מבזקיםפוליטי / מדיני

סער קורא להשגת הסכמות סביב מינוי שופטים: "ישראל במלחמה קיומית"

יושב ראש הימין הממלכתי, חבר הכנסת גדעון סער כתב לפני זמן קצר (שני) בחשבון הטוויטר שלו על הסערה המתחוללת בימים אלו בדבר סוגיית מינוי נשיא בית המשפט העליון: "פיצוץ השיח להסכמות לבחירת שופטים בבית המשפט העליון הוא מצער בעיני. ‏בחודשי המלחמה הגיעו שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון בפועל לפשרות ולהסכמות סביב איוש משרות שיפוט בערכאות הנמוכות יותר. זה היה נכון עבור שניהם, אבל חשוב מכך – זה היה גם הדבר הרצוי למערכת כולה. זה נכון תמיד, אבל בפרט בעת שישראל מצויה במלחמה קיומית".

סער מסביר: "‏הצעתו של שר המשפטים למינוי השופט אלרון כנשיא בית המשפט העליון לשנה אינה נכונה כשלעצמה. באופן אישי מעולם לא חשבתי שמוצדק לסטות מהכלל הלא כתוב של ה״סניוריטי״. הוא מונע פוליטיזציה של בית המשפט העליון. חוסר התלות של שופטי בית המשפט העליון מרגע שמונו – הוא דבר חשוב ביותר. אם השופטים יהיו בתחרות מתמדת ביניהם על משרת הנשיא תוך פזילה מתמדת למי שמצוי באותה עת בשלטון – הדבר עלול להשפיע גם על פסיקתם. לסיכום – יתרונות כלל הסניוריטי גדולים בעיני מחסרונותיו. בנוסף לכך, אין הגיון בחלוקת משרת נשיא בית המשפט העליון לפרוסות דקות. השופט פוגלמן מכהן כנשיא בפועל כשנה – רק בעקבות אי מינויו של השופט עמית לנשיא. ההצעה לבחור עתה בשופט אלרון לשנה אחת בלבד כנשיא אינה נכונה גם בלי קשר לסוגית הסניוריטי. מבחינה מערכתית נדרש רצף יותר משמעותי של זמן למלא תפקיד חשוב ומרכזי זה. זה מזכיר לי את הפתרון העקום של ״ממשלת החילופים״ שנולד כאילוץ פוליטי. איני חושב שיש אילוץ שמצדיק לעשות זאת בבית המשפט".

עוד מוסיף חבר הכנסת סער: "‏להבדיל מהסוגיה הנ״ל, לגבי בחירת 3 שופטים חדשים לבית המשפט העליון – הייתה צריכה להיות מושגת הסכמה. בעניין זה הייתה מסגרת הצעת השר לוין סבירה בעיני. אני לא שקלתי את מועמדיו של השר לוין כשעסקתי כשר המשפטים בבחירת שופטים לבית המשפט העליון. יחד עם זאת, לא היה קורה שום אסון עם אחד מ-3 השופטים החדשים היה אוחז בהשקפת עולם משפטית הקרובה לזו של השר. אין צורך להסכים עם השקפותיו של כל מועמד שנבחר ויש לבחון את הדברים בראיה כוללת. הגיוון בבית המשפט העליון חשוב ושופט אחד מתוך 15 אינו אמור ואינו יכול להטות את הכף. בעניין זה נוקשות יתר וחיזוק דימוי ״המועדון הסגור״ אינם משקפים את טובתה האמיתית של מערכת המשפט".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הוא מסכם בנושא: "‏אני עדיין מקווה שתושג הבנה והסכמה ותחסוך לכולנו את חידושה של מערכה פנימית זו בשעת מלחמה לישראל".

גדעון - סער -
צילום: דוברות תקווה חדשה

Back to top button