מבזקיםמשפטי/פלילי

8 שנים בכלא למייק בן ארי על מרמה והלבנת הון במאות מיליוני ש"ח

בית המשפט המחוזי תל אביב גזר היום (ראשון) שמונה שנים ותשעה חודשי מאסר מאחורי סורג ובריח, ושנת מאסר על תנאי, על מיכאל (מייק) בן ארי; לאחר שבמרץ 2023 הוא הורשע בהתאם להודאתו בעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמכים בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות ועבירות הלבנת הון. זאת, במסגרת פרשה בה הונה מאות רבות של משקיעים וקיבל מהם במרמה מאות מיליוני שקלים.

בתום הליך גישור הגיעו הצדדים להסדר טיעון, במסגרתו סוכם כי בית משפט יטיל על בן-ארי עונש מאסר בפועל בטווח שבין 5 שנים ל-9.5 שנות מאסר. כן סוכם כי לצורך קביעת העונש ההולם, בית המשפט ישקול את היקף הכספים שיוחזרו למשקיעים ותרומתו של בן ארי להחזרתם ומידת שיתוף הפעולה שלו עם הנאמן.

במסגרת גיבוש ההסדר וחישוב העונש, ראתה הפרקליטות, בין היתר, חשיבות במתן תמריץ לנאשם להביא להשבת כספי משקיעים. כן יוחס משקל משמעותי להודאת בן-ארי בעבירות בפתח ההליך ולעובדה שלא ניהל הליך משפטי ממושך. בדיון הטיעונים לעונש, הפרקליטות ביקשה להטיל את העונש המקסימלי במסגרת הסדר הטיעון, מאחר שלעמדתה בן-ארי לא הצביע על מקורות כספיים חדשים ולא תרם תרומה כספית ממשית לקופת הפירוק.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בית המשפט (כב' השופט שגיא) דחה את טענות הנאשם כי 'נקלע לסיטואציה' וקבע כי הוא "הגה אותה, יצר אותה, תפעל אותה…הנאשם אינו בעל אופי מרצה אלא אדם מניפולטיבי, מתוחכם ובעל יכולת שכנוע אדירות ויכולת לעורר אמון – כלים רבי עוצמה בעזרתם עשק אזרחים רבים והרס את חייהם". כן קיבל בית המשפט את עמדת הפרקליטות וקבע "כי 'במבחן התוצאה הכספית' הנאשם לא הצביע לאחר מועד גיבוש ההסדר על מקור כספי גדול ומשמעותי שיופנה לקופת הפירוק."

לצד זאת, קבע בית המשפט כי "הנאשם לא קיבל רק אחריות משפטית על מעשיו, אלא גם פעל באופן של שיתוף פעולה מלא עם הנאמן". עוד קבע בימ"ש כי ניתן לראות בתוצאה העונשית שהגיע אליה ככזו המתיישבת עם קביעות בית המשפט העליון בעניין ברמלי, עליו נגזרו 14 שנות מאסר, בין היתר נוכח ניהול ההליך בידי ברמלי.

במסגרת הסדר הטיעון בהליך הגישור הודה בן ארי שגייס מאות מיליוני שקלים ממאות משקיעים, תוך הבטחות שווא לתשואה חריגה כתוצאה מהשקעות בסיכון נמוך, ומסירת מצגים כוזבים בדבר אופי ההשקעה ונזילותם המיידית של כספי המשקיעים.

בפועל, בן-ארי נהג בכספים כבשלו: שילם לחלק מהמשקיעים את הריבית התקופתית או פרע את הקרן בעת שנדרשה, באמצעות כספי משקיעים אחרים (שיטת "פרמידה"); העביר כספים שגויסו מהמשקיעים לחשבונות בנק בשליטתו והשקיע אותם במיזמים שחרגו מהמצגים שהוצגו למשקיעים; ואף השתמש בכספי המשקיעים לשורת שימושים אישיים, ביניהם רכישת נכסי נדל"ן.

בן ארי נמלט מהארץ במאי 2021 תוך שימוש בדרכון מזויף, והוסגר לישראל במהלך דצמבר 2022, לאחר מאמצים רבים של רשויות האכיפה לאתרו ולהביאו לדין. במהלך החקירה תפסו רשויות המדינה נכסים של בן ארי בשווי 40 מיליון שקלים, שעברו כולם לקופת הפירוק לצורך חלוקה ללקוחותיו. ההליך נוהל על ידי עוה"ד סתיו גינת ויוסי צדוק ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה. הליך ההסגרה נוהל על ידי המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה. התיק נחקר ע"י מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

מזומן - הלבנת הון
צילום: דוברות המשטרה
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button