מבזקיםפוליטי / מדיני

צפו בדיון המטלטל: נשות החטופים דורשות עזרה כלכלית מהמדינה

לישי מירן-לביא שבעלה עמרי חטף בעזה סיפרה לוועדה בקול סדוק: "רוני הבת שלי תוהה אם אבא שלה עדיין אבא שלה? בתי בת השלוש מאובחנת כבת חמש, היא התבגרה בשנתיים. עם עלמה זה סיפור אחר, היא בחרדות קשות. אם מרימים את הקול היא צורחת. תדעו שעשרה חודשים אני גרה בצימר עם ההורים שלי. המדינה מתעלמת מזה שאבא שלי חטף 3 התקפי לב והוא מטפל בשתי בנותיי. מדינת ישראל שולחת אותי להיות שגרירה בחו"ל ולדבר בוועדות אבל איפה הדאגה לילדים שלנו ולמשפחות שלנו? מדינת ישראל לא השכילה לתת לנו איזה סטטוס ואני נקראת בתמ"ת אם חד הורית. כשעמרי יחזור עלמה ורוני לא יזהו את אבא שלהם".

מיכל אשתו של אלכס לובנוב בדמעות: "יש לנו שני ילדים, קאי התינוק לא זכה להכיר את אביו, זאת לידה שהתרחשה בלי אבא ובעל – אני רוצה להגיד לכם שלא קל לי לשבת פה, אני צריכה לקחת כדורים כדי להיות שפויה, אני נושמת כדי לתחזק את המשפחה שלי שצריכים אותי. יש לי שני הורים שבלעדיהם אני כלום. הורי עובדים שעות לא שעות כדי שיהיה אוכל בבית ולפרנס אותי ואת הילדים שלי. הורי מטפלים בי נפשית ופיזית והורי לא נחשבים קרבה ראשונה והם לא מקבלים שום סיוע מהמדינה. אמא שלי לא יכולה לקחת יום חופש בעבודה כי היא לא קרבה ראשונה. הייתי בהריון בסיכון עם ילד חולה ואנחנו צריכים עזרה ולא מכירים בסטטוס שלנו. אני מתפללת שיקרה כבר נס ושאלכס יחזור הביתה, אני שואלת אם הוא יודע שנולד לו בן? בבקשה תעזרו לנו. תעשו כבר משהו כי אין נפש ולי נגמרו הכוחות".

היו"ר ששמעה את הדברים אמרה לנציגי משרדי הממשלה: "הן חזרו לגור עם ההורים ולא יכול להיות שהם מתחננים ליום חופש – ההורים הם עמוד התווך של הנשים והילדים היקרים הללו. המדינה צריכה לתת להם עזרה והן לא צריכות לבקש אותה". אביטל דקל חן אשתו של שגיא שחטוף בעזה סיפרה לנוכחים את אירוע החטיפה הבלתי נתפס: "שגיא אמר שאין צבא, הייתי על סף התעלפות. הוא אמר לי באנגלית 'שזה נגמר' וככה אני מוצאת עצמי עם שתי בנות קטנות כשאני עומדת וחושבת שאני עומדת למות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

גם רבקה בוחבוט אלמנתו של אלקנה בוחבוט שנרצח במסיבה שיתפה את באי הדיון בקושי היומיומי ובעיניים דומעות סיפרה איך בעקבות צפייה בסרט 'מלך האריות' בנה הקטן החל לומר שאביו בשמיים. "הילד מחכה לאבא שלו כל יום ואם אתם מוותרים על האזרחים שנמצאים בעזה זאת תעודת עניות למדינת ישראל. אני עולה חדשה אין לי פה הורים בארץ. אני גרה באותו מבנה של ההורים של בעלי ואני עושה הכל למען ילדי. חמותי ב-50 הימים הראשונים לא יכלה לצאת מהמיטה. לאחרונה הודיעו לי שמורידים לי קצבה. במקום להוסיף מורידים ואני אומרת כל בוקר במה יקצצו היום?".

