כלכלהמבזקים

עיצום כספי בסך 897.8 אלף שקל הוטל על חברת רותם אמפרט נגב

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי על חברת רותם אמפרט ממישור רותם בסך 897,840 שקל, בגין הפרת תנאי בהיתר הרעלים שלפיו החברה נדרשה להכין ולהגיש תוכנית שיקום מפורטת להרי הפוספוגבס. בעקבות הליך האכיפה שניהל המשרד, החברה הגישה למשרד תוכנית שיקום ומקדמת ההיתרים הנדרשים לבצע את השיקום.

חברת רותם אמפרט עוסקת בייצור דשנים וכימיקלים, ומבצעת כריית פוספט באתר מישור רותם. במסגרת הטיפול בפוספט, נוצר גבס כחומר לוואי (פוספוגבס). הפוספוגבס הרטוב מובל לבריכות הגבס, והפוספוגבס היבש מובל אל שטח מערום בשטח המכרה – הר הגבס.

הפוספוגבס היבש הוא תוצר של פעילות תעשייתית המייצרת מפגעים סביבתיים, בטיחותיים ונופיים. נפח הפוספוגבס היבש מוערך בכ-100 מיליון טונות של פסולת תעשייתית, עם טביעת רגל משמעותית וללא התשתיות הנדרשות לקיומו. זהו הר פסולת תעשייתית אדיר ממדים שנדרש לעבור הליכי שיקום מורכבים, כגון איטום למניעת חלחול נגר ותשטיפים, הסדרת מדרונות וייצוב ושיקום נופי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כל זאת, כדי להשיב את ייעוד הקרקע קרוב ככל הניתן למצב הטבעי. עד שלא יושלם הליך השיקום, ימשיכו לצאת לסביבה תשטיפים מזוהמים וקיימת סכנת קריסה של חלק מההר. לאור דרישת המשרד, החברה מיישמת פתרון זמני לאיסוף התשטיפים המזוהמים הניגרים מההר.

בנובמבר 2015 ניתנו לחברה תנאים נוספים ברישיון העסק שעניינם טיפול בפוספוגבס. בשנת 2017, לאחר קריסת בריכת גבס מספר 3 במישור רותם, אשר הכילה פוספוגבס רטוב והביאה להצפת נחל אשלים ולאסון אקולוגי חמור, עוגנו דרישות המשרד גם בהיתר רעלים.

כל זאת, לצורך שיקום מאגרי הפוספוגבס. בין היתר, החברה התבקשה להכין ולפעול לפי תוכנית שיקום מאושרת לכל אחד מהרי הגבס (חומצה זרחתית ומלחי זרחן) עם אבני דרך ומועדים המפורטים בתוכנית.

על אף דרישות המשרד, רותם לא הכינה ולא הגישה תוכנית כנדרש. על כן פתח המשרד להגנת הסביבה בהליך אכיפה מנהלי מול חברת רותם אמפרט שביצע יצחק בן דוד (בנדה), סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה. בעקבות המלצת מנהל מחוז דרום במשרד, אמיר זלצברג, החליט המשרד להגנת הסביבה להטיל על החברה עיצום כספי בגין ההפרה, וזאת לאחר שנשקלו טיעוני החברה בהתאם להליך הקבוע בחוק.

לפני כשלוש שנים המשרד להגנת הסביבה הטיל על רותם אמפרט נגב עיצום כספי בסך של 731,360 שקל, בגין הפרה של תנאי בהיתר הפליטה של המפעל. באשר לחקירה הפלילית המתנהלת בנוגע לפריצת שפך פוספוגבס לנחל אשלים וזיהום אקולוגי כבד שלו: המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה פועלת לסיים את החקירה והפעולות הנלוות, אשר חלקן הן תולדה של ממצאי החקירה בארה"ב, ומחייבות גם התייחסות מקצועית ייחודית.

יצחק בן דוד (בנדה), סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה: "המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה את ההתנהלות הממושכת של הפרת תנאי בהיתר הרעלים על ידי חברת רותם אמפרט, אשר לא קידמה את שיקומו של הר הפוספוגבס היבש במשך מספר שנים, וזאת בניגוד לקבוע בהיתר הרעלים״.

עוד אמר: ״לכן הטיל המשרד את העיצום הכספי על החברה וימשיך לפעול בכל הכלים המנהליים והאכיפתיים העומדים לרשותו מול כל חברה שתפר את ההיתרים הניתנים לה על ידי המשרד, במטרה לשמור על בריאות הציבור והסביבה".

הר הפוספוגבס
צילום: אליזבטה סנדלרסקי, המשרד להגנת הסביבה

Back to top button