מבזקיםפוליטי / מדיני

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה: הרחבת סמכויות לאכיפת צווי חילוט זרים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק עזרה משפטית בין מדינות (תיקון מס' 12), התשפ"ד-2024. 31 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים, והיא תועבר לדיון בוועדת החוקה.

מוצע לתקן את החוק כך שיהיה ניתן לאכוף צו חילוט זר הן לגבי רכוש הקשור בעבירה והן לגבי רכוש בשווי רכוש כאמור. אכיפת צו חילוט זר לגבי רכוש בשווי, תיעשה רק אם ניתן לבקש את חילוט אותו רכוש לפי הדין בישראל. כמו כן, מוצע לקבוע כי הוראות הדין שיחולו על אכיפת צו חילוט יהיו אלו שהיו חלות לו היה צו החילוט ניתן בישראל.

בנוסף, מוצע למחוק את דרישת ההתחייבות לתשלום פיצויים והוצאות מהמדינה המבקשת. כמו כן, מוצע לאפשר מתן סעד זמני לגבי רכוש בשווי הרכוש הקשור לעבירה, לצורך הבטחת חילוט הרכוש בעתיד לבקשת המדינה הזרה, תוך תיקונים רלוונטיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ככלל, ישראל מעניקה למדינות זרות עזרה משפטית לאכיפת צווי חילוט זרים של רכוש הנמצא בישראל, לרבות סעדים זמניים לצורך הבטחת החילוט, בהתחשב במחויבותה הבין־לאומית, לרבות מכוח אמנות בין-לאומיות שעליהן היא חתומה.

בקשות אלה נבחנות על ידי הרשות המוסמכת במטרה לוודא את תקינותן ואת קיומו של בסיס מספק לבקשה, לרבות בהיבט הראייתי, בהתאם לאמור בסעיף 33(ב) לחוק עזרה משפטית. כמו כן במסגרת השיח בין המדינות, מתקיימת בדיקה כי לא כבר חולט רכוש אחר בהליך במדינה הזרה, באופן שעלול להביא לכפל חילוט במקרה של אישור הבקשה בישראל.

בהתאם לפסקה (2) של סעיף 33(א) לחוק עזרה משפטית כנוסחה היום, הרכוש שלגביו ניתן להעניק עזרה משפטית הוא רכוש "בעין", אשר יש לו קשר לעבירה עצמה. זאת, בעוד חלק מהסדרי החילוט על פי הדין בישראל מאפשרים גם תפיסה וחילוט של רכוש אחר, בשווי של רכוש כאמור, במקום לחלט את הרכוש הקשור לעבירה (חילוט "בשווי").

כלי החילוט "בשווי" של רכוש הקשור בעבירה, מהווה כלי רב ערך בזירת האכיפה הכלכלית, וזאת בייחוד לנוכח האפשרויות הפשוטות והמגוונות הקיימות בעידן הנוכחי להלבנה ולהסתרה של הרכוש "בעין", הקשור ישירות בעבירה.

לנוכח החשיבות שרואה הקהילה הבין־ לאומית בכלי החילוט "בשווי", העדר אפשרות לחילוט רכוש כזה במסגרת חוק עזרה משפטית מעורר קושי במישור הבין־לאומי, פוגע ביכולתה של מדינת ישראל ליטול חלק במאבק בפשיעה חוצת גבולות, ואף מבדל אותה ממעגל המדינות המעניקות עזרה כזו באופן הדדי".

מליאת הכנסת - כנסת ישראל
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ׳

Back to top button