מבזקיםפוליטי / מדיני

מאבק המילואימניקיות: נשים משרתות מתלוננות על אפליה מגדרית

בדיון מיוחד על נשים משרתות מילואים, שנערך היום (שני) בוועדה לקידום מעמד האישה, העלתה חברת הכנסת פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) את סוגיית הנשים המשרתות במילואים במהלך מלחמת "חרבות ברזל". הוועדה נחשפה לנתון מרשים לפיו קרוב ל-60 אלף נשים משרתות במילואים מאז תחילת המלחמה. בנוסף, 10 אלף נשים שקיבלו פטור ממילואים התגייסו לשירות, 20% מהמגויסות משרתות ביחידות לוחמות ו-14% מהנשים שירתו מעל חצי שנה. לפי הדו"ח 4751 הן אימהות לילדים. "הנשים הללו, לוחמות אמיצות, נמצאות בכל החזיתות. חשוב להזכיר שאנחנו לא רק בעורף, אלא גם בחזית," אמרה תמנו שטה.

במהלך הדיון, ג'רי אלמו, חוקרת ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, הציגה דו"ח שממנו עולה כי נשים מהוות 20% מכלל משרתי המילואים בישראל. בנוסף, היא ציינה שכ-10,000 נשים שהיו פטורות משירות מילואים בחרו בכל זאת להתייצב לשירות במהלך המלחמה. 57% מהנשים הללו שירתו מעל חודשיים, ו-14% מעל חצי שנה.

לדברי אלמו ל-5100 מילואימניקיות יש בן זוג שהיה במילואים פעילים במהלך המלחמה ו-4751 נשים הן אימהות לילדים. מיכל כרמל מארגון בונות אלטרנטיבה: "נשים לא מרגישות בנוח להתלונן על הקושי שהן חוות, הבית מתפרק והעסק שלהן קורס. הן נלחמו המון כדי להגיע לתפקיד שלהן ואם הן מתלוננות זה ייתן מוטיבציה לסביבה להגיד שהן לא מתאימות תפקיד".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סא"ל שיר אבינועם, ראש תחום פרט בצה"ל, דיברה על השינוי במדיניות שחרור נשים משירות מילואים בעקבות הולדת ילד: "יש לי עסק פרטי שנמצא בהולד בשם צה"ל ובשם המולדת ואני שותפה לשיח ולנושא הדיון. חשוב לי לומר שאין הבדל בין נשים לגברים בשיבוץ למילואים. יש לנו סדר גודל של 60 אלף נשים שמשרתות במילואים וזה מראה עד כמה זה משמעותי למלחמה. יש שינוי חדש שבמסגרתו נשים לא השתחררו משירות מילואים באופן מיידי ואוטומטי עם הולדת ילד. שמים אותן בהולד ואם הן רוצות לצאת לפטור זה בשייח משותף".

עם זאת, חלק מהנשים ציינו תחושות של אפליה ותסכול. רס"ן אור כהן, המפקדת הראשונה בספינת דבורה, ציינה כי יש לוחמות רבות שלא מוצאות להן תפקיד במילואים, מה שפוגע בכשירותן המבצעית: "היתה לי חברה שיצאה באופן אוטומטי משירות מילואים כשהיא הפכה לאמא ולכן היא הפסידה הטבה במשכנתא. צריך לעשות שבץ נא בתפקידים. יש לי חברות חובלות שיכולות לצאת לשירות משמעותי ואחרות בלי עורף משפחתי של סבים וסבתות שלא מאפשר להן להיות שם במילואים. צריך לעשות פה סודוקו של מיצוי ההון האנושי. איפה הנתונים הגבוהים של לוחמות שאנחנו רואים בנתוני השירות הסדיר במילואים? לא מוצאים להן תפקיד במילואים. יש הרבה לוחמות במילואים שלא מצוותות וזה פוגע בכשירות המבצעית שלהן". חברת הכנסת תמנו שטה הגיבה ואמרה כי מדובר בפגיעה בכשירות של הלוחמות, וכי יש צורך להבטיח שנשים שהוכשרו כלוחמות יוכלו להמשיך ולשרת בתפקידים משמעותיים גם במילואים.

עו"ד גייל שורש מפורום דבורה: "יש ציבור במדינה שעושה כל מאמץ להירתם ויש ציבור שעושה כל מאמץ להשתחרר. הקשיים שחווים גברים ונשים הם דומים אבל הביטויים שלהם שונים גם בעולמות עיבוד חוויות וגם בעולמות התעסוקה".

רביד ישורון, לוחמת מילואים, סיפרה כיצד היא חוותה את האירועים ביום ה-7 באוקטובר מבלי שקיבלה קריאה לשירות. היא הצביעה על בעיות נוספות כגון היעדר מענה לצרכים בסיסיים כמו שירותים ומקלחות נפרדים לנשים.

רס"ן חני סוסיה מפקדת שאחראית במילואים על השמדה של מרגמות שיורות מעזה לעבר הצבא והעוטף שיתפה: "8 שנים הייתי לוחמת בתותחנים. ב-8 באוקטובר הגעתי לאוגדת עזה והאוגדה דיממה אבל לא היה לי זמן להתעסק בתחושות שלי וראיתי לנגד עייני רק את הרצון להציל חיי אדם. אף אחד לא שאל אם אני בסדר כל התקופה הזאת אבל אני מדברת בשם המון נשים שמעלות את השאלה האם אנחנו צריכות פסיכולוג או האם ילדיי צריכים משהו?". רסן סוסיה הוסיפה: "גם אשתי פוטרה. התיקונים שהוועדה השיגה לא חלו עליה כי הפיטורים התרחשו עוד קודם לתיקון".

אילאיל קומיי דרור רס"ן במילואים סיפרה לוועדה על השגרה הקשה של לוחמת מילואים שמשאירה משפחה בעורף: "אני נמצאת בנחל עוז במשימת איתור נעדרים מעלי מסוקי קרב ופתאום המורה שולחת לי הודעה שהבת לא עשתה שיעורים במתמטיקה. הם ידעו שבעלי בבית אז למה שולחים לי הודעה כזאת? תפרגנו למילואימניקיות ואל תשאלו אותי למה אני מתנדבת כי גבר לא היו שואלים שאלה כזאת".

המילואימניקית גל אלקלאי הוסיפה: "שירתתי מעל 130 ימים, לא קיבלנו ציוד בסיסי כמו טמפונים כשהגברים קיבלו תחתונים וציוד אישי נוסף. צה"ל לא יודע לתת מענה וגם כשבצבא קיבלו תרומות אזרחיות אז לא ידעו לבקש עבורנו דברים שמותאמים לנשים. צה"ל לא מבדיל בין פוסט טראומה של גברים לפוסט טראומה של נשים".

בדיון התברר גם כי משרדי ממשלה שונים לא הצליחו לספק ליו"ר הוועדה מידע עדכני על פעילותם למען המילואימניקיות. ח"כ תמנו שטה הנחתה את הביטוח הלאומי לבחון מחדש את ההגדרות בנוגע לזכאות לדמי אבטלה וזכויות נוספות למשרתות מילואים, ואת המשרד לשוויון חברתי להגיש תכנית מקיפה למילואימניקיות בתוך שבועיים.

ועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי - פנינה תמנו שטה
צילום: דוברות הכנסת/נועם מושקוביץ
ועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי - פנינה תמנו שטה
צילום: דוברות הכנסת/נועם מושקוביץ

Back to top button