בריאותמבזקים

מומחים מסבירים: כך תטפלו בעור הפנים בזמן לחץ וחרדה

חרדה ולחץ משפיעים על עור הפנים והגוף. חרדה יוצרת טריגר, וגורמת למחלות עור כמו: פצעי עור (אקנה), פגעי עור ועוד. הפצעונים יכולים להיות מקור משמעותי לתסכול. לא רק שהם כואבים, מביכים ומכוערים, הם גם אוהבים להשאיר "תזכורות". אז כיצד לשמור בזמן לחץ וחרדה על העור למען הביטחון העצמי למען עור נטול פגמים? ננסי ירחי, מנהלת קשרים רפואים בחטיבת הדרמו קוסמטיקה לה רוש -פוזה מסבירה: "כשאנו בלחץ, חרדה, סטרס וכו’ משתחררים כימיקלים והורמונים שונים שמהווים טריגר ומניעים תהליכים דלקתיים בגוף ובעור. במצב מצוקה רגשית, משתחרר הורמון הלחץ, הקרוי קורטיזול, אשר מעכב את ההחלמה ומשבש את המחסום הטבעי של העור, מטשטש ומשפיע על מערכת החיסון, ובכך מונע מהגוף להגן על עצמו".

לה רוש פוזה אפקלאר צילום יחצ (2)
צילום: יח"צ דניאלה רייבנבך

מומחי מותג הדרמו קוסמטיקה לה רוש-פוזה מסבירים מה הם הגורמים העיקריים לפצעים: גנטיקה, שינוי בהורמונים, זיהום אוויר, חשיפה לשמש, לחץ, מזון – כל הפרמטרים הללו יכולים לגרום לעור שמן, עם פצעונים או פצעים. העור סובל מיצור יתר של סבום (שומן בעור) ולא יודע להוציא אותו, התוצאה- ברק בעור הפנים, נקודות שחורות, מיקרו-ציסטים ונקבוביות מורחבות. גם חוסר איזון בהורמונים הנקראים אנדרוגנים גורם לבלוטת החלב לייצר הרבה שמן. אותם הורמונים גורמים לייצור מוגבר של תאי העור המאופיינים בריבוי נקבוביות. הנקבוביות נסתמות בתערובת של תאים וסבום, וכך הופכות כר גידול לחיידקים הגורמים לאקנה. כתוצאה מכך עלולים להופיע מספר סוגי פצעונים הנעים בין כתמים אדומים לפוסטולות ואף ציסטות עמוקות וכואבות.

באיזה גיל סובלים מפצעים ופצעונים? הדבר מתחיל בגיל ההתבגרות (סביבות גילאי 12-13) אבל היום בכל העולם נשים וגברים סובלים מעור שומני ופצעים גם בגיל 30, 40, ואפילו מעל 50.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כיצד למנוע את תופעת הפצעונים בפנים? עור מעורב, שמן, עם פצעונים או פצעים דורש שגרת טיפוח עקבית ומתמדת. חשוב לבחור בסבונים יעילים ועדינים כדי להפחית את רמת השומן בעור, ולגרום להתחדשות התאים, פילינג עדין. המטרה היא לנקות את עודף השומן והתאים המתים שהצטברו על פני העור וסותמים את הנקבוביות. בנוסף לסבון, מומלץ להשתמש בקרם לחות טיפולי שמיועד לעור שמן.

לה רוש פוזה אפקלאר צילום יחצ (1)
צילום: יח"צ דניאלה רייבנבך

למה כל כך חשוב לטפל בפצעונים? כל פגם יכול להפוך לצלקת, במיוחד בעור כהה, או לסימן אדמומי בעור בהיר. הדלקת שנמצאת בבלוטת החלב עוברת לתאים המכילים מלנין, ונוצרת תופעת פיגמנטציה חיוני לטפל בעור עם פצעים מהר ככל האפשר כדי למנוע צלקות עתידיות, ולבחור בטיפוח המסייע בהפחתת הסימנים. קרם הפנים צריך להכיל רכיבים אנטי-דלקתיים, עם שילוב של רכיבים המסייעים להתחדשות התאים, כגון פילינג עדין. מאוד חשוב בעור מעורב עד שמן לטפל באופן יומיומי ביצור יתר של סבום, ולא לבצע טיפול אגרסיבי פעם ברבעון.

מהם כתמי פוסט-אקנה? הפצעון הקטן הוא חממה לחיידקים הגורמים לדלקת. העור מגיב לדלקת באמצעות זרימת דם מוגברת לאזור, עם תאים לבנים "לוחמניים" שילחמו בחיידקים ויתקנו את הנזק. למרבה הצער, התגובה העוצמתית הזו יכולה להימשך גם אחרי שהפצע עצמו נעלם, ולהותיר כתם אדום (שבדרך כלל נראה יותר על עור פנים בהיר). על עור פנים כהה יותר, הדלקת יכולה לעורר את ייצור המלנין בתוך העור, וכך ליצור כתם עקשן בצבע חום. רופאים מכנים זאת היפרפיגמנטציה פוסט-דלקתית אם לא מטפלים בהם, הכתמים האלה עלולים להישאר במשך חודשים.

כללי הזהב לסובלים מפצעים או פצעונים על מנת למנוע צלקות וכתמים: אל תחטטו, תלחצו או תפוצצו, פעולות אלו מגבירות את הדלקת וגורמות לזיהום להתפשט. כמו כן, הימנעו משימוש בתכשירי ניקוי חריפים או בתכשירי פילינג, שמשפשפים את העור, מאחר שכל דבר אגרסיבי יחמיר את הדלקת ועלול לגרום לצלקות ולכתמים. המומחים מדגישים – אל תוותרו על לחות, בחרו בקרם לחות נטול שומן משום שלחות חיונית לריפוי אופטימאלי. בנוסף, אל תימנעו מקרם הגנה עם מקדם SPF כי אתם חושבים שהוא שמנוני או סותם את הנקבוביות, קרינה אולטרה סגולה מחמירה את מראה הצלקות והכתמים הכהים, לכן עליכם למרוח מדי יום ביומו קרם הגנה נטול שומן ולא קומודוגני. חשוב כל הזמן לעבוד על "מניעה", להשתמש במוצרים דרמו-קוסמטיים המסייעים בהפחתת רמת הסבום בעור, בקילוף עדין של התאים המתים המצטברים בנקבוביות. ולסיום, שגרת טיפוח המבוססת על רוטינה נכונה ועקבית היא הסוד בטיפוח לעור הסובל מפצעים, חובה לשטוף את הפנים פעמיים ביום עם סבון מתאים ולבחור בקרם פנים המיועד לעור שמן הנוטה לפצעונים.

Back to top button