מבזקיםפוליטי / מדיני

גנץ בהצהרה דרמטית: "נתניהו לא יביא את החטופים בחיים"

יושב ראש המחנה הממלכתי בני גנץ וחבר הכנסת גדי איזנקוט קיימו הערב (שלישי) הצהרה משותפת לתקשורת ובה לטענתם, הפריכו את טיעוני ראש הממשלה נתניהו וחשפו את האמת בנושא ציר פילדלפי ומתווה להשבת חטופים. בני גנץ פתח ואמר: ״התייצבנו כאן היום, כדי לשים סוף למחול השקרים וההפחדות. אנחנו נמצאים במלחמה קשה וצודקת על ביטחון מדינת ישראל וריבונותה. מלחמה ששילמנו בה מחירים כבדים וכואבים, ולצערי עוד נשלם. כולנו מבינים שאין לנו ברירה ושאנו חייבים לנצח. אני יודע שיש ויכוח קשה ונוקב בציבור הישראלי על הדרך לעשות זאת. ואני גם יודע שכל אזרחי ישראל רוצים להשיב את החטופים. זה המוסר היהודי, זה הקוד הישראלי. כולנו מבינים שרצח החטופים בדם קר מחייב שחמאס ישלם מחיר כבד, כואב ומוחץ".

גנץ המשיך: "אתמול, ראש הממשלה הציג מספר טיעונים, חלקם כבדי משקל וחלקם חסרי שחר. אבל ראש הממשלה לא הישיר מבט לציבור ואמר את האמת: שהוא לא יביא את החטופים בחיים, שהוא לא יגן באמת על הסוגר הדרומי, שהוא לא ישיב את תושבי הצפון לבתיהם. שהוא לא ימנע מאיראן נשק גרעיני. אותי זה לא הפתיע, משום שבמשך התקופה שישבנו בקבינט המלחמה, נתניהו עיכב את היכולת להתקדם לעסקאות החטופים באופן סדרתי, כולל במתווה הראשון. זה לא מפתיע אותי משום שכבר בתחילת המלחמה, כשביקשנו להרחיב את הלחץ הצבאי לחאן יונס ולאחר מכן לרפיח, נתניהו היסס ובלם. גם כשרצינו לבנות פרוזדור בציר מורג, כדי לטפל באופן מהיר בגזרה הדרומית, בלי האתגרים המדיניים של ציר פילדלפי, נתניהו סירב. זה לא מפתיע אותי, משום שנתניהו סירב ועדיין מסרב להכניס את החזרת תושבי הצפון הבוער והנטוש הביתה בביטחון ומהר ככל הניתן כמטרת מלחמה. וזה לא מפתיע אותי, כי נתניהו מתעסק בשרידות פוליטית, ופוגע ביחסים האסטרטגים עם ארצות הברית, בזמן שאיראן מתקדמת לעבר גרעין".

"אנחנו עומדים כאן מולכם כדי להגיד את האמת שלנו -צריך להחזיר את החטופים גם במחיר כבד מאוד, צריך לסגור את עזה מדרום כדי שלעולם לא יחזור השבעה באוקטובר, צריך יהיה לחזור לציר פילדלפי כשנידרש, צריך להעביר את המערכה צפונה, צריך לייצר בריתות אזוריות מול איראן, ולבלום את הדהירה שלה לגרעין".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

גנץ התייחס לציר פילדלפי: "השליטה בציר פילדלפי חשובה נגד הברחות והתעצמות. אבל נתניהו יודע שמגדלי תצפית לבדם הם מטווח ברווזים ללוחמינו ולא בולמים מנהרות. נתניהו יודע שיש תכנית שקידמה מערכת הביטחון לחסימה תת קרקעית של המנהרות שהיא הפתרון האמיתי לציר, כולל מעורבות ישראלית – אבל נתניהו לא מקדם אותה ביטחונית ומדינית, ולא נפגש עם נשיא מצרים סיסי. נתניהו לא מעצב פתרון למעבר רפיח – המקום שבו עוברים חומרים דו שימושיים".

