מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת החינוך דנה בתיקון לחוק זכויות הסטודנט והעדפת המילואימניקים

ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח"כ יוסף טייב קיימה היום (רביעי) דיון בתיקון לחוק זכויות הסטודנט, המבקש לתת העדפה מתקנת למשרתי מילואים. הצעת החוק של ח"כ קטי שטרית עלתה בוועדת החינוך כחלק מהכנתה לקריאה ראשונה. לפי הצעת החוק, חייל משוחרר אשר שירת שירות סדיר וכעת משרת פעיל במילואים, יהיה זכאי להעדפה מתקנת בתנאי הרישום, הקבלה והלימודים במוסדות להשכלה גבוהה.

יתר על כן, הצעת החוק משווה את מעמדם של משרתי המילואים הפעיל למעמדן של קבוצות אוכלוסייה ייחודיות אשר זכאיות להקלות או תנאים חלופיים לצורך קבלה, רישום ולימודים להשכלה גבוהה, דוגמת מיעוטים וקבוצות בעלות רקע חברתי-כלכלי רלוונטי. בדיון סיפרו מילואימניקים על קשיים בקבלה ללימודים במוסדות השונים.

לפני כחצי שנה אישרה הוועדה חוק שנועד להקל על משרתי מילואים בקבלה למוסדות אקדמיים. בעקבות כך החליטו במועצה להשכלה גבוהה להרחיב את מכסת החריגים שעלתה ל-15% לטובת אותה אוכלוסייה. יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב: "אני מבקש מוועד ראשי האוניברסיטאות להעביר לוועדה נתונים בתוך שבועיים אודות מספר משרתי המילואים שהתקבלו ללימודים במסגרת מכסת החריגים וכן כמה הגישו בקשה ולא התקבלו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היו"ר טייב הזכיר כי ישנן הצעות חוק נוספות של אנשי קואליציה ואופוזיציה באותו נושא: "שמתי על שולחן הוועדה רק את הצעת החוק של קטי שטרית. טעות שלי. בדיון הבא נדון בכלל הצעות החוק, גם של חברי הכנסת מאיר כהן, שרן השכל וחנוך מילביצקי. אם יהיה צורך נמזג אותן."

יוזמת הצעת החוק ח"כ קטי שטרית סיפרה על היועץ שלה ששירת במילואים במלחמה: "היו חסרות לו 5 נקודות להתחיל את לימודיו. אם היתה העדפה מתקנת הוא יכול היה להתחיל את לימודיו ולא לחכות שנה שלמה, רק בגלל ששירת את המדינה. אני נתקלת במספר תלת ספרתי של סטודנטים ששירתו במילואים ופספסו הזדמנות לתקן פסיכומטרי או ציוני בגרות."

שטרית ציינה: "רבים מהם אומרים שחסר להם רק מספר חד ספרתי של נקודות. וכל זה בזמן שאוכלוסיות אחרות לא תרמו כלום. אם לא אסייע להם להפוך לסטודנטים אני חוטאת לתפקידי כחברת כנסת." בהמשך יצאה ח"כ שטרית בחריפות נגד המוסדות להשכלה גבוהה: "אין לי אמון במערכת שהם אכן מקבלים 15% ממשרתי המילואים ללימודים אקדמאים".

עו"ד עמרי גולן מהלשכה המשפטית של המועצה להשכלה גבוהה: "בחודש מרץ האחרון עבר התיקון לחוק זכויות הסטודנט שכלל בין היתר את עניין העדיפות בתנאי הקבלה. בנוסף, קבע המחוקק חובת דיווח לוועדת החינוך אחת לשנה על יישום של הוראות סעיף 9 לחוק. רק עכשיו מסתיים הרישום לשנת הלימודים תשפ"ה ואנחנו חושבים שצריך להמתין לדיווח השנתי ולראות האם נדרש התיקון המוצע לחוק. נראה לנו שזה בעייתי לבצע את התיקון שמוצע כעת מבלי שנבדק הרקע העובדתי לתיקון. בנוסף, הצעת החוק מבקשת בדיקה פרטנית האם השירות פגע בנגישות ללימודים ולטעמנו הדבר קשה ליישום על ידי המוסדות."

יו"ר התאחדות הסטודנטים אלחנן פלהיים: "אנחנו מקבלים פניות מסטודנטים שרוצים להתקבל ונתקלים בקושי ולא רואים שהמוסדות האקדמים מכניסים אותם באחוזי החריגים" יאיר הראל מהמועצה להשכלה גבוהה ביקש להעביר אליהם פניות פרטניות.

יונתן זוהר, סטודנט למדעי המחשב ששירת 200 ימי מילואים סיפר לוועדה כי ממוצע הציונים שלו ירד ב-15 נקודות משנה שעברה: "אחרי שאני מסיים שירות מילואים אני צריך להתחנן למרצים. אצטרך להחליט האם אני הולך לשירות מילואים או לימודי תואר."

שמחה לובלינג ביקש להירשם ללימודי רפואה ונתקל בקושי: "אני בוגר החינוך החרדי ואחרי שירות צבאי, זכאי להעדפה מתקנת, כך שיכולתי להתקבל עם ציון 700 בפסיכומטרי במקום 720. אבל אני הייתי בשירות מילואים בשנה האחרונה ברימאל, חאן יונס וג'באליה. לא היתה לי אפשרות לתקן פסיכומטרי."

לובלינג הוסיף: "בדיעבד אמר לי חבר שבאונ' תל אביב פתחו רישום לרפואה על סמך בגרות בלבד. נגישות המידע על ההשכלה הגבוהה למשרתי מילואים דורשת טיפול. זה חייב להיעשות בחוק שדרך המערכות של צה"ל המידע יגיע למי שזקוק לו." נציג קצין מילואים ראשי סיפר כי הם מגיעים לבצע שיחות בנקודות גיוס ושחרור מלחימה.

ועדת החינוך, התרבות והספורט
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button