מבזקיםפוליטי / מדיני

דיון חסוי בהשתתפות הפצ"רית: בדיקות וחקירות הן לא מקור חולשה

ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, התכנסה היום (ראשון) לדיון חסוי בהשתתפות הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי. מדובר בדיון המשך לדיון שקיימה הוועדה למחרת האירועים במתקן הכליאה בשדה תימן, בו השתתף התובע הצבאי הראשי, אל"מ מתן סולומש.

בפתח הדיון הסבירה הפצ"רית כי לפרקליטות הצבאית יש שני כובעים, האחד ייעוץ והשני אכיפה. לדבריה, בכובע הייעוצי הפרקליטות הצבאית היא חלק מפעילות צה"ל במלחמה, מלווה את הלוחמים מידי יום ומעניקה ייעוץ משפטי בשאלות אופרטיביות שחלקן לא התעוררו בעבר. היא הוסיפה כי אנשיה פרושים באוגדות ובפיקודים על מנת לתת ייעוץ מותאם למלחמה, לנסיבות המבצעיות ולשאר הצרכים. היא הדגישה כי הפרקליטות הצבאית מהווה חלק בלתי נפרד מצה"ל, מחויבת למטרות המלחמה ותומכת בחיילים ובמפקדים.

האלופה תומר ירושלמי הוסיפה כי מדינת ישראל היא מדינה שומרת חוק וכך גם צה"ל, וכאשר ישנם מקרים של הפרות חוק, קיימת חובה לברר אותם, וכי אם יתברר לאחר חקירה שיש יסוד סביר להרשעה, המקרה מטופל בכלים שעומדים לרשות הפרקליטות הצבאית. לדבריה בדיקות וחקירות הן לא מקור חולשה אלא מקור עוצמה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ביחס לטענות על כך שהפרקליטות הצבאית כביכול "מקריבה את הלוחמים לטובת טריבונלים בין לאומיים", הפצ"רית דחתה את הטענה והבהירה כי הפרקליטות שומרת על חיילי צה"ל, וחקירות מתבצעות במקומות בהם יש חשד סביר לביצוע עבירה ובכדי לשמור על ערכי צה"ל ובהם טוהר המחנה. היא הוסיפה כי ישנה חובה על פי הדין הישראלי וכי החוק מחייב את הפרקליטות צבאית לחקור חשד לעבירה פלילית.

לצד זאת, היא ציינה כי יש לקחת בחשבון גם איך עצמאות המערכת חיונית לטיעוני המדינה בטריבונלים הבין לאומיים, והוסיפה כי מרחב הפעולה ועוצמת הקשר של צה"ל עם צבאות זרים, מושפע ממה שהם חושבים על ההתנהלות שלנו. לדבריה, למנגנון הבדיקות והחקירות הפנימי יש מוניטין בעולם ויש לו השפעה חשובה על המערכה.

הפצ"רית התייחסה למישור הפנימי והסבירה כי מדובר במקרים חריגים ביותר ושהחקירות והבדיקות מאפשרות להפריד בין החריגים לבין הכלל, ואלמלא תתבצע ההפרדה הדבר יכתים את כל הלוחמים, את כל הצבא ואת כל המדינה.

האלופה תומר ירושלמי ביקשה להתייחס למתקפה האדירה לדבריה בשבועות האחרונים נגד הפרקליטות הצבאית ואמרה כי היא שוחקת את המעמד שלה, ומציבה סימני שאלה ברחבי העולם לגבי היכולת שלנו לחקור את עצמינו. היא הוסיפה כי הגיבוי לצורך בבדיקה ובבירור חשדות הוא קריטי, וכשזה לא נעשה הדבר פוגע במרחב הפעולה של צה"ל ובחייליו.

בהמשך הדיון התייחסו חברי הוועדה בין היתר להליך קבלת ההחלטות, אופן ותזמון ביצוע העיכובים בשדה תימן, התיאום בין אגפים שונים בצבא, הגנה משפטית על חיילי צה"ל בחו"ל, הדלפות חומרי חקירה, פניות יזומות לעצורים ששוחררו לרצועה, מדיניות סיכול עזתים שאינם חברים באופן רשמי בחמאס ועוד.

דיון - ועדת החוץ והביטחון - הפצ"רית
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
דיון - ועדת החוץ והביטחון - הפצ"רית
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

8 תגובות

  1. אחרי 7/10 לגבי מחבלי הנוכבה הכל מותר וחבל על הביצה שהם אוכלים כל בקר .ומי שעושב ההיפך הוא משת"פ הנוכבה ותפסיקו להיות רפי נפש .צריך עין תחת עין

Back to top button