גנץ מדגיש: "אני מבקש להזכיר, כי רק לפני כמה חודשים, נתניהו אמר שאחרי השמדת הגדודים ברפיח, נגיע לניצחון המוחלט. מסתבר שהמציאות היא לא סיסמאות קמפיין. הסיפור הוא לא פילדלפי – אלא היעדר קבלת החלטות אסטרטגיות באמת. בישיבת הקבינט הראשונה במלחמה אמרתי שילדים שלא עלו לכיתה ט', עוד ילחמו בעזה. זו אכן מציאות חיינו. מי שמעלה בדעתו שלא נוכל לחזור להילחם, מי שחושב שסינוואר ירים ידיים וילך להסדרה ארוכת שנים – עדיין ישן בשישה באוקטובר. אני אומר כאן לכם אזרחי ישראל את האמת: כמו שנכנסנו לעזה לתמרון כשהוא היסס. כמו שהלכנו על המתווה להשבת החטופים שהוא ניסה למסמס. כמו שחזרנו להילחם כשצריך היה לאחר המתווה הקודם. בדיוק כך – אנחנו נחזור לפילדלפי אם וכאשר נידרש. כמו שנחזור לפעול בזייתון ובחאן יונס ובכל מקום אחר. ואם נתניהו לא מבין שאחרי השבעה באוקטובר הכל השתנה. אם יש לו ספק שסינוואר יחוסל. שנגיע לאן שצריך תמיד. אם הוא לא מספיק חזק לעמוד בלחץ הבינלאומי – שיניח את המפתחות, וילך הביתה".

גנץ מסיים את דבריו בפנייה לרה"מ: "נתניהו, כדאי מאוד להיות זהיר כשמפחידים ומנופפים במושג "איום קיומי". נכון, אויבנו רוצים להשמידנו, ובשנה האחרונה, תחת הממשלה שלך ובאחריותך, אויבנו גם הצליחו ליישם את רעיון הפלישה לשטח ישראל, לכבוש יישובים, ולהפעיל סביבנו טבעת אש מכמה זירות. מול אלה צה״ל יכול וצריך להתמודד – זה דורש חיזוק תשתית ההגנה; מערכת מודיעין חזקה, מדיניות ביטחון התקפית נוכח כל איום משמעותי ורחב היקף בגבולותינו. מול טבעת האש נידרש לכל האמצעים המבצעיים וגם לקידום ברית אזורית ובינלאומית רחבה. את זה צריך וחובה לקדם, ודאי אחרי השבעה באוקטובר. אבל בוא נגיד את האמת, ציר פילדלפי הוא אתגר מבצעי, אבל הוא לא האיום הקיומי על מדינת ישראל – ציר הרשע של איראן הוא האיום הקיומי עלינו. איום קיומי הוא איום אסטרטגי ביטחוני והוא מורכב גם מקריסת כל מרכיבי החוסן של מדינת ישראל – הכלכלה, שימורו של צבא העם, בטחון הפנים שנשחק, המבנה הדמוקרטי-חוקתי והפילוג שקורע אותנו. ולכן חייבים לצאת לבחירות שיחזירו את האמון בין העם לנבחריו, ולבנות פה ממשלת הסכמות לאומית שתהיה ראויה לעם הנפלא הזה. כי התמודדות עם איום קיומי עוברת דרך ביטחון לאומי אמיתי ודרך חוסן חברתי והסכמה רחבה, ללא קיצוניים. כשהאינטרס המוביל הוא האינטרס הלאומי, ולא האישי והפוליטי הצר. ולהתמודדות עם האיום הקיומי האמיתי – אתה, כבר אינך מסוגל לדאוג.״

חבר הכנסת גדי איזנקוט הוסיף לאחר דבריו של גנץ: ״צפיתי אתמול בערב בנאום ההפחדה של ראש הממשלה, אני לא מקל ראש באיום, אני מכיר אותו היטב, ואני מכיר גם את השינויים הגדולים היום במענה שיש לצה"ל בניגוד למענה שהיה לפני עשור ויותר, ואני סומך על צה"ל שהוא הציג וראיתי את המענה, לטווח קצר וארוך שנותן תשובה טובה.החלק הבעייתי בעיני אתמול בנאום היה הדה-לגיטימציה שרה"מ עושה לשר הביטחון ולמפקדי צה"ל, זה מטריד מאוד, וגם הדוגמאות ההיסטוריות שהוא נתן הן דוגמאות לא נכונות, הן לגבי ההתנקות – שהוא תמך בה, וגם לגבי הנסיגה מלבנון. החלק המטריד יותר הוא שהאיום המרכזי, שהיה הדת השנייה של נתניהו במשך עשורים, נשכח – האיום האיראני, המרכזי שגם רה"מ הצהיר בכנסת שזו מטרת העל, הוזנח בשנתיים שהוא ראש ממשלה".

"אני מדבר מתוך תחושת אחריות", המשיך איזנקוט, "כמי שהיה שותף לקבינט יחד עם חברי בני גנץ במשך שבעה חודשים וההבנה של אחרי כמעט שנה של לחימה במלחמה צודקת שנכפתה עלינו – מדינת ישראל נמצאת בנקודת השפל החמורה ביותר מיום כינונה, טרם השגנו אף אחת ממטרות המלחמה שהוגדרו. הסירוב של רה"מ לעדכן את מטרות המלחמה היו החל מהחודש השלישי, כל הניסיונות שלנו להכניס שינויים שנדרשו עקב שינוי המציאות – נענו בלא מוחלט, ואתמול גם כשרה"מ הציג את מטרות המלחמה, מטרה אחת הוא הציג באופן שגוי והמטרה השנייה של להחזיר את יישובי הצפון לא קיימת עד היום".

