מבזקיםפוליטי / מדיני

המבקר אנגלמן: "ביקורת המדינה חיונית לביטחון המדינה גם בשעת מלחמה״

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן השתתף היום (שלישי) בטקס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין בתל אביב. בדבריו התייחס לקשיים העומדים בפני ביקורת המדינה בעת הזאת: "בקרוב נציין שנה למתקפת הטבח האכזרית בשמחת תורה ה-7.10״.

עוד ציין כי ״בעת הזו אנו חייבים להצביע ביושר על אחת התוצאות הקשות והחמורות ביותר שקרו במהלך החודשים שחלפו מאז האסון: שחיקה חמורה וחסרת תקדים של אחד הערכים היסודיים במדינה דמוקרטית – ערך הנשיאה באחריות״.

״כבר ב- 10.10 הודעתי בשדרות שביקורת המדינה תהפוך כל אבן על מנת להגיע לחקר האמת ולהצביע על האחריות של הגורמים הנוגעים בדבר מכלל הדרגים. בישראל נכון לספטמבר 2024 – אין נשיאה באחריות אישית עם פעולה לצידה – לא בדרג המדיני, לא בדרג הביטחוני והצבאי ולא בדרג האזרחי*. נהפוך הוא – אזרחי ישראל חווים הדלפות מגמתיות שכל מטרתן להטיל אחריות על גורם אחר״, הוסיף מבקר המדינה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

״ואולם לא פחות חמור מכך – אין ביקורת, בדיקה או חקירה אובייקטיבית שמתקדמת ללא הפרעות, חסימות ועיכובים – לקראת הנחת ממצאיה על שולחן הציבור הישראלי. אותו ציבור שתובע לקבל הסברים לאסון שחווה״, הדגיש.

עוד אמר: ״כן, עלינו להביט במראה ולומר ביושר – לא היה מבין נבחרי הציבור, נושאי המשרות הציבוריות, אנשי הצבא ומערכת הביטחון ולו אחד שעמד בסטנדרט הראוי ובמועד המצופה בכל הנוגע לקיום ערך הנשיאה באחריות. ובד בבד חלק מהמערכות הציבוריות והשלטוניות, שבמסגרתן נשחק במשך חודשים ערך הנשיאה באחריות, הן אלו אשר נוקטות בפעולות ממשיות שתכליתן למנוע או לעכב כל בדיקה, חקירה או ביקורת אובייקטיבית, מקצועית ונטולת פניות״.

אינגלמן הוסיף: ״המערכת הצבאית מצידה, בגיבוי היועמ"שית, הציבה כדבר שבעובדה חומות גבוהות ובלתי עבירות שמובילות הלכה למעשה לסיכול הביקורת; משרד רה"מ מצדו הגם שמספק חומרים עדיין מציב מכשולים, אשר מעכבים ומשבשים את הפעולה המקצועית המתבקשת״.

עוד אמר כי ״אלו ואלו, כל אחת ברמת חומרה שונה, אינן משדרות את החוסן הערכי והציבורי המצופה מהן, שביסודו נכונות לביקורת ממשית, ללא הגבלה, גם אם תוצאותיה יהיו נוקבות וקשות. אל נשלה את עצמנו, ספק רב אם ניתן יהיה לשקם ערך זה בעתיד. שחיקתו ויש יגידו זניחתו בעת הזו, בצורה כל כך חמורה, עלולה להיות בלתי הפיכה״.

לסיום אמר: ״ביקורת המדינה בתקופת המלחמה היא מורכבת אבל חיונית למארג הדמוקרטי של מדינת ישראל. המחויבות שלנו היא לכלל אזרחי ישראל וכלל הדרגים יידרשו למימוש אחריותם".

המבקר אינגלמן

Back to top button