מבזקיםפוליטי / מדיני

מיליארדים מוקפאים: תקציב השיקום תקוע בשל היעדר קבלת החלטת הממשלה

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לשיקום כלכלי של חבל תקומה, בראשות חבר הכנסת אלון שוסטר, התכנסה היום (ראשון) לדיון שני שעסק במימוש התקציב המוקפא לפיתוח כלכלי של חבל תקומה. בדיון נמתחה ביקורת קשה על כך ש-5 מיליארד שקלים מתקציב מנהלת תקומה עדיין מוקפאים וממתינים להחלטה על תחום החבל. סמנכ"לית משרד ראש הממשלה, הדס שון לוי, ציינה כי יש פתרון אך הכוונה היא להציגו קודם לראשי הרשויות וראש מועצת אשכול, גדי ירקוני, אמר כי שום דבר לא זז.

בפתח הדיון דיברו נציגי משפחות החטופים, שציינו כי השיקום יתאפשר רק לאחר החזרתם. אסתר בוכשטב, אמו של יגב שנרצח בשבי חמאס, אמרה כי חוותה הפקרה פעמיים – פעם ראשונה כשהחיים התנפצו ב-7 באוקטובר ופעם שנייה עם ההודעה הקשה מכל שיגב לא בחיים. היא ציינה כי העוטף לא יוכל לעבור שיקום ללא החזרת החטופים. רעות אבן טוב, בת משפחתו של חיים פרי, שנרצח גם הוא בשבי, הוסיפה כי 33 מאנשי ניר עוז שנחטפו עדיין בעזה כבר 310 ימים ו-21 מהם עדיין בחיים ואי אפשר יהיה לשקם את הקהילה ללא החזרתם. צביקה מור אביו של החטוף איתן מור, אמר כי הוא מתנגד לעסקה שתפקיד את ביטחון ישראל ודורש עסקה שתחזיר את כל החטופים בפעם אחת. "גם מי שהבן שלו חטוף לא פטור מלדאוג לביטחון ישראל והעסקה מפקירה את הביטחון", אמר.

לאחר הדברים ביקש חבר הכנסת שוסטר לדעת מה הסטטוס של אותם 5 מיליארד השקלים המוקפאים, שממתינים להחלטה בנוגע לגבולות חבל תקומה. חבר הכנסת מיכאל ביטון ביקש לדעת איך עובר מימוש הכסף שכבר הוקצה והאם יש כספים שהוקצו ונעצרו או עוכבו בגלל בירוקרטיה כזאת או אחרת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סמנכ"לית משרד ראש הממשלה, הדס שון לוי, ציינה כי 5 מיליארד השקלים הוקפאו בגלל שנדרש לתקף את חוות הדעת באשר לאזור העדיפות הלאומית, שאחד ממרכיבה הוא חוות דעת ביטחונית ואמרה" "קיבלנו חוות דעת, אבל היא לא מספק ולכן נפנה לקבל הבהרות, באשר לגבולות החבל ציינה שון לוי כי יש פתרון שיביא לסיום העניין, אבל הכוונה היא להציג אותו קודם לראשי הרשויות ולראות שזה מקובל על כל הצדדים".

חבר הכנסת בועז טופורובסקי אמר כי זה נראה שיש חוסר רצון פוליטי לקבל החלטה וכי צריך להגיד לא לחלק מהיישובים: "הדבר האחרון שאנחנו רוצים זה שהכסף יתקע בגלל פוליטיקה או בירוקרטיה". חברת הכנסת דבי ביטון הוסיפה כי זה מקומם שהכספים לא מגיעים לייעדם, ושאלה: "איך תהיה תקומה אם אתם מקפיאים 5 מיליארד שקלים שאמורים לתת חזון ותקווה?". חבר הכנסת שוסטר הוסיף כי מישהו צריך לדפוק על השולחן ולקבל החלטה, ואמר כי הוועדה דורשת לקבל את ההחלטה בהקדם האפשרי.