"אני רואה בסירוב לעדכן את מטרות המלחמה- החלטה שלו ללכת ללא מצפן, זה מסביר בעצם חלק מהמציאות שאנו חווים בחודשים האחרונים. אחרי המחדל הגדול ביותר, השבת החטופים הייתה ועודנה משימה בקדימות עליונה, שלוחמים עזי נפש שילמו מחיר בחייהם כדי להחזיר אותם לארץ. מתווה נתניהו מה-27 למאי, שהוא דאג באותו ערב לעבור שם שם ולשאול אם אנחנו מצטרפים למתווה שהוא בעצמו אישר שם כל אות, התשובה הייתה כן, מכל חברי קבינט המלחמה. משיקולים אישיים ופוליטיים הוא החליט לא לממש את זה. יש שם הסכם לא פשוט, הסכם קשה כתוצאה מהמחדל של ה-07/10, ואת המתווה הזה, שהוא דאג לאשר איתנו הוא שכח מהר מאוד, וזה מסביר את המציאות שאנחנו נמצאים, שאנחנו אומרים את המובן מאליו – הנבל המרכזי והאיש בן מוות הוא סינואר, אבל אזרחי ישראל בחרו אותך, בנימין נתניהו כדי שתיקח החלטות קשות, כדי שתוביל ותיצור מציאות נכונה טובה יותר לאזרחי ישראל".

איזנקוט מוסיף בפניה לרה"מ: "ראינו את השותפים הקואלציונים שלך מאיימים עליך, וגם כשהם לא היו בחדר, ראינו את צילם על קבלת ההחלטות שלצערי לא קיבלת. עסקת החטופים היא חובה מוסרית מהמעלה הראשונה, אבל היא בעייני גם צורך אסטרטגי שישפיע לדורות קדימה ויאפשר הסדרה נכונה יותר של המציאות האסטרטגית המורכבת שנקלענו אליה. החלפת תכנון אסטרטגי במסרי שיווק קליטים – וזה לא עובד, מה שעובד זה תכנון אסטרטגי רציני של 'סוף מעשה במחשבת תחילה', הצבת מטרות ולחתור אליהן באומץ, גם כשהן החלטות קשות מאוד.
מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל לא יקום וייפול על ציר פילדלפי ומערכת הביטחון תדע לתת לזה פתרון, מתוך הבנה שהמשימה בקדימות העליונה היא השבת החטופים, כי אם לא זה יהיה בעצם גזר דין מוות לחטופים ואנחנו רואים כמה שילמו בחייהם על העיכובים וההשהיה שהיו בחודשים האחרונים. בראש האיומים על מדינת ישראל ניצבת איראן, שבתקופתך ניצבת במקום המתקדם ביותר בתוכנית הגרעין כתוצאה מחוסר היכולת להביט נכוחה במציאות ולתת לה מענה אמיץ".

איזנקוט מסכם: "מדינת ישראל היא המדינה החזקה ביותר במזרח התיכון, וגם לאחר המכה הקשה מאוד, ראינו את צה"ל ומערכת הביטחון מתעשתים מהר ומשיבים מלחמה בשעה רעה ומגיעים להישגים טקטים שלצערי אתה לא מצליח להפוך להצלחה אסטרטגית. הניצחון במלחמה שיחזק את עתיד המדינה עובד דרך עסקת חטופים, זו חובתנו מתוך רצון לחזק את הסולידריות הערבות ההדדית בחברה הישראלית, לחזק את החיים המשותפים, שישפיע דורות קדימה, מתוך הבנה שאם לא נעשה את זה זה יהיה אות קין על המצח של ההנהגה הישראלית שקיבלה את ההחלטות בשעה הקשה ונהגה בתרבות עדר, במקום לגלות אומץ לב ואחריות קולקטיבית. זה מעשה נכון לעשות, זה המעשה הישראלי, זה המעשה היהודי, שיבטיח את העוצמה הישראלית".

ח"כ בני גנץ
ארכיון. ח"כ בני גנץ צילום: לשימוש ללא קרדיט

4 תגובות

  1. גדיגנץ ושכמותם אומרים לאורך כל הדרך מה נתניהו לא! צריך לעשות!
    גדיגנץ! ומה אתם כן יודעים לעשות חוץ מלהסית, לפלג ולפזר ציאניד!

Back to top button