בריאותמבזקים

מחר מדעי קובע: תמ"ל חלבי מיד לאחר הלידה מעלה את הסיכון לאלרגיה

האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית פרסם היום (ראשון) נייר עמדה חדש המבוסס על מחקרים עדכניים, המזהיר מפני הסיכונים בהזנה זמנית של תינוקות בתרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) חלבי, בימים הראשונים לחייהם. על פי המחקרים, תינוקות שנחשפו לתמ"ל חלבי בשבוע הראשון לחייהם, אפילו בכמות מועטה, פיתחו אלרגיה לחלב בשיעור גבוה יותר בהשוואה לתינוקות שהוזנו בהנקה בלבד או בשילוב עקבי של הנקה ותמ"ל.

אלרגיה לחלבון חלב פרה היא אחת מאלרגיות המזון השכיחות ביותר בקרב תינוקות וילדים צעירים, והיא הולכת ותופסת תאוצה בעשורים האחרונים. בעוד בתחילת שנות ה-2000 שכיחותה עמדה על 0.3%-0.5%, כיום מדובר כבר על 0.85%-1% מהילדים. על אף שרוב המקרים נעלמים בשנות החיים הראשונות, ההשלכות הבריאותיות עלולות להיות משמעותיות, במיוחד עבור אלו שנשארים אלרגיים גם בגיל ההתבגרות והבגרות.

מחקרים עדכניים מראים כי תינוקות שניזונו מתמ"ל חלבי בימים הראשונים לחייהם, ולאחר מכן הוזנו בהנקה בלבד, היו בסיכון גבוה יותר לפתח אלרגיה לחלב, בהשוואה לתינוקות שהוזנו בהנקה בלבד או בשילוב קבוע של הנקה ותמ"ל. זאת בניגוד לתפיסה הרווחת כי חשיפה מוקדמת לחלב עשויה דווקא להגן מפני אלרגיה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהתאם לכך, האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית ממליץ להורים ולצוותים הרפואיים להימנע ממתן תוספת זמנית של תמ"ל חלבי בימים הראשונים לחיי התינוק, אם הכוונה היא להניק באופן בלעדי. במקרה שבו כבר ניתנה תוספת של תמ"ל חלבי, מומלץ להמשיך להוסיף תמ"ל באופן קבוע לצד ההנקה, על מנת לצמצם את הסיכון להתפתחות אלרגיה לחלב.

מניעת אלרגיה לחלבון חלב פרה היא קריטית, לאור הסיכון לתגובות אלרגיות קשות ואף קטלניות, כמו גם הפגיעה האפשרית באיכות החיים ובתזונה התקינה של התינוקות והילדים. עם עליית שכיחות האלרגיות למזון, הופך נייר העמדה החדש לחשוב ביותר עבור הורים וצוותים רפואיים כאחד, במטרה להגן על בריאותם של הדור הבא.

בקבוק האכלה טבעי לתינוק מבית NUBY. צילום: יח"צ חול

Back to top button