכנסת חייבת להיחקר עד תומה. חברותיה של היימנוט וילדה אחת בעיקר, חוזרת שוב ושוב על אותה עדות: "אדם עם פאות תפס את היימנוט ושם אותה על הגב. הוא רצה לתפוס עוד ילדה על הגב והיא הצליחה לברוח".

תמנו שטה ציינה: "אני מבקשת ממשטרת ישראל לחזור ולחקור את הנערות החברות של היימנוט שטוענות שהיו עדות לחטיפה של היימנוט. צריך לבדוק לעומק את הקלסתרון שהילדות האלה הרכיבו".

עוד הוסיפה תמנו שטה: "את העדות הזאת ההורים שמעו במו אוזניהם, חייבים להפוך כל אבן, חייבים למצוא את היימנוט והמשטרה צריכה לחזור לעדויות ומשם להתקדם. בהזדמנות זאת, אני רוצה להודות לחבר הכנסת עודד פורר שמקיים כל התקופה דיונים בנושא היעלמותה של היימנוט הקטנה. דיונים משמעותיים כדי שהיא לא תשכח והחובה למצוא אותה תשאר על סדר יומה של המשטרה, הכנסת והחברה הישראלית.״

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מוקדם יותר היום טען אבא של היימנוט קסאום בפני ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, כי חברתה של היימנוט הייתה עדה לרגע החטיפה. אבא של היימנוט: "חברה של היימנוט, נתנה תיאור מדויק של אדם עם פיאות שתפס את היימנוט ושם אותה על הגב וברח. אותו אדם ניסה לתפוס גם את החברה של היימנוט אך היא ברחה בזמן."

האב הוסיף: " הילדה מסרה את העדות הזאת למשטרה ולמורה שלה. בזכות הדיונים שוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות מקיימת, אנחנו רואים האצה בתהליך החיפושים והחקירה המשטרתית. צריך להקים צוות חקירה של מומחים שיחקרו את ההיעלמות של היימנוט".

יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות ח"כ עודד פורר ציין: "יש עדויות שלא נבדקו עד הסוף וזה לא מקובל. צריך להגיע לחקר האמת. אני דורש משר העלייה והקליטה להקים עכשיו ועדת בדיקה בראשות שופט, לאשר אותה בממשלה ולתת לה סמכויות לזמן את כל הגורמים הרלוונטיים. ועדת בדיקה ממשלתית צריכה לבדוק איך האירוע הזה נוהל מלכתחילה."

פורר הוסיף: "יש עדיין עדויות שלא נבדקו וזה לא מתקבל על הדעת. בעיניי, המפתח למציאת היימנוט מתחיל בעדות של הילדות. במשך חצי שנה המשטרה לא הצליחה להגיע לפריצת דרך, צריך לחזור לנקודת ההתחלה לעדות של הילדות".

כתב המשטרה של חדשות 13, יוסי אלי, חשף בפני ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות כי הגיע לידיו מקרה של ניסיון חטיפה של ילדה אחרת שהתרחש מספר ימים לפני החטיפה של היימנוט. יוסי אלי: "יש בידי עדות על ילדה שטענה שניסו לחטוף אותה כמה ימים לפני ההיעלמות של היימנוט. הילדה סיפרה את העדות הזאת לשומר והיא החליטה לא לדווח על זה למשטרה."

אלי הוסיף: "אחת המתנדבות ששמעה את העדות הזאת התקשרה למפקד תחנת צפת וסיפרה לו על כך וספגה יחס מאוד מזלזל. יש למשטרה קלסתרון של חשוד שסופק על ידי חברות של היימנוט. נציגי המשטרה אמרו שלילדות יש דמיון מפותח. אני הייתי לוקח את העדויות של הילדות בשיא הרצינות. במשטרה שוללים את העדות של החברות של היימנוט מכיוון שהם בדקו את המצלמות בכל רחבי צפת ולא מצאו ממצאים חשודים. מהניסיון שלי במקרים דומים של היעלמויות, בסוף ימצאו את היימנוט מתחת לאף".

מתן איילה מחדשות 13: "אם ילד או ילדה היו נעלמים מאזור המרכז המשטרה הייתה מעניקה לחקירה יחס אחר לגמרי. יש לנו עדויות של ילדות שאי אפשר לזלזל בהן. ילדים לא משקרים, אלא אם מפעילים עליהם לחץ להגיד דברים אחרים. משפחת קסאו מנהלת את המאבק כמעט לבדה. אם זאת הייתה משפחה אחרת היו שורפים את המדינה".

סנ"צ איציק בן אבו , מפקד תחנת צפת במשטרת ישראל הגיב: "יש לי שוטר בן העדה האתיופית שנפגש עם משפחת קסאו אחת לשבוע. למשפחת קסאו יש את הטלפון של אותו שוטר והם יכולים ליצור איתו קשר בכל שעה ביממה. מאז שנכנסתי לתפקיד ביצענו כבר שלושה ימי חיפושים. אנחנו מדינת חוק, אני לא יכול להיכנס לכל דירה בלי שאין לי צו רלוונטי או אישור לאחר בקשה של המשטרה."

בן אבו הוסיף: " נכנסנו למאות דירות בעקבות מידע מודיעיני במטרה לחפש את היימנוט. כל חדר וכל בית במרכז הקליטה בצפת נבדק. הורי החטופים בעזה ביקשו לסייע בחיפושים אחרי היימנוט ואנחנו נזמין אותם למבצע החיפושים הבא. במעגל הראשון והשני ביצענו עשרות חיפושים ולא מצאנו שום ממצא, לצערי אנחנו עדיין בלי קצה חוט".

ח"כ פורר סיכם את הדיו בוועדה: "הדברים שעלו פה בדיון הם פשוט שערורייה. אני מכבד את עבודת המשטרה, אבל תשובות כמו ששמענו בהקלטה שחשף כאן יוסי אלי זה משהו שאני לא מוכן לקבל. אני פונה למשרד העלייה והקליטה, כשאנחנו מדברים על קמפיין למציאת היימנוט, אנחנו לא מדברים על לסמן וי וללכת הביתה. משרד העלייה והקליטה לא צריך להסתפק בקמפיין של שבוע בלבד."

פורר ציין: "הקמפיין צריך להיות מתמשך ואם יש בעיה משפטית אנחנו נדע למצוא את הפתרון המתאים. יש אחריות למשרד העלייה והקליטה שההיעלמות של היימנוט תישאר בתודעה. המשימה שלנו היא למצוא את היימנוט. ישיבת המעקב הבאה תהיה דיון חסוי בהשתתפות כל גורמי המקצוע הרלוונטיים".

חיפושים - היימנוט קסאו
צילום: דוברות יכ״ל
פנינה תמנו שטה
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button