חדשות הארץמבזקים

״אירוע טרור חמור ביותר״: צה"ל פרסם את תחקיר הפרעות בכפר ג'ית

צה"ל פרסם היום (רביעי) את התחקיר על הפרעות בכפר ג'ית שהתרחשו ביום חמישי ה- 15 לאוגוסט, כאשר 100 ישראלים הגיעו רעולי פנים לכפר, הציתו שלושה רכבים ושני מבנים, יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה.

מהתחקיר עולה כי בשעות הערב ביום חמישי, התקבלה התרעה על ידי השב"כ אודות התארגנות של אזרחים ישראלים על גבי רכבים, שבכוונתם לבצע פשיעה לאומנית באזור יצהר. כוחות רבים של צה״ל, מג״ב ומשטרה נפרסו במרחב מבעוד מועד, במספר צמתים וצירים מרכזיים, על מנת למנוע את האירוע. לקראת השעה 20:00 נכנסו כמאה אזרחים ישראלים רעולי פנים לכפר ג׳ית שבשומרון, הציתו שלושה רכבים, ושני מבנים בכפר, יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה.

בשעה 20:06 מפקד החטיבה הכריז נוהל אירוע בג'ית, והכוח הצבאי הראשון קפץ תוך 6 דקות מרגע ההכרזה לכפר. מהתחקיר עלה כי הכוח הראשון לא הצליח להבין את תמונת המצב במלואה. הוא ניסה לפזר את הפורעים ולמנוע פגיעה בפלסטינים, אך היה עליו לפעול בנחישות רבה יותר. לאחר מספר דקות, הגיעו כוחות מילואים נוספים וכוחות מג"ב והחלו לבלום את הפורעים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הכוחות פעלו באסרטיביות תוך סיכון חיים, בלמו את הפורעים ודחקו אותם מחוץ לכפר, תוך שהם משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות וירי באוויר. חצי שעה מתחילת האירוע כלל הישראלים הוצאו מהכפר. במהלך האירוע כוחות צה"ל חילצו וסייעו למשפחות הפלסטיניות, בהם נשים וילדים, להימלט ממבנים בוערים והגישו להם עזרה ראשונית.

כוחות מג״ב, שנפרסו בצירים במרחב, מנעו הגעה של ישראלים נוספים שהתכוונו להצטרף לפרעות. במהלך האירוע פלסטיני נהרג כתוצאה מירי, ופלסטיני נוסף נפצע. הירי מצוי בחקירה של משטרת ישראל ושב"כ.

עוד עלה כי בתחילת האירוע מספר חברי כיתת כוננות של הישוב הסמוך, שלא היו בשירות מילואים פעיל, הגיעו ללא אישור לנקודה, לבושים במדים ופעלו בניגוד לתחום הסמכות המוגדר לחברי כיתת הכוננות. לאחר תחקור האירוע, שני חברי כיתת כוננות הודחו ונשקם נלקח.

מהתחקיר עלה כי הייתה התרעה מרחבית, ובהתאם לכך, הכוחות נערכו על פי היסטוריה גזרתית בצמתים ובצירים מרכזיים. בהמשך, נפרסו הכוחות באופן נרחב בכניסה לכפר ג׳ית, פעולה שמנעה הגעה של פורעים נוספים שהתכוונו להיכנס לכפר, ובכך נמנע אירוע חמור יותר.

לאחר שביום האירוע לא נעצרו חשודים, בשבוע שעבר נעצרו על בסיס מודיעין שב״כ 4 חשודים, 3 מהם בגירים וקטין אחד, בחשד לביצוע האירוע החמור בכפר ג'ית. החשודים הועברו לחקירת משטרה. בסיומה נעצרו 3 הבגירים בצו מנהלי. חקירת האירועים נמשכת ומתוכננים מעצרים נוספים.

מפקד פיקוד המרכז, אלוף אבי בלוט, עמד על כך שבאירועים מסוג זה יש להכריז כמה שיותר מהר על נוהל אירוע, זאת על מנת להקפיץ את כלל הכוחות ולקצר את זמני הגעתם למרחב. בנוסף יש לשפר את אופן השליטה בכוחות במרחב, כדי להגיע למיצוי מקסימלי של כלל הגורמים.

מפקד פיקוד המרכז, אלוף אבי בלוט, הביע את הערכתו על תחקיר רציני, חד ומקצועי אשר מייצר תמונה בהירה. האלוף אמר כי "מדובר באירוע טרור חמור ביותר של ישראלים שיצאו לפגוע באופן מכוון בתושבי הכפר ג׳ית ואנחנו כשלנו בכך שלא הצלחנו להגיע מוקדם יותר להגן עליהם. האחריות היא קודם כל שלי כעומד בראש המערכת ואני אעשה הכל על מנת לשפר אותה״.

״אני מציין את לוחמי צה"ל במילואים שהגיעו למקום, חתרו למגע ופעלו תוך סיכון חיים, כשהם מצילים חיים של פלסטינים שנלכדו בבתים שעלו באש. צה״ל, מג״ב, שב״כ ומשטרת ישראל עובדים בשיתוף פעולה מלא באירוע הזה ובכלל על מנת למגר את התופעה. עבודה רבה עוד לפנינו ואנחנו ניבחן במעשים ולא בדיבורים. האירוע עדיין במהלכו ולא ייחתם עד שנמצה את הדין עם הפורעים״, הוסיף מפקד פיקוד מרכז.

פעילות קרקעית - לוחמי חיר - לוחמי צהל - לוחמים - יהודה ושומרון
יהודה ושומרון. צילום: דובר צה"ל

Back to top button