מבזקיםפוליטי / מדיני

ח"כ מיקי לוי: משרד החינוך נכשל בנושא הפיקוח על החינוך החרדי

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) קיימה היום (רביעי) דיון מיוחד לרגל פתיחת שנת הלימודים, שהתמקד בשינויים המתרחשים בחינוך החרדי. במוקד הדיון עמדו סוגיות המעבר לאחריות כספית מלאה של רשתות החינוך החרדי, מצב יישום תקנות "אופק חדש", ותהליך המעבר של מוסדות חינוך חרדיים למעמד ממ"ח.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי הביע אכזבה עמוקה מתפקוד משרד החינוך, הן בנושא הפיקוח על החינוך החרדי והן בנושא השביתה בתיכונים: "לצערי, משרד החינוך אכזב מאוד בטיפול שלו, הן בנושא הזה והן בנושא השביתה בתיכונים. זה נראה שבמקרה הזה את המאבק לשקיפות, הקפדה על כספי ציבור, המאבק לדרישה לחינוך איכותי ושווה ותשלום הוגן למלמדים ולמורים החרדים – מגיע דווקא מחברי הכנסת היושבים כאן ומשומרי הסף במשרד האוצר ולא ממשרד החינוך."

יו"ר הוועדה מתח ביקורת על כך שמשרד החינוך אינו מספק לוועדה את המידע הדרוש בזמן: "אחרי כל דיון הוועדה פונה למנכ"ל משרד החינוך ולשר עם רשימת שאלות מקיפה על סכומי התקצוב, חלוקת הכסף, האם הוא משמש לכיסוי חובות וגירעונות של הרשתות, האם משולמים כספי הפנסיה והביטוח הלאומי לעובדי ההוראה ברשתות."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לוי ציין: "בכל פעם אני מקבל תשובות שמגיעות דקה לפני דיונים, ובהן מסבירים לי כי אין לוועדה סמכות וכי אני נדרש לקיים דיונים משותפים עם ועדת חינוך בנושא. לצערי, משרד החינוך האמון על החינוך לדמוקרטיה והפרדת רשויות חוטא לתפקידו וממשיך להתחמק משאלות עם תירוצים מביכים. זה כמובן לא ירפה את ידנו – לא שלי ולא של חברי הכנסת."

עוד אמר יו"ר הוועדה כי נוכחות בעלי תפקידים מהחשב הכללי, מאגף התקציבים ומהייעוץ המשפטי ובדרגים בכירים מאוד, זה הודות לוועדה וחברי הכנסת שנוטלים חלק כבר דיון שישי בנושא – ולכן יש התקדמות בנושא.

סגן החשב הכללי, יהונתן רזניק, הציג בפני חברי הוועדה את התקדמות תהליך הניתוק הכספי של רשתות החינוך החרדי מהאוצר. לדבריו, התהליך כבר החל בפועל ונמצא כעת בשלבים מתקדמים לקראת השלמתו הסופית.

רזניק פירט מספר צעדים משמעותיים שכבר בוצעו במסגרת התהליך. בין היתר, הוא ציין כי החשבת של האוצר נגרעה ברשם העמותות מחלקה ברשתות החינוך החרדי, וכי נפתחו חשבונות בנק עצמאיים לכל רשת חינוך. בנוסף, מתבצעת כעת הקמה של מנגנון פיקוח חדש שיבחן את תהליך התקצוב, אשר לא יתבצע יותר באופן ישיר דרך מערכת מרכבה כפי שנעשה עד כה.

עוד אמר רזניק כי "מעתה אנחנו דורשים מהם להציג מודל ארגוני ומודל שכר, ואנחנו מתקדמים בהשלמת הפערים בשתי הרשתות". לצד זאת, רזניק הדגיש לשאלות חברי הכנסת בדיון כי במקרה שיתגלו בעתיד חובות כספיים של הרשתות כתוצאה מתקצוב שלא הגיע, המשרד יעמוד על כך שהכספים יושבו במלואם.

גלעד קרן, היועץ המשפטי של הוועדה, הביע ביקורת על הטענה שהליך הסוב-יודיצה (שיקולים משפטיים פתוחים) מונע לטענת משרד החינוך מסירת נתונים לוועדה. "התשובה שנמסרה בנוגע לסוב-יודיצה אינה נכונה," ציין קרן. "כבר בשנת 2021 נקבע כי החוק חל רק על הליכים פליליים, ולא על הליכים אזרחיים. הכנסת וועדותיה מקיימות דיונים בנושאים שבעניינם יש הליכים משפטיים בשגרה."

קרן צינה: חוק יסוד הממשלה קובע כי על הממשלה למסור לוועדות הכנסת את כל המידע הדרוש, וגם תקנון הכנסת מעניק לוועדה סמכות לדרוש מידע, מסמכים ודוחות." ארז אורעד, מנהל תחום מוסדות ציבור ברשות המיסים, הבהיר כי "האחראית על מתן אישור תקין היא רשמת העמותות, ולדבריה לא התקבל מידע על כך שיש ליקויים בתחום הזה."

יניב לוי, מרשות התאגידים, אמר כי "לרשת מעיין החינוך יש אישור תקין, אך החינוך עצמאי עדיין ממתין לאישור לשנת 2024, והבדיקה לשנת 2025 בעיצומה." ינון גוטגליק, סגן היועץ המשפטי של משרד האוצר הדגיש כי החוק אינו מתנה את העברת התקציבים לרשתות החינוך החרדיות באישור ניהול תקין, והמחוקק החריג את הנושא הזה בחוק. כעת עדיין קיימת הפרשנות היא שהם מוחרגים ממנגנון התמיכות לאישור ניהול תקין."

הוועדה לביקורת המדינה
צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הוועדה לביקורת המדינה - ח"כ מיקי לוי
צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הוועדה לביקורת המדינה
צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button