ח"כ מיכאל ביטון התייחס לדברי ירונה שלום מהביטוח הלאומי שאמרה שכדי להעניק סיוע למעגל הסבים והסבתות יש צורך לתיקון חקיקה: "ההצעה לתיקון חקיקה לא חייבת לבוא מח"כים. 90 אחוז מהחוקים הם של הממשלה. הזעקה פה של נשים לבד בעולם שבן זוגן חטוף בעזה וצריכות מערך תומך של ההורים שלהן זאת זעקה שלא החלה בדיון היום. אנחנו 10 חודשים לאחר האירוע וביטוח לאומי באופן ייחודי יודע להשתמש בחמש קרנות, יש לכם ועדות חריגים בכל התחומים, תעשו תיקון לחוק אבל אל תסתתרו מאחורי היעדר החוק".

בת שבע יהלומי אשתו של אוהד יהלומי סיפרה על שרשרת נקודות בהן היא נפגעת: "אצלנו בגלל שהילד איתן נחטף ואני והבנות לא, לאיתן מגיעים מענקים שאני לא יכולה לממש כי הוא קטין. דבר נוסף אני מניר עוז ובחרתי לא לגור עם הקהילה בקריית גת ואין הטבות כמו בעוטף ביישוב אליו בחרתי לעבור". יהלומי חשפה כי המשפחה מגדלת ילדת אומנה שחוותה את כל האירוע ובשל היותה באומנה היא לא קיימת מבחינת המדינה בכל המענקים והסיוע". ח"כ תמנו שטה זעמה: "הדבר הזה יפתר ובמיידי. המדינה אמורה לדאוג לילדי אומנה מקצה לקצה. המדינה מפקיעה מכם את היכולת לעזור לה זה הזוי". ח"כ ביטון: "זה אסון הדבר הזה זה צריך להיפטר היום". ח"כ שלי מירון: "זעמתי בדיון הזה ועברתי פה רכבת הרים רגשית. מתסכל לשבת פה אחרי 10 חודשים שמדינת ישראל החזקה יכולה לפתור כל אחת מהבעיות האלה בנקל – שיקום ראש הממשלה או שימונה שר מטעמו שיהיה אחראי על משפחות החטופים והוא יפתור אישית כל בעיה. באמת שזה לא מסובך יש בכוחנו לפתור זאת כל כך בקלות ומהר".

לישי זעקה לנציגי משרדי הממשלה: "אני לא צריכה להוכיח לביטוח הלאומי שיש לילדים שלי נכות נפשית אחרי שאבא שלהם 10 חודשים חטוף בעזה. אנחנו לא נמלא את הטפסים ואתם מוזמנים פשוט לתת את זה. לא נלך להביא הוכחות מרופא משפחה". יעל גורן חזקיה ראש אגף חקיקה במשרד ראש הממשלה: "אנחנו לא חלק מתהליך המשא והמתן ואנחנו כאן לעזור לכם . יש מענים ברוחב לדברים שנאמרו פה. יש פער בהכרה למעגל שני". היו"ר: זה לא מעגל שני זה מעגל ראשון. זה בלתי מתקבל על הדעת שמבזבזים במדינה הזאת כל כך הרבה כסף ולפה אין סיוע מספק. אתם כמנהלת תעמידו 2 מיליון שקלים ותתחילו לחלק למשפחות האלה. אתם השתגעתם? מה אנחנו אמורים להגיד לנשים הללו? שלושה התקפי לב סבא פה חטף. אני רוצה החלטת ממשלה עד שבוע הבא שאתם מכירים בסבים ובסבתות ונותנים להם מענק מיוחד".

תמר קינן נציגת משרד הבריאות בישרה לקראת סוף הדיון: "תוצמד אחות מתכללת לכל משפחת חטוף שתטפל בכל צרכי הבריאות שלהן כולל מסלולים ירוקים לקיצור התורים". היו"ר הורתה למשרדי הממשלה השונים להעביר תוך שבוע לוועדה את כל הבעיות של המשפחות ומה הפתרונות שיסייעו להן״.

צילום: שמוליק גרוסמן דובר הוועדה

Back to top button