מבזקיםפוליטי / מדיני

"פורום הביתה": הממשלה והאוצר דחקו היום חבל ארץ שלם להפוך לנזקק

'פורום הביתה' המייצג את 11 היישוביים האדומים שספגו את הפגיעה המשמעותית ביותר בטבח השבעה באוקטובר, הגיבו על אישור הממשלה לפיצויים בלתי תלויים: "ממשלת ישראל ומשרד האוצר דחקו היום (ראשון) בכוח חבל ארץ שלם להפוך לנזקק. המשך שיטת הנגיסות בתקציבים לשיקום החבל הוא המשך המגמה של קשיחות ואטימות מוסדות המדינה מול העוטף."

ממשלת ישראל קיבלה לפני זמן קצר את הצעת האוצר וועדת הכהן לאישור מענק כספי חד פעמי שאינו מותנה בהוכחת נזק לתושבים ולמשפחות בעוטף. אלא שלדברי 'פורום הביתה', מדובר בלעג לרש בהשוואה למתן פיצויים בלתי תלויים באסונות שאירעו בעבר.

חמור מכך מדגישים חברי הפורום, הכסף שאמור להיות העזרה הראשונה לתושבים שתסייע להם להתאושש ולשוב לשוק העבודה הוא כמעט אפסי אל מול האתגרים והופך את ההכרה בנכות למשתלמת במסגרת החוק הקיים במחיר של הפיכת חבל ארץ שלם לנכה"

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בפורום ציינו למשל כי "בחוק נפגעי איבה מי שיש לה הכרה ב20% נכות יהיה זכאי ללמעלה מ-200 אלף ש"ח, בעוד המדינה החליטה הבוקר לתת למי שלא בוחר להיכנס לגדרי החוק כנכה, פחות מ-30 אלף ש"ח . בצעד שעשתה היום הממשלה היא דחקה את כלל התושבים לסניפי הביטוח הלאומי ולהכרה בהיותם נכים ונזקקים".

בפורום מביעים דאגה שהכרה שכזו בנכות אליה דוחקת המדינה תפגע בעתיד ביכולת התעסוקתית של תושבי העוטף ובחופש הבחירה שלהם לשירות משמעותי בצה"ל, בפרט כשמדובר באוכלוסיה של ילדים ונוער שהשפעות השבעה באוקטובר ניכרות עליהם, אך הוריהם רוצים לשמור עליהם מפני פגיעה פוטנציאלית בעתידם.

בפתח ההמלצות, כתבה הוועדה עד כמה בלתי נתפס היה אירוע השבעה באוקטובר, אולם לדברי חברי הפורום, "ההצעות לא באו בהלימה לעוצמת האירועים. יש למישהו בישראל ספק שמי שחווה את אירועי השבעה באוקטובר צריך עזרה? חווה טראומה? צריך זמן להתאושש כדי לשוב ולעמוד על הרגליים?"

עוד ציינו בפורום כי המימון למענקים נלקח מתוך תקציב מנהלת תקומה, שייעודו הוא לייצר במרחב העוטף שיקום ועוגני צמיחה. הממשלה מצידה החליטהה בוקר "לנגוס" שוב בתקציב תקומה ולקחת ממנו 200 מיליון ש"ח, כדי לחלק את אותם מענקים עליהם המליצה.

לדברי חברי הפורום, הצעד הזה מצטרף ל"נגיסות" נוספות בתקציב שיועדו במקור ליעדים ברורים בעוטף שפעם אחר פעם מצטמצמים ונחתכים על ידי הממשלה שמצידה פועלת שלא בהליך חקיקה בכנסת, אלא בציר של אישור הסכם על מנת למנוע ביקורת פרלמנטרית על הפגיעה בתושבים ובתקציבים שהועמדו לטובתם.

כוחות צה"ל - עוטף עזה - חרבות ברזל
צילום: אבי אוחיון, לע"מ

Back to top button