מבזקיםפוליטי / מדיני

בג"ץ מורה לשר לוין לכנס את הוועדה לבחירת נשיא לבית המשפט העליון

בית המשפט העליון קיבל היום (ראשון) את עתירת התנועה לאיכות השלטון והורה לשר המשפטים יריב לוין, לכנס את הוועדה לבחירת שופטים לצורך בחירת נשיא לבית המשפט העליון. בפסק דין תקדימי, קבע בית המשפט כי על השר לפרסם את רשימת המועמדים לתפקיד הנשיא תוך 14 יום, ולכנס את הוועדה בסמוך לאחר מכן.

פסק הדין, שניתן בהרכב של שלושה שופטים – יעל וילנר, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין – קובע כי מדיניותו של השר לוין, לפיה לא יכנס את הוועדה עד להשגת הסכמה רחבה על זהות הנשיא, אינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק ועם תכליתו.

השופטת וילנר, שכתבה את פסק הדין העיקרי, קבעה כי "מדיניות זו אינה מביאה בחשבון את תכליתו העיקרית של סעיף 7(א) לחוק ואינה מעניקה לה כל משקל". היא הוסיפה כי "קשה להלום שמינוי נשיא בית המשפט העליון, אשר משמש כאמור גם כראש הרשות השופטת ומהווה אחד מ'סמלי השלטון' של מדינת ישראל, יסוכל משך למעלה משנה רק משום שהשר אינו משלים עם מנגנון הבחירה שקבע המחוקק בעניין זה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

השופט שטיין הדגיש בחוות דעתו כי "השר רשאי אמנם להימנע מכינוס הוועדה לפני השגת הפשרות וההסכמות הטובות בעיניו כפוליטיקאי, אולם זאת – בטרם כלו כל הקיצין וכל אימת ששיתוק המערכות אינו עומד על הפרק. בהגיענו לנקודה של שיתוק המערכות, השר חייב לכנס את הוועדה".

השופט גרוסקופף הוסיף כי "לא יכולה להיות מחלוקת כי לעת הזו, משחלפו 11 חודשים בהם מערכת המשפט מתפקדת ללא נשיא לבית המשפט העליון ובחסר של שני שופטים בבית המשפט העליון, קיים צורך מערכתי אקוטי במינוי נשיא לבית המשפט העליון ובהשלמת מכסת שופטיו".

פסק הדין מהווה נקודת מפנה משמעותית במאבק על עצמאות מערכת המשפט ועל הפרדת הרשויות בישראל. הוא מבהיר כי שר המשפטים אינו יכול לעכב את מינוי נשיא בית המשפט העליון לתקופה בלתי מוגבלת, וכי עליו לפעול בהתאם להוראות החוק ולכנס את הוועדה לבחירת שופטים.

תגובת העותרת, התנועה לאיכות השלטון: "ניצחון חשוב לדמוקרטיה הישראלית ולעיקרון הפרדת הרשויות. התנועה לאיכות השלטון מברכת על פסיקת בית המשפט העליון המקבלת את עתירת התנועה ומחייבת את שר המשפטים לכנס את הוועדה לבחירת נשיא לבית המשפט העליון, ורואה בפסיקה ניצחון משמעותי ביותר לדמוקרטיה הישראלית ולעקרון הפרדת הרשויות."

עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "קבלת העתירה שלנו היא ניצחון אדיר לדמוקרטיה הישראלית. בית המשפט העליון הוכיח שוב את חשיבותו כשומר הסף של הדמוקרטיה, ואנו גאים שהתנועה לאיכות השלטון הובילה מאבק זה. הפסיקה מבהירה כי אין אדם, גם לא שר בממשלה, שהוא מעל החוק."

עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה: "עצוב מאוד שנאלצנו להגיע לפסק דין בנושא כל כך ברור, ולהגיע למצב שבו שר בממשלה מפר ביודעין וברגל גסה את הוראות החוק, והכל כדי להפוך את עצמו לשחקן וטו בעל כוח בלתי מוגבל, תוך פגיעה חמורה בנבחרי הציבור וביתר חברי הוועדה לבחירת שופטים – ותוך שהוא עושה בדיוק את מה שחששו ממנו האבות המייסדים של מדינת ישראל בראשית שנות החמישים, כשביקשו להפוך את הליך מינוי השופטים להליך שוויוני המביא לידי ביטוי את משולש הרשויות בישראל, ומוציא את הכוח מידיו של השר.

נאור הוסיף: "הרשות השופטת בישראל פועלת מזה שנה תחת ממלא מקום, וזהו מצב בלתי נסבל שחייב להפסק. אנחנו קוראים לשר המשפטים לכבד את פסק הדין ואת לשון החוק הברורה, ומקווים כי הוועדה לבחירת שופטים תתכנס ותמלא את תפקידה החשוב בהקדם ותמנה ראש לרשות השופטת".

בג''צ
ארכיון צילום: שלום כלפון

Back to top button