מבזקיםפוליטי / מדיני

הוועדה לקידום מעמד האישה: חסרים נתונים על אבטלת נשים בעוטף

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה היום (שני) דיון בסוגיית הטמעת החשיבה המגדרית לחידוש חבל תקומה. תהילה שרעבי חוקרת ומקדמת מדיניות במרכז אדווה: "ערכנו מחקר לבדיקת השלכות המלחמה על נשים וגילינו כי אין ראייה מגדרית על נשים בחירום ואין איסוף נתונים. נשים משלמות מחיר יקר וההישגים שלנו הולכים לאחור. הייצוג המועט של נשים במוקדי קבלת ההחלטות מביא לכך שיש תת תקציבים ואין חשיבה מגדרית"

יושבת ראש הוועדה, חברת הכנסת פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי), הביעה אכזבה חריפה מהעדר המידע ודרשה מהרשויות לספק נתונים אמיתיים ומדויקים כדי לתכנן תכניות סיוע אפקטיביות. במהלך הדיון, ציינה ח"כ תמנו שטה כי המידע המגיע ממשרדי הממשלה אינו מספק, מה שמקשה על תכנון אסטרטגי לפתרון בעיות תעסוקה עבור נשים ביישובי העוטף. "צריך להפסיק את ההתנהלות כאילו אנו ברפובליקת בננות," אמרה, וקראה לפרסום נתונים בצורה מסודרת ומקיפה.

נציגת הארגון נעמ"ת דיווחה על "חור שחור" במידע הזמין על מצב הנשים שנפגעו מהמלחמה. בנוסף ציינה כי אין נתונים ברורים על מספר הנשים שפוטרו, המצב בבתי המלון, או האם הן מקבלות תמיכה כלכלית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הדס פוקס ממשרד העבודה ציינה כי הנתונים שנאספו מראים עלייה משמעותית במספר דורשות העבודה ביישובי העוטף, במיוחד בקרב נשים, שכמותן הוכפלה מאז תחילת המלחמה. עם זאת, היא ציינה כי המידע זמין אך לא תמיד משקף את המצב באופן מלא, במיוחד ברמה המגדרית.

חברת הכנסת תמנו שטה הגיבה בזעם לנציגת משרד העבודה שטענה כי הנתונים לא נמצאים אצלה אלא באגף אסטרטגיה שעובדים מול ביטוח לאומי : "אז אני מבינה שלטענת משרד העבודה, ביטוח לאומי ומס הכנסה מתעלמים מכם ולא מעבירים מידעים על תעסוקת נשות העוטף? אתם חייבים דין וחשבון לציבור, תספרו שאין נתונים למי שמשפחתם נרצחה או נחטפה. תביאו נתונים. תוציאו מכתבים לכל מי שצריך ותביאו אותם".

חברת הכנסת מטי צרפתי הרכבי טענה כי השלטון מתעלם מהצרכים המיוחדים של נשים במצבי חירום, וציינה שהקושי וההדרה של נשים במלחמה הובילו לתקצוב חסר ולתת ייצוג במוקדי קבלת החלטות. הוועדה קבעה כי בתוך חודש ימים ימסרו משרדי הממשלה את הנתונים המלאים לוועדה, כדי להבין את מצב הנשים ולפעול לקידום תכניות סיוע מתאימות. "אנחנו חייבים תמונת מצב אמיתית מהשטח," סיכמה חברת הכנסת תמנו שטה.

דוברות הכנסת - הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי - חברת הכנסת פנינה תמנו שטה
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דוברות הכנסת - הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי - חברת הכנסת פנינה תמנו שטה
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דוברות הכנסת - הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי - חברת הכנסת פנינה תמנו שטה
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button