חדשות הארץמבזקים

החל ממחר: שביתה מלאה של כלל המנופאים בישראל

מחר (חמישי) יפתחו המנופאים בשביתה כללית, זאת בהמשך לסכסוך עבודה שהוכרז בענף לפני כשלושה שבועות. הרקע לסכסוך נבע בשל הסחבת במו"מ לחידוש נספח הסכם הקיבוצי, שלא תוקן כבר 7 שנים, לכ-2,000 העובדים בענף בנושא קביעת מנגנונים לעיגון ואכיפת הוראות בטיחות באתרים על ידי חברות כ"א.

מאגף ההסברה בהסתדרות נמסר כי ההחלטה להכריז על סכסוך מגיעה לאחר ניסיונות רבים, שנמשכים קרוב לשנה, לקיום דיונים מול התאחדות הקבלנים למציאת מנגנונים לאכיפת הוראות בטיחות שישמרו על חיי המנופאים. הוראות שמטרתן למנוע בין היתר: אי הקפדה על רישיונות של מנופאים שעברו הכשרה, העלאת מנופאים ללא רישיונות למנופים תוך כדי התעלמות מהוראות הבטיחות, אי שיפור בתנאי העבודה ובשעות העבודה הרבות שמעסיקים את המנופאים, איומים על מנופאים שיפעלו בניגוד להוראות הבטיחות תוף כדי איום בפיטוריהם.

בתוך כך, קוראת ההסתדרות לשיפור תנאי השכר והפשרות הסוציאליות. מאז ההכרזה על סכסוך העבודה, התאחדות הקבלנים (ארגון המעסיקים) התעלמו מפניות רבות של הוועד הארצי להיכנס למו"מ ולספק תשובות לדרישות שהועלו. מה שאילץ להכריז על שביתה בענף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "חייהם של המנופאים אינם הפקר. יישום מנגנוני הבטיחות קריטיים בעיקר בצל המצוקה ובחוסר כ"א שהענף נמצא בו בימים אלו. על התאחדות הקבלנים להתעשת ולהיכנס בהקדם למו"מ לטובת קביעת מנגנונים לשמירה על חייהם של עובדי הענף ולשיפור שכרם ותנאי העסקתם."

בר-דוד הוסיף: "אני מגבה את המנופאים ונמשיך לדאוג לסקטור חשוב זה עד שנדע שהם יוצאים לעבודה תחת הוראות הבטיחות שמגנות עליהם ושהם יתוגמלו בהתאם לעבודתם הקשה".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין, התשתיות והתעשיות הנלוות יצחק מויאל: "עשינו כל מה שניתן כדי למנוע את השביתה, אשר הינה אמצעי ולא מטרה. חבל שאין אוזן קשבת בהתאחדות למצב הקשה שנקלענו אליו. כל פניותינו נתקלו בהתעלמות מוחלטת מצד התאחדות הקבלנים, אשר כנראה עדיין לא מבינים את עומק הבעיה והמצב הקשה מאוד של עבודת המנופאים באתרי הבניה. מרגיש כי מבחינתם המנופאים שקופים וניתן לנצל אותם ולסכן את חייהם".

יו"ר ועד המנופאים הארצי רועי ויינשטיין: "המנופאים סיימו לחכות. לאורך השנים בטיחותנו ושכרנו נשחקו בעקבות סחבת מתמשכת במו"מ ושלל תירוצים מצד התאחדות הקבלנים. בכל יום מחדש אנחנו מגיעים לשטח ומגלים עוד ועוד הפרות של הסכם הקיבוצי משנת 2017, הפרות שעולות בחיי אדם."

ויינשטיין הוסיף: "למנופאים יש חשיבות מכרעת לכלכלת מדינת ישראל, ומתוך הבנה זו, במשך 7 שנים נכנסנו תחת האלונקה, לא עצרנו בימי קורונה, התאוששות כלכלית ואף בימי מלחמה תחת ירי טילים וסכנה ממשית. אני קורא להתאחדות בוני הארץ לקחת את רווחתינו וביטחוננו באותה רצינות שהם מבקשים מאיתנו להמשיך לעבוד".

בנייה - מנופים - התחדשות עירונית - שכונה חדשה
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

Back to top button