מבזקיםמשפטי/פלילי

פשיטת ענק על נמל אשדוד: סוכן סמוי הפליל יבואנים, עשרות עובדים נעצרו

4.5 שנים של פעילות סוכן סמוי משטרתי, הגיעו הבוקר (שלישי) לסיומן בגל מעצרים נרחב של יבואנים מהארץ ושטחי יו"ש, עמילי מכס ובודק מכס. המעצרים הם תולדה של חקירה מורכבת וארוכת שנים, המנוהלת על ידי ימ"ר לכיש, חקירות מכס ומע"מ תל-אביב ובית המכס באשדוד, בליווי פרקליטות מחוז דרום והיחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים.

החקירה היא פרי יוזמה משותפת של המשטרה ורשות המיסים, אשר פעלו במשותף להחדרת סוכן סמוי לנמל אשדוד, במסווה של עובד מכס. זאת במטרה ללמוד את תחום ההברחות, לחשוף את העבירות ואלו המבצעים אותן, וכן לתקוף את אותם עבריינים.

בהחלטה משותפת של המשטרה ורשות המיסים, איתרה וגייסה ימ"ר לכיש שוטר חדש שענה לכל הקריטריונים, הוא הוסמך והוכשר כבודק מכס של רשות המיסים והוחדר בשנת 2020 לעבוד כבודק מכס בטחוני במשרה מלאה, בנמלי ובמסופי המטען באשדוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הסוכן הסמוי שכונה 'ג'ק ספארו' לאור פעילותו בתווך הימי, באמצעות ליווי והפעלה של מחלק הסוכנים בימ"ר לכיש, הכוונה של חוקרי רשות המיסים וליווי הפרקליטות, הצליח לחדור תחת סיפור כיסוי שנבנה עבורו, לתוך מערך הבודקים בנמל, ולאורך השנים פעל לרקום קשרים ובניית אמון עם יבואנים מרחבי הארץ ויו"ש ועם עמילי המכס המייצגים אותם מול מנהל המכס ברשות המיסים.

יעדים מרכזיים סומנו כמי שידם בתחום ההברחות ולחלקם אף קשרים עם ארגוני פשיעה, שפניותיהם אל הסוכן להברחת סחורות עבורם לתוך המדינה לא איחרו להגיע.

לאחר שהסוכן הצליח כאמור לרכוש את אמונם של היבואנים ועמילי המכס, הם החלו לבקש ממנו לסייע להם בהברחת סחורה המגיעה במכולות לנמל אשדוד, על ידי כך שהוא יהיה זה שיבדוק לכאורה את המכולה ויוודא כי תכולתה תואמת לתצהיר שהועבר לרשויות המכס, ובהתאם לאותו תצהיר ואישור הבודק יוחלט על גובה המס שייגבה.

כל זאת בתמורה עבור לכספי שוחד של עשרות ומאות אלפי שקלים ששילמו החשודים לסוכן. עוד עולה חשד כי אותם גורמים שיחדו גורמים נוספים, בהם עובד בית המכס באשדוד ועובד משרד התחבורה, שנעצרו גם הם.

הסוכן לאורך השנים בדק במסגרת תפקידו מאות מכולות שהגיעו לארץ, שבעבור עשרות מהן קיבל כאמור כספי שוחד מהחשודים בתמורה ל'העלמת עין' מסחורה שהוסלקה במכולות בדרכים יצירתיות, לדוגמא: מוצרי טבק שהוסלקו בתוך חלקים של בובות ראווה, ביגוד והנעלה של מותגי יוקרה חלקם חשודים כמזויפים ('רפליקות') שהוסלקו במכולה שהכילה ביגוד זול לכאורה, חלקי חילוף לרכבי יוקרה בפרט ורכבים בכלל שלא קיבלו את אישור משרד התחבורה.

בנוסף, הסוכן תפס וגם היה שותף לעשרות תפיסות משמעותיות של מינהל המכס ברשות המיסים, של מכולות שהכילו סחורה אסורה ובלתי חוקית שהוסלקה במגוון דרכים יצירתיות, כגון אמצעי לחימה, תחמושת שהוסלקה בתוך שטיחים מגולגלים, חלקי נשק קטנים שהוסלקו בתוך ארגזים שהכילו ברגים לכאורה.

עוד נתפסוכמויות גדולות של ג'ל 'קמגרה' שהוסלק בתוך חביות של מלפפונים חמוצים, חלקי נשק שרותכו בתוך מכונה, סמים מסוכנים בכמויות גדולות, טבק, מותגים מזויפים ו'רפליקות' ברמת אמינות גבוה מאוד, מוצרים וצעצועים לתינוקות ללא תו תקן, ועוד עשרות רבות של מוצרים שונים, שהיו אמורים כאמור להיכנס ארצה ולהיות מופצים ברחבי המדינה וביו"ש.

מפקד מחוז הדרום ניצב אמיר כהן ומפקד מרחב לכיש ניצב משנה רועי ולדמן, עם כניסתם לתפקיד במחוז הדרומי, קיבלו סקירה נרחבת על פעילותו הסמויה של הסוכן, ומאז עמדו מקרוב על פעילותו בתווך הימי בנמל אשדוד, לאור החשיבות העליונה לחשוף ולהפליל את היעדים המרכזיים שסומנו ע"י המשטרה ורשות המיסים, כמי שפועלים באופן שיטתי כארגוני פשיעה כלכליים על מנת להבריח לשטחי המדינה סחורות אסורות, פוגעים באופן ישיר
בביטחון האישי והכלכלי של האזרחים וכן מעלימים מיסים בהיקפים מצטברים של מאות מיליונים ואף מיליארדי שקלים מקופת המדינה.

אחרי 4.5 שנים של איסוף ראיות וממצאים תוך דגש לעמילי מכס (אזרחים) חשודים המשפיעים באופן ישיר על ההברחות בשער הכניסה לישראל, הבשילה החקירה הסמויה, ומאות שוטרים בהם ימ"ר לכיש, יחידת יואב, חטיבת סה"ר, יחידה טקטית מג"ב, יחידת הכלבנים, צה"ל ובשיתוף חקירות מכס ומע"מ תל-אביב ויחידת הסמים והמכס בבית המכס אשדוד, פשטו על בתיהם של עשרות חשודים בארץ וביו"ש, עצרו אותם וערכו חיפושים בהם נתפסו למעלה ממיליון שקלים במזומן, מטבע זר והמחאות, 8 רכבי יוקרה, מסמכים, מחשבים ניידים, רכוש ונכסים שלפי החשד מקורם בעבירות כלכליות, בגינם יפתחו הליכי חילוט.

החשודים נחקרים בשעה זו במשרדי ימ"ר לכיש בחקירה משותפת של המשטרה חקירות מכס ומע"מ תל-אביב ובליווי הפרקליטות, בחשד לעבירות של הלבנת הון, מתן שוחד לעובד \ פקיד מדינה, הברחת טובין ועבירות נוספות, ובהמשך יובאו בפני בימ"ש השלום לדיון בעניינם.

נמל אשדוד
ארכיון. צילום: דוברות נמל אשדוד

Back to top button