שון לוי הגיבה לדברים ואמר כי מדובר בכסף שאמורים להשתמש בו רק ב-2025, ועד אז תתקבל החלטה והכסף יהיה זמין לביצוע. היועצת המשפטית של מנהלת תקומה, עו"ד יעל מלם יפה, אמרה כי ב-14 מיליארד השקלים הזמינים נעשה שימוש באמצעות קולות קוראים של תקומה או באמצעות משרדי הממשלה, בתיאום מלא. היא הוסיפה כי 180 מתוך 335 פרויקטים כבר פורסמו.

ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני, אמר כי הדבר הכי חשוב והראשון במעלה הוא להחזיר את החטופים הביתה. הוא הוסיף כי "אנחנו מדברים, מדברים, מדברים ושום דבר לא משתנה. אני שומע שצריך לחכות רק עוד יומיים שלושה ל-5 מיליארד השקלים ושהכל רץ ומתקדם, אבל אני שומע את זה כבר 9 ו-10 חודשים ואין חדש. שמעתי גם על הפרויקטים שיצאו ושאין בעיות והכל זורם, אבל אלינו לשטח לא מגיע כלום. איזה 300 פרויקטים התחילו? אולי על הנייר. להוציא קול קורא מתקומה נשמה יוצאת. אומרים שראש תקומה ימונה בספטמבר, לצערי הוא לא יגיע בספטמבר. איך יכול להיות ארגון כזה בלי ראש? למנכ"ל משרד רה"מ יש זמן לזה? נשבר לנו כבר. תחשבו כמה דיונים הייתי אצלכם וכלום לא זז. אנחנו תקועים כאילו אנחנו ב8 באוקטובר".

באשר לכסף המוקפא אמר ירקוני: "ה-5 מיליארד האלה תקועים בגלל בעיות פוליטיות. מפחדים מאנשים. ברור מאוד מה זה חבל תקומה ומי זה העוטף ומה קרה באשכול. מה זה סיפורי פוגי האלה? המדינה לא רוצה לשקם את עוטף עזה ואני בכלל לא יודע מה יקרה בצפון. תתחילו לשים כבר את המיליארדים בצפון, כי למס רכוש אין כלים לתקן את זה. אנחנו עובדם על עצמנו. הפסקנו לבכות, נעשה מה שנותנים לנו, נילחם ונפסיק לבוא לדיונים האלה כי לא עושים כלום".

ממלא מקום ראש מועצת שער הנגב, יוסי קרן, אמר כי המתווה של תקומה לא היה מתווה של מו"מ, אלא מתווה של מלחמה נגד כולם. הוא הוסיף: להגיד שהוא מצוין? לא, להגיד שהוא טוב מאוד? לא, אבל הוא סביר. באשר ל-5 מיליארד הנצורים אני פוחד שב-31 בדצמבר השנה לא יהיה על מה לדבר כי האוצר ירצה אותם חזרה. הכספים האלה מיועדים לתמיכה ואסור לנו לאפשר להם להיעלם".

היו"ר שוסטר סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה מצרה על כך שעדיין לא התקבלה החלטה לגבי תחום החבל, שחוסמת שימוש ב-5 מיליארד השקלים. הוועדה רושמת את דבריה של הסמנכ"לית שון לוי, שמתקיימת פעילות במטרה לקבל החלטה חיונית לגבי תחום חבל תקומה. אנחנו רואים חשיבות רבה לייצר ביטחון בכך שהתקציב יהיה זמין לביצוע ב-2025. הוועדה תתכנס למעקב נוסף בעניין, וכן תקיים בהקדם מעקב אחר יישום התכנית על בסיס התקציב שהוקצה (14 מיליארד שקלים) ומצפה מהממשלה גם למינוי מהיר לראש מנהלת תקומה".

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button