חדשות הארץמבזקים

"הייתי יוצא למלחמה בחיזבאללה ב-11 לאוקטובר. יואב גלנט צדק אז"

ראש הממשלה לשעבר ויו״ר האופוזיציה, חבר הכנסת יאיר לפיד העיד לפני זמן קצר (חמישי) בפני ועדת החקירה האזרחית לאסון השבעה באוקטובר . חבר הוועדה, המפכ"ל לשעבר שלמה אהרונישקי שאל את ח"כ יאיר לפיד: "אם היית היום ראש ממשלה בסיטואציות האלה, האם היית יוצא למלחמה בחיזבאללה?".

חבר הכנסת יאיר לפיד השיב: "כן. ב-11.10.2023. אני חושב שיואב גלנט צדק. תראו, ההרתעה הישראלית בצפון נפגעה באופן מאוד חמור ביולי 23׳. היה אז דיון בוועדת חוץ וביטחון, ובתוך הדיון הזה התגלה כמעט במקרה שחיזבאללה הקים אוהלים בתוך השטח הריבוני של ישראל, ובאוהלים האלה יש לוחמים חמושים. והעובדה שהממשלה לא עשתה שום דבר בעניין ,זו פעם ראשונה שאתה שומע על אפשרות כזאת, חדירה לשטח ישראל שלא נתקלת בשום מענה״.

לפיד הוסיף: ״ההרתעה הישראלית נפגעת בפעם השנייה ב-8.10.2023, שזה היום שחיזבאללה יורה רקטות ופגזים על מדינת ישראל, וישראל לא יוצאת למלחמה. והיא מתרסקת שוב ב-11.10.2023, כשהקבינט מחליט וכולם יודעים את זה שהוא לא יצא למלחמה בצפון, למרות שהקרבות מסלימים, והיא נגמרת ב-16.10.2023 כשמחליטים לפנות את יישובי הצפון פינוי מבוהל, בלי שום תכנית אסטרטגית מאחוריו, בלי שום תפיסה אסטרטגית, ובלי שאף אחד יודע לכמה זמן זה״.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

״אף אחד לא חלם שזה יימשך 11 חודשים, אבל זה לא שמישהו הגדיר תאריך או מטרה. מעניין להסתכל על זה, ואם תסתכלו על הפרטים, שהחיזבאללה ביצע הסלמה הדרגתית של הלחימה כדי לראות את התגובה הישראלית״, לפיד המשיך בעדותו.

עוד אמר כי ״בשלושת השבועות הראשונים זה היה ירי של צלפים, פצמ״רים, נ״ט ורקטות, ורק אחרי ששלושה שבועות כשחיזבאללה השתכנע שישראל מורתעת, הוא התחיל להשתמש ברקטות בורקן שיותר כבדות, בטילי הרמס, פאלק 1, ובמקביל הוא מרחיב באופן הדרגתי את התקיפות לעומק הצפון הישראלי, ומתחיל לטווח את קריית שמונה, את הר מירון וצפת״.

״זה הסיפור של אובדן ההרתעה שלנו בצפון. וזה אסור היה לתת לזה לקרות. אני אומר, אני הייתי בצפון יום אחרי התקיפה הגדולה, אז כולם אמרו לי אותו דבר, שזה מילא אותם ייאוש. אם אתם יודעים להרים מאה מטוסים ולתקוף אלפי מטרות, למה לא עשיתם את זה לפני שישה חודשים? למה זה קורה רק כשמאיימים על תל אביב? אני גר קרוב לגלילות, האינטרס שלי שיגיבו כשמאיימים על גלילות. אבל אין הסבר להזנחה הזאת של שלומם של אזרחי ישראל״, חתם את דבריו.

צילום: ועדת החקירה האזרחית

Back to top button