מבזקיםפוליטי / מדיני

הצעת החוק לשלילת אזרחות למעודדים טרור עולה לקריאה שנייה ושלישית

ועדת הכנסת החלה היום (שלישי) להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לביטול אזרחות או תושבות של מי שמעודד או מסית לטרור. הצעת החוק כפי שאושרה בקריאה ראשונה, מבקשת להרחיב את העילות לביטול אזרחות או שלילת התושבות גם במקרה של מי שנדון למאסר בעבירה על סעיף 24(ב) לחוק המאבק בטרור שעניינו פרסום קריאה ישירה לביצוע מעשה טרור, פרסום דברי שבח, אהדה, תמיכה או עידוד למעשה טרור, או הזדהות עמו, כשיש אפשרות ממשית שהדבר יביא לעשיית מעשה טרור, ובתנאי שהעבירה נעשתה בזמן מלחמה. ע"פ ההצעה, ניתן יהיה לפעול לשלילת האזרחות במסלול מנהלי של שר הפנים באישור בית המשפט או במסגרת הדיון להרשעתו בהליך הפלילי ולעניין שלילת תושבות בהליך מנהלי של שר הפנים.

כעת, בעת הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה והשלישית תדון הוועדה בזהות הגורם המוסמך לקבל החלטה על ביטול רישיון לישיבת קבע בעניין זה, בצורך לקבוע מועד סיום מפורש לתקופה "מלחמה" המוגדרת בהצעה, בצורך לחדד את המאפיינים המהותיים של הנסיבות שיאפשרו את ביטול האזרחות או הרישיון לישיבת הקבע וכן בצורך לקבוע מנגנון ברור להעברת מידע בין גופי הממשלה לשם יישום החוק המוצע.

נצ"מ לילית ניצן טייבר, המשרד לביטחון לאומי אמרה: "המשטרה טיפלה מאז תחילת "חרבות ברזל" בכ-1300 תלונות על הסתה לטרור, מתוכן נוצרו 850 חוות דעת שהועברו לאישור לפתיחת חקירה, בסופו של דבר ניתנו 640 אישורים לפתיחת חקירה, ויש 120 מעצרים עד תום ההלכים. בנוסף, המשטרה העבירה מעל 4000 בקשות להסרת פרסומים מסיתים אנונימיים מהרשתות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד תומר רוזנר: "אחת ממטרות החקיקה היא לקבוע הוראה מפורשת לגורמים הממשלתיים להעביר את המידע לשר הפנים, בין אם הם אלה שאספו את המידע או שהם נחשפו למידע".

עו"ד לילך וגנר, ראש אשכול פשיעה חמורה במשרד המשפטים אמרה כי היא איננה מכירה חובה של גוף למסור מידע שקיים בראשותו. ח"כ אלמוג כהן אמר בתגובה כי: "זה סיכון חיי אדם, זה מה שקרה בשבעה באוקטובר, יש חובה להעביר מידע ולא להחזיק אותו כסוחר בשוק".

חבר הכנסת חנוך דב מיליבצקי: "אנחנו ניתן שיניים לסמכויות הפיקוח שלנו, ונוודא שכל משרדי הממשלה משתפים פעולה עם החוק. אנחנו נדרוש כלים כדי לוודא שכל המיידעים יגיעו ליעדם. אני מעוניין שההחלטה תתקבל ע"י שר הפנים בלבד כמו בכל הליך מנהלי, ואם יהיו עתירות ידון בהן בית המשפט".

ח"כ שמחה רוטמן: ״אני חוזר ואומר שאנחנו עושים טעות כשאנחנו מוסיפים את בית המשפט לקבלת ההחלטה. אנחנו מייצרים שלטון משפטנים ולוקחים סמכויות משר הפנים לבטל אזרחות או תושבות של מחבל או מעודד טרור בניגוד לחוק כפי שהוא כיום. אני רוצה שבית המשפט יתערב כששר הפנים יבטל אזרחות של מחבל, והציבור יראה מי לא שומר עליו״.

מנגד, עו"ד נדב גולני ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים ציין כי מאז 2008 הסמכות לביטול אזרחות נתונה בידי בית המשפט: "כפי שאמרנו בדיונים קודמים ישנם קשיים משמעותיים בהרחבת שלילת מעמד הקבע גם במקרה של הסתה לטרור. הסמכות בנושא זה צריכה להיות בידי בית המשפט כדי להתגבר על הקושי הטמון בהענקת סמכות כזאת בידי גורם פוליטי".

גליה חושן, אמא של הדר שנרצחה בשבעה באוקטובר: :אנחנו צריכים להבין שבהרבה מקרים, הרוע הזה התחיל "רק" בקריאות 'בדם ואש', ונגמר בשבעה באוקטובר. כשפעלו נגד הפגנות כאלה, הטענה הייתה שלא מדובר בהסתה ורק בחופש הביטוי. אנחנו צריכים לסלק את הרוע מתוכנו ורק מדינה לא מתפקדת תותיר אנשים כאלה בתוכנו".

בתום הדיון, הודיע יושב ראש הוועדה כי דיון חסוי נוסף בנושא יתקיים בימים הקרובים .

דיון בכנסת
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
דיון בכנסת - חה"כ אופיר כץ
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
דיון בכנסת
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button