מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר בקריאה ראשונה: תוספת של 3.357 מיליארד ש"ח למימון המלחמה

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית (תיקון מס' 26), התשפ"ד-2024. 58 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 52 שהתנגדו, והיא תועבר לדיון בוועדת הכספים. ההצעה תכלול תיקון לחוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית התשנ"ב-1992, ולהגדיל את ההוצאה הממשלתית בשנת 2024 בסכום של 3.357 מיליארד ש"ח לצורך מימון ההוצאות הדרושות לצרכים אזרחיים הנובעים ממלחמת חרבות ברזל.

שר החינוך יואב קיש, הציג את ההצעה ואמר: "קשה לי למצוא חבר כנסת שיתנגד למטרות הכל כך ראויות בתקצוב שמוגש פה. לכולם ברור שצריך להמשיך לממן את האתגר האזרחי של המלחמה, כולל תוספות למילואימניקים, למפונים וכיוצא בזה".

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', סיכם את הדיון: "החוק הזה הוא חלק ראשון משני חוקים שמרכיבים תוספת תקציבית שנועדה להארכת מימון המפונים בעיקר בצפון בבתי המלון ובחלופות השונות, וכמובן הנלוות לפינוי כמו דמי אבטלה, מענקי עידוד תעסוקה והגדלה של תכנית מעטפת המילואימניקים. הערכנו שהמלחמה תסתיים ועד יולי התושבים יוכלו לחזור לצפון ולדרום ולצערי זה לא קרה. כאשר המלחמה מתארכת וצריך תוספת למפונים ולמילואימניקים – צריך לעשות את זה. בחוק הזה אין הגדלה של הגירעון. אנו מעריכים שאחרי ההגדלה הזו אנו עדיין שומרים על יעד הגירעון שהצבנו בתקציב המלחמה המתוקן. הגירעון הוא לא לינארי, וברבעון האחרון של השנה הגירעון יתכנס אל היעד שלו של 6.6%. כרגע אנו שולטים בהוצאות האזרחיות, הגירעון יתכנס חזרה אל היעד שהצבנו. מרבית המדדים של הכלכלה הישראלית מדהימים. החברה הישראלית מגלה נחישות וממשיכה להניע את גלגלי המשק והכלכלה. מה שאנו מביאים היום זו הגדלה נקודתית ממוקדת ומגודרת להמשך הטיפול במפונים ובמילואימניקים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשל הימשכות המצב המיוחד בעורף בשנת 2024 ולנוכח הגידול בהוצאות האזרחיות הנובעות מהתארכות הלחימה, מוצע להגדיל באופן חד פעמי את ההוצאה המותרת בשנת 2024 בשיעור נוסף של 0.69% מתוך סכום ההוצאה הממשלתית המותרת לשנת 2023, לצורך הוצאת סכום נוסף שלא נצפה בעת אישור חוק התקציב הנוסף לשנת 2024, וזאת למימון הצרכים האלה: הארכת משך הפינוי, הריענון והסיוע לאוכלוסייה ביישובים שלגביהם התקבלו החלטות ממשלה, וכן הארכת משך הסיוע באירוח חטופים ששבו ארצה ובני משפחותיהם, בני משפחה של חטופים בשבי ובני משפחה של נעדרים במתקני הארחה, ובכלל זה מענקי אכלוס עצמאי, מענקי סיוע לתושבים בלתי מועסקים מיישובים מפונים או מיישובים שתושביהם הוצאו להתרעננות ומענקי עידוד תעסוקה לאוכלוסיות האמורות. כמו-כן, הגדלת התקציב המיועד למעטפת הניתנת למשרתי המילואים במערך הלוחם ולבני משפחותיהם בשנת 2024 כפי שייקבע על פי תכנית שיגישו שר הביטחון ושר האוצר לאישור הממשלה; הגדלת תקציב הביטוח הלאומי המיועד ליישום המלצות דו"ח הוועדה הציבורית למתן סיוע לנפגעים מהאירועים שהתרחשו ביום שבעה באוקטובר 2023 שהוגש לשר האוצר בחודש יולי; מימון סכומי התקציב שהופחתו לצורך הארכת משך הפינויים ובעבור מענקי סיוע לתושבים בלתי מועסקים ועוד".

דיון בכנסת - אריה דרעי
צילום: נועם מושקוביץ , דוברות הכנסת
דיון בכנסת - איתמר בן גביר
צילום: נועם מושקוביץ , דוברות הכנסת
דיון בכנסת - טלי גוטליב
צילום: נועם מושקוביץ , דוברות הכנסת

Back to top button