חדשות הארץמבזקים

מנווטים ב-Waze פנימי בתוך דרכי הנשימה למציאת נגעים קטנים בריאות

מערכת חדשנית במרכז הרפואי שערי צדק, מאפשרת לבדוק נגעים קטנים בריאות, ללא צורך בניתוח. המערכת מנתחת באמצעות AI צילומי סיטי וריאות, ומפיקה תכנון דרך מדויק למיקום ממצא הביופסיה תוך התראה בזמן אמת על חסימות בדרך.

"פחדתי, כי חשבתי שאני עומד לעבור כריתת ריאה. לפני כמה שנים, התחלתי לעלות במדרגות וראיתי שאני לא מסוגל. היה לי קשה לנשום. אני בן 59, אב ל-2 ילדים בשנות ה-30 שלהם וסב ל2 עם עוד אחד בדרך, ופתאום, ראיתי שהחוסר נשימה הולך ומחמיר. בבירור מצאו אצלי COPD, מחלת ריאות האופיינית למעשנים." סיפר החולה שהתנסה בהליך החדשני.

עוד הסביר החולה: "פרופ' גבריאל איזביצקי, מנהל מכון הריאות בשערי צדק שליווה אותי, יחד עם ד"ר נאדר עבדל רחמן, מנהל יחידת ברונכוסקופיה בבית החולים, הסבירו לי שקיימות בפניי שתי אפשרויות. או כריתה של החלק הנגוע בריאה או ביופסיה באמצעות מכשיר חדש, שהוא קרא לו ה-waze של הביופסיות שיכול להגיע גם למקומות העמוקים בתוך הריאות. מסתבר שהייתי מהראשונים שטופלו במערכת החדשה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פרופ' איזביצקי – "כאשר יש נגע קטן שגדל מעט אבל לא ניתן לקחת ביופסיה בשל מיקומו, אנחנו נמצאים מול דילמה קשה. לעשות כריתה של חלק מהריאה היא אופציה פולשנית וקשה מאוד במיוחד אם אין אבחנה ברורה מכיוון שאי אפשר לקחת ביופסיה. אולי לא מדובר בגידול ממהיר ואין צורך בכריתה ניתוחית? כאן נכנסת מערכת ניווט."

"אומנם יש כבר מספר מצומצם של בתי חולים בישראל שעושים ניווט, אבל אין להם מערכת שמאפשרת לעשות התאמה למצב הנוכחי של החולה בזמן אמת. מדובר במערת ניווט שאפשר להשוות ל-GPS" מסביר פרופ' איזביצקי. "הבעיה היא שבין הזמן שבוצע בדיקת הסיטי האחרונה לבין לקיחת הביופסיה עוברות כמה שבועות והסיטואציה משנתה."

"כאן נכנסת מערכת הניווט החדשה ILLUMISITE שרכש לאחרונה שערי צדק. מדובר במערכת ניווט שמסוגלת לעשות התאמה לכל השינויים שהתרחשו בגוף המטופל מאז שעשה את בדיקת הסיטי האחרונה ועד היום. זוהי המערכת הראשונה מסוגה בישראל. עם המערכת הזאות עברנו מ GPS למערכת WAZE. זה שדרוג אדיר ובשורה מצוינת לכל המטופלים."

פרופ' איזביצקי מוסיף: "המערכת החדשה אותה הכנסנו למרכז הרפואיף מאפשרת לדגום את הנגעים הקטנים ביותר בריאות, ללא צורך בניתוח, ואיתה ניתן לקחת ביופסיות מדויקות שמאפשרות אבחון מדויק וטיפול מהיר ומוקדם."

כאמור המערכת מנתחת באמצעות AI את צילום הסי.טי ריאות, ויודעת להפיק תכנון דרך מדויק איך להגיע למיקום הממצא החשוד כדי לקחת ביופסיה. יש כבר מערכות ניווט בישראל אבל המערכת החדשה הזאת יודעת לתקן את ההבדלים בין התכנון שנעשה בעזרת הסיטי לבין המיקום המדויק של הממצא בזמן אמת ברגע שעושים את הברונכוסקופיה. עד כה בוצעו 3 פעולות לראשונה בישראל והתקבלה תשובה פתולוגית ברורה אצל כל המטופלים.

ניווט בתוך מערכת הנשימה - מערכת חדשנית - רופאים
צילום: דוברות שערי צדק
ניווט בתוך מערכת הנשימה - מערכת חדשנית - רופאים
צילום: דוברות שערי צדק
ניווט בתוך מערכת הנשימה - מערכת חדשנית - רופאים
צילום: דוברות שערי צדק
צילום: דוברות שערי צדק

Back to top button