מבזקיםפוליטי / מדיני

סער: "לצערי אנחנו מזלזלים באויב וזה הלקח ההיסטורי שלנו"

השר לשעבר, חבר הכנסת גדעון סער, יושב ראש הימין הממלכתי וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני לשעבר, העיד היום בפני ועדת החקירה האזרחית ואמר: "ה-7.10 הוא תוצאה של ניווט אסטרטגי שגוי של 30 שנה במהלכם 12 שנות נסיגות ואחריהם הגיעו 18 שנות ההכלה. הסכמי אוסלו, מסירת השטח לרש״פ באמצע שנות התשעים, הנסיגה החד-צדדית מלבנון בשנת 2000 והנסיגה החד-צדדית מרצועת עזה ב-2005. אובדן השליטה המבצעית והמודיעינית היה דרמטי, וישראל בעצם הנסיגות אפשרה הקמת צבאות טרור בגבולה הצפוני והדרומי"

עיקרי דבריו של השר וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני לשעבר, חבר הכנסת גדעון סער על הנסיבות שקדמו למתקפת הטרור: "יש לי ויכוח עם חברי לממשלה שהיום איתי באופוזיציה – שאמרו שאצלם ה-7.10 לא היה קורה. אני מטיל בזה ספק. ההכנות לתוכנית הזאת החלו עוד בשלהי הממשלה הקודמת. אז יכול להיות שזה כן היה קורה במשמרת של מישהו אחר. אני הייתי מאלה שהתריעו שבהפיכה המשטרית, כפי שהיא בוצעה, יש עליית סיכון לביטחון הלאומי שלנו. בראיה של האויבים שלנו יש שני פקטורים שמסתכלים עליהם כל הזמן – עוצמת הפילוג הפנימי בינינו ומערכת היחסים עם ארצות-הברית – עד כמה אנחנו רחוקים או קרובים אליה. כשהאויב חושב לעשות מתקפה הוא לוקח את זה בחשבון. יחד עם זה – הרצון שלהם להשמיד אותנו היה קיים, יהיה קיים. זה לא משנה איזו ממשלה הייתה או תהיה".

סער מוסיף: "לצערי אנחנו מזלזלים באויב וזה הלקח ההיסטורי שלנו. יש מימד של זלזול באויב שבא לידי ביטוי בדיבור יהיר, ועד היום לא נגמלנו ממנו. זה בלתי נסבל שגם היום אנחנו רואים הדלפות מהפורומים הכי סודיים שלנו – מי שמדליף מפורום כזה הוא פושע, ומזמן כבר היה צריך לקחת מקרה קשה ולצאת לחקירה פלילית ומאתר את מי שעשה את זה ושופט אותו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סער ממשיך על הקונספציה בקבינט: "בצוק איתן התנגדתי להפסקת האש עם חמאס. תבעתי פעמיים להביא את ההחלטות למליאת הממשלה. אני הוצאתי מהקבינט הביטחוני בתחילת 2013, ולא הייתי אז בקבינט. כל מי שהוביל – ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ״ל – רצו להגיע לאותו מקום. אתה יודע היטב איך שיווקו את זה לקבינט. הביאו איזה מצגת שמסבירה כמה הרוגים יהיו, ואיך הסכמי השלום יקרסו אם אנחנו נשלים את המלאכה. צריך להבין – ב״צוק איתן״ היה פחות משליש להערכתי הכוח הצבאי של החמאס ממה שהוא היום. לא היה כל ההיקף הנוכחי של המנהרות. ללכת עד הסוף ב״צוק איתן״ היה פי כמה יותר קל מאשר ב-2023"

"לקבינט הביטחוני לעתים מביאים לקבל החלטה לגבי פעולה כזאת או אחרת, אם הוא אפקטיבי אז יותר, ואם פחות אז פחות, אבל בסופו של דבר מדיניות הביטחון יש לה שלושה אבות – ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ״ל. בדברים האלה שאני מדבר עליהם, לצערי אם נבדוק אחורה, נראה שבדרך כלל הייתה תמימות דעים במעגלים האלה. שצריך לתת 'גודיז' לחמאס, זה יכול להיות הכסף הקטארי, זה יכול להיות הכנסת פועלים, שבאותו זמן אתה יודע שחמאס מאכוון פעילות טרור ומנסה להדליק את ירושלים ואת יו״ש, מאכוןן פעילות טרור ביו״ש. אני לא מדבר על ההפתעה מתוך רצועת עזה. הייתה תפיסה כאילו ניתן להשאיר את עזה שקטה, וחמאס יפעל בזירות אחרות. בעצם אתה נותן לחמאס להישאר באזור נוחות, שהוא בונה את הכוח שלו, הוא מתחזק, ואז השאלה היא מתי הוא יתקוף"

סער מסכם את דבריו עם מבט קדימה: "הקונספציה עדיין קיימת. אם הגליל ריק עשרה וחצי חודשים, אז אנחנו ממשיכים להכיל. צריך להבין את הדבר הזה לעומק. מי שאומר בואו נסיים את המלחמה, יש לנו בעיה כזאת בחימושים, אנחנו לא בנקודת אופטימום, הצבא מותש, הצבא שחוק, והוא אומר בואו נתארגן ואז נסיר את האיום הקיומי. אני שואל את מי שאומר את זה – האם ברור לנו שגם הצד השני ינצל את ההפוגה הזאת בנושא התחמשות בצורה אולי יותר אפקטיבית מאיתנו? האם אנחנו בטוחים שכשנחזור לא יהיו חזיתות נוספות לאלה הקיימות היום?"

צילום: ועדת החקירה האזרחית לאסון ה7.10

Back to top button