מבזקיםפוליטי / מדיני

מיזם "קול העם"- נשיא המדינה וגל גדות מדברים על אתגרי העם היהודי

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, השיק הערב (ראשון) באופן רשמי את מיזם קול העם ואת פתיחת הגשת המועמדות למועצה, לאחר השקת סקר הנשיא לעם היהודי, אשר באמצעותו ייבחרו הנושאים לדיון במועצה הראשונה ואשר זכה להיענות של אלפי יהודים מכל רחבי העולם. אירוע ההשקה התקיים תחת הסלוגן 'קהילה, חיבור והשראה' – לחיבור הקולות היהודים מכל קצוות העולם והשתתפו בו אלפי יהודים מהעולם. במהלך האירוע, הכריז הנשיא הרצוג על פתיחת ההרשמה למועצת "קול העם" – הזדמנות היסטורית ל-150 מנהיגים יהודים להתכנס ולעצב את עתיד הקהילה היהודית העולמית.

נשיא המדינה יצחק הרצוג פתח את שיחתם ואמר: ״גל, איך ההרגשה להיות ישראלית ויהודייה בימים אלו?״

גל גדות: ״אני מרגישה שיש את החיים עד ה-7 באוקטובר ואת החיים שאחרי ה-7 באוקטובר. תמיד ולתמיד אהיה גאה במורשת שלי, בזהות שלי, כישראלית ויהודית. ה-7 באוקטובר היה נקודת מפנה, לדעתי – עבור כל הקהילה היהודית ברחבי העולם. אני חושבת שאף אחד לא ציפה או חשב שדבר כזה נורא יכול לקרות לעמנו, שדבר כזה יכול לקרות בכלל, בעולם של שנת 2024. אין יום שעובר מבלי שאני חושבת על החטופים ועל כך שאנחנו כאן מדברים והם שם בעזה, במנהרות, שורדים כמעט שנה במציאות שהיא הגיהנום, וזה שובר את ליבי. מילים לא יכולות לתאר את הזוועה. אני בקשר עם משפחות החטופים, והן כל כך השפיעו עליי. הן עוברות את הדבר הכי נורא שיש, ובאותו הזמן יש משהו מדהים בעם שלנו, אין תחושת נקמה. כולם מלאים תקווה, אור ואהבה. כולם רוצים שהמצב יסתיים כמה שיותר מהר. זה חייב להסתיים״.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נשיא המדינה: ״בראש ובראשונה, אני מדבר כאן בתור נשיא מדינת היהודים, המדינה היחידה ליהודים עלי האדמות. השישה באוקטובר היה התקופה ״הטובה ביותר״ וגם ״הרעה ביותר״ עבורנו. זו הייתה תקופה טובה כי הקהילות שלנו שגשגו, כי מדינת ישראל הייתה חזקה, כי הייתה הנהגה יהודית חזקה, אבל מנגד זה גם היה הזמן הגרוע ביותר – תקופה של כעס רב ושל סכסוך בין האנשים. ה7.10 היה רעידת אדמה, לכולנו, אירוע מטלטל, קריאת השכמה. והרבה מאוד יהודים שמעולם לא הרגישו ככה, פתאום התעוררו, הצטרפו וחזרו להיות יהודים גאים, אבל יש גם כאלה שעזבו. אני מאמין שזו הייתה רעידת אדמה כל כך חזקה שאנחנו חייבים להתמקד עכשיו בשאלה איך אנחנו מקרבים את כולם. זו כל התמצית של היוזמה הנפלאה הזו של ׳קול העם׳, לקרב את כולנו כדי לנהל דיאלוג, לדון בבעיות ובנושאים החשובים, לדון בעתיד שלנו ובאתגרים שלנו, ולהבין שתמיד התגברנו כשפעלנו ביחד.

האתגר העיקרי ליהודים ברחבי העולם הוא האנטישמיות. אני מוטרד מאוד מהתופעה הזו, אבל אני יודע שזו המציאות. אנחנו יודעים שאנחנו אומה קטנה, של כ-15 מיליון אנשים, אולי 17 מיליון אנשים, בים של 8 מיליארד בני אדם, ועלינו לשמור על הצרכים של הקהילות בכל רחבי העולם, להציע תקווה, חזון ועתיד עבור הדור הצעיר, ולכנס את כולם יחד. זה בדיוק מה שאנחנו עושים כאן ומשיקים תהליך היסטורי״.

גל גדות: ״אנחנו חייבים לזכור שישראל היא פוליסת הביטוח לעם היהודי בכל העולם. ישראל נולדה לאחר השואה, לאחר מה שקרה לעמנו, ואנחנו חייבים לוודא שישראל תהיה חזקה ויציבה, ויום אחד, אני מקווה שבקרוב, יהיו לנו זמנים של שלום עם כל שכניה. כשאני מסתכלת אחורה, לפני 15 שנה, כשהתחלתי, להיות ישראלית היה משהו שאנשים התרשמו ממנו והתרגשו לגביו, והנשים החזקות של ישראל וכל זה. אני לא אומרת שזה לא המצב כיום, אבל עכשיו זה טעון. השיחה היא אחרת. היא השתנתה. וגם אני מוצאת את עצמי פעמים רבות, שוב ושוב, נאלצת לנהל שיחות מאוד מורכבות ולא נוחות, במירכאות כפולות, עם אנשים שיש להם דעות כלשהן על מה שקורה ומנסה לתת להם את התמונה המלאה של מה שבאמת קורה."

גדות מבהירה: "האנטישמיות תמיד הייתה קיימת עבור העם היהודי. אבל יש לנו את הכוח להתאחד ולהפיץ את האור, ולעשות זאת גם כשקשה. עלינו לפעול למען החזרתם של החטופים הביתה – בלתי אפשרי לחשוב שהם עדיין שם. ננצח – אך הדרך היחידה היא באחדות.״

נשיא המדינה: ״זו העדיפות העליונה שלנו, במצב הלאומי שלנו ובתודעה הלאומית שלנו, להחזיר את האחיות והאחים שלנו מהמנהרות האיומות בעזה. זהו כאב עצום. זו העדיפות העליונה שלנו לשמור ולהגן על האומה שלנו ולאפשר לה לחיות בשקט, אבל אני גם רוצה להאמין בעתיד. אני מסכים איתך. אני מאמין שיש הרבה תהליכים וממשבר גדול צומחות הזדמנויות. אני גם מאמין שיום אחד נראה יותר ויותר תנועה לעבר הכללה של ישראל בעולם והכרה בקיומה כעובדה נצחית במרחב.״

מועצת קול העם - נשיא המדינה - יצחק הרצוג
קרדיט צילום: חיים צח