חדשות הארץמבזקים

השירות המטאורולוגי פיתח כלים לחיזוי אירועי מזג אוויר חריגים

בהנחיית שרת התחבורה מירי רגב, נדרשו משרד התחבורה והתאגידים שבאחריותו לגבש תרחישי היערכות לשינויי האקלים, הכוללים גלי חום קשים וממושכים בקיץ, לצד משקעים רבים וחריגים בתקופת החורף, אשר עלולים להוביל להצפות ולשיטפונות מסוכנים.

במסגרת סיור מקצועי שהתקיים בשירות המטאורולוגי הישראלי, קיבל מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, סקירה מקיפה על שינויי האקלים והשלכותיהם, במטרה להבטיח היערכות נכונה של המשרד ושל חברות התשתית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.

מנהל השירות המטאורולוגי, ד״ר עמיר גבעתי הציג בפני המנכ"ל כלים חדשים שיסייעו לחברות התשתית במשרד התחבורה להיערך בצורה מיטבית לשינויי האקלים ויאפשרו חיזוי והתרעה מפני התפתחות גלי חום, גשמים כבדים והצפות. הכלים החדשניים כוללים שימוש נרחב ביכולות AI, תרחישי ייחוס ואמצעי ניווט מתקדמים לסקטור התחבורה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בין היתר הוצגה בפני המנכ"ל אפליקציית IMSOFA, ראשונה מסוגה בעולם, שפותחה על ידי השירות המטאורולוגי. האפליקציה מתריעה על הצפות ופגעי מזג אוויר בנתיבי תחבורה ובמסילות רכבת והיא נגישה לכל הגורמים הרלוונטיים, לרשויות המקומיות ולציבור הרחב. שימוש באפליקציה זו עשוי למנוע אסונות כפי שאירעו בעבר עקב שיטפונות פתע. בשבועות האחרונים הושק שירות חדש באתר השירות, הכולל מבזקים והתרעות בזמן אמת.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הנחה את השירות המטאורולוגי לבחון דרכים שיתריעו בפני הציבור על סכנות מזג אוויר בזמן אמת בהתאם למיקום גיאוגרפי ומסלולי נסיעה. זאת, באמצעות עדכונים שוטפים לטלפון הסלולרי.

כמו כן, הנחה המנכ"ל את השירות לבצע תרגול יזום כהיערכות למצבי מלחמה ותרחיש עלטה, ולגבש נוהל קבוע לנושא. "מטרתנו היא למנוע מצב שבו אירוע ביטחוני יצטרף לאירוע מזג אוויר קיצוני שישבש את מערכות התחבורה בישראל", אמר המנכ"ל, והוסיף כי מכ"ם מזג האוויר, שהיה מושבת לתקופה ארוכה מחוסר תקציב, הופעל מחדש עם פרוץ המלחמה ביוזמתה של השרה רגב לאחר שהצליחה לגייס עבורו תקציב מיוחד, מתוך אותה תפיסה שמידע מוקדם יכול להציל חיי אדם.

המנכ"ל בן זקן קיבל סקירה מקיפה על פעילות השירות המטאורולוגי בתחומי התעופה, הספנות והחקלאות, וכמובן בתחבורה היבשתית. במהלך הסיור הועלה לאוויר בלון מזג אוויר היחיד בארץ, המספק נתוני חיזוי של מזג האוויר במשך היום בין השאר גם עבור התעופה והנמלים וגורמי הביטחון השונים.

השרה רגב: "שירות החיזוי המטאורולוגי ניתן לכלל משרדי הממשלה, לגופים רבים במשק ולציבור הרחב הוא שירות מציל חיים. היכולת והידע שנצבר בשירות המטאורולוגי מסייעים לחזות שיטפונות ומצבי קיצון במזג האוויר, וכך מסייעים לאזרחי ישראל, למטיילים, לתיירות הפנים ולמערכות התחבורה באוויר ובים, כמו גם למערכת הביטחון ולחקלאות, להיערך ולהתמודד טוב יותר עם פגעי מזג האוויר."

השרה הוסיפה: "הנחיתי את הנהלת השירות המטאורולוגי לפעול להנגשת המידע לציבור ולכל גורם רלוונטי אחר בזמן אמת, והמערכות החדשות שהושקו לאחרונה הן צעד חשוב בכיוון זה. "

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "השירות המטאורולוגי הוא חלק ממשרד התחבורה עוד מלפני קום המדינה, וזאת עקב החשיבות הגדולה שלו לתחבורה האווירית והימית. בימים אלה, כאשר ההתחממות הגלובלית משבשת את כל התחזיות וגורמת למצבי קיצון בתכיפות גבוהה, חשיבות החיזוי המוקדם של אירועי מזג אוויר גדולה מתמיד."

המנכ"ל הוסיף: "אנו מקצים לנושא את כל המשאבים הדרושים במטרה להבטיח כי לרשותנו יעמדו הטכנולוגיות המתקדמות בעולם. כיום כבר לא מדובר בשאלה אם לקחת מטריה או לא, אלא במידע שיכול להציל חיי אדם."

מנהל השירות המטאורולוגי, ד"ר עמיר גבעתי: "קיץ 2024 (יוני עד אוגוסט) היה החם ביותר מאז החלו המדידות בארץ. בנוסף לחודש אוגוסט, שבו נרשם ממוצע הטמפרטורות הגבוה ביותר מזה 75 שנה, היו גם החודשים יוני ויולי חמים בשיעור חריג, כך שהקיץ כולו רשם עלייה של מעלה שלמה יחסית לממוצע השני בגובהו שנרשם בשנת 2012".

במסגרת הסיור, ביקר המנכ"ל גם בחמ"ל הרשות העליונה לתחבורה, הממוקם במבנה השירות המטאורולוגית ועמד על כל היבטי ההיערכות לשעת חירום ועל אמצעי השליטה והפיקוח במערכות הבקרה בכל מתקני משרד התחבורה ברחבי הארץ, באמצעות מצלמות וטכנולוגיות מתקדמות.

השירות המטאורולוגי - כלים לחיזוי אירועים חריגים - שינוי אקלים
צילום: דוברות משרד התחבורה
השירות המטאורולוגי - כלים לחיזוי אירועים חריגים - שינוי אקלים
צילום: דוברות משרד התחבורה

Back to top button