העולם הערבימבזקים

גנרל מצרי: "איראן חזקה מישראל ובעלת מאגר הטילים הגדול ביותר באזור"

הצהרות מעוררות עניין וחשש נשמעו לאחרונה מפי ד"ר סמיר פרג', גנרל מצרי בדימוס והוגה דעות אסטרטגי, שהביע את עמדתו בנוגע ליכולות הצבאיות של איראן מול ישראל במזרח התיכון. לדבריו, איראן מחזיקה בכוח הצבאי המשמעותי ביותר באזור, והיא בעלת מאגר הטילים הגדול ביותר במזרח התיכון. פרג' מדגיש כי טווח הטילים האיראניים מגיע עד לאיטליה, דבר המעמיד את איראן בעמדה חזקה במיוחד מבחינת יכולות ההרתעה והכוח האסטרטגי שלה.

על פי דברי פרג', איראן מתגאה גם בכמות ובאיכות המרשימה של כלי הטיס הבלתי מאוישים (מל"טים) שבבעלותה, מה שמחזק את יכולתה הצבאית ומעניק לה יתרון משמעותי בזירות הלחימה השונות. פרג' אף הוסיף כי איראן חזקה יותר מישראל, וזאת לאור העובדה שהיא מחזיקה במספר עצום של טילים, שנבנו ושוכללו לאורך השנים למגוון רחב של מטרות. מדובר בטילים לטווחים שונים, כולל טילים בליסטיים ארוכי טווח שיכולים להגיע למרחקים מרשימים.

ההצהרות הללו מעלות שאלות רבות בנוגע לאיזון הכוחות במזרח התיכון, כאשר איראן ממשיכה לבנות ולהרחיב את מאגר הטילים שלה ואת יכולותיה הצבאיות. פרג' מציין כי טווח הטילים האיראניים רחב כל כך, שהם יכולים לפגוע במטרות באירופה, כולל איטליה. מדובר בפוטנציאל הרסני שמעמיד את איראן ככוח שצריך להתחשב בו, במיוחד על רקע המתיחות הגוברת באזור ומאבקי הכוח המתרחשים בין איראן למדינות אחרות, ובראשן ישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לפי פרג', בניית היכולות הצבאיות המרשימות של איראן מתבצעת על רקע תהליכי התפתחות אסטרטגיים שנמשכים שנים רבות, בהם השקעות רבות בתחום הפיתוח הצבאי, ובמיוחד בתחום הטילים והמל"טים. ההצהרות האלו מגיעות בזמן שבו איראן ממשיכה לעמוד במרכז תשומת הלב הבינלאומית, בעיקר בשל התוכנית הגרעינית שלה, אך כעת היא מציבה אתגר נוסף בזכות עוצמתה הצבאית במישור הקונבנציונלי.

בעוד שמדינות המערב, וישראל בראשן, ממשיכות לדון בתגובה לאיומים הנשקפים מהגרעין האיראני, נראה כי העוצמה הצבאית הקונבנציונלית של איראן מהווה איום לא פחות משמעותי. פרג' מצביע על כך שלמדינות המערב יש צורך לבחון לא רק את תוכנית הגרעין האיראנית, אלא גם את יכולות הטילים והמל"טים שלה, שיכולים להוות איום ישיר על מדינות אירופה ועל ישראל בפרט.

מבחינת ישראל, ההצהרות של פרג' מדגישות את הצורך בהמשך המעקב וההיערכות לכל תרחיש אפשרי, כאשר המאבק על ההשפעה והכוח במזרח התיכון נמשך במלוא עוזו. בעידן שבו הטכנולוגיה והיכולות הצבאיות ממשיכות להתפתח בקצב מהיר, כל מדינה באזור מחפשת לשפר את עמדתה האסטרטגית, ואיראן, לפי פרג', עשתה צעדים משמעותיים בכיוון זה. הצהרותיו של פרג' מצטרפות לדיון המתמשך על הצורך במעקב הדוק ובתגובה הולמת לאיומים המתעוררים במזרח התיכון.

בצל האיומים ההולכים וגוברים מצד איראן, ישראל נמצאת בימים אלה בכוננות עליונה למקרה של מתקפה אפשרית ממספר חזיתות. הרקע לכך הוא חיסולו של איסמעיל הנייה על אדמת טהרן, לכאורה על ידי המוסד הישראלי, מה שהוביל את איראן להבטיח נקמה כואבת. האיראנים מאיימים מזה מספר ימים כי ההחלטה "להעניש" את ישראל כבר התקבלה, וכי הם נערכים לתגובה נחרצת. היום, יועצו של המנהיג העליון חמינאי, עלי שמח'אני, הצהיר כי כל ההכנות לתגובה זו כבר הושלמו. "התהליכים המשפטיים, הדיפלומטיים והתקשורתיים כבר הוכנו על מנת להנחית עונש כבד על הישות הציונית שאינה מבינה אלא את שפת הכוח," אמר שמח'אני.

בנוסף לאיומים מצד איראן, גם ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון נערך למתקפה רחבה על ישראל בעקבות חיסולו של פואד שוכר, רמטכ"ל הזרוע הצבאית של הארגון. השילוב בין האיומים מצד איראן ומצד חיזבאללה מציב את ישראל בפני אפשרות של עימות רב-חזיתי, דבר המגביר את הדאגה במערכת הביטחון הישראלית. יתר על כן, החות'ים בתימן, שיש להם גם חשבון פתוח עם ישראל בעקבות התקיפה המשמעותית בנמל חודיידה, עשויים להצטרף למאמץ האזורי נגד ישראל.

בתגובה לאיומים אלו, ישראל הגבירה את הכוננות בצורה משמעותית, ופרסה את כל מערכי ההגנה בכוננות עליונה. בישראל מודעים לאפשרות של מתקפה מתואמת ממספר חזיתות בו זמנית, ולכן פועלים כדי להיערך לכל תרחיש אפשרי. בנוסף, ישראל נתמכת על ידי קואליציית ההגנה הבינלאומית שתפעל במקרה של מתקפה איראנית. קואליציה זו כוללת את ארצות הברית, בריטניה, צרפת ומדינות נוספות באזור, שהביעו את מחויבותן להגן על ישראל במקרה של מתקפה רחבת היקף.

בישראל ממשיכים לעקוב בדריכות אחר ההתפתחויות בזירה הבינלאומית והאזורית, כאשר החשש הוא מפני הסלמה מהירה של המצב למלחמה רב-חזיתית. כוחות הביטחון נמצאים בכוננות גבוהה, וכך גם מערכות ההגנה האווירית, שהן מרכיב מרכזי בהגנה על המדינה מפני מתקפה אפשרית. על רקע זה, הקהילה הבינלאומית פועלת במאמצים דיפלומטיים כדי לנסות ולהפחית את המתיחות ולמנוע עימות רחב היקף, אך במקביל מתבצעות גם הכנות צבאיות למקרה שהמאמצים הללו ייכשלו.

המצב הנפיץ במזרח התיכון ממשיך לעורר דאגה רבה בקרב מדינות האזור והעולם, כאשר כל צד נערך למקרה של התלקחות נוספת. בישראל, ההכנות נמשכות, והמסר ברור: כל איום ייענה בעוצמה ובנחישות, תוך הסתמכות על שיתוף פעולה בינלאומי חזק ומתואם.

Back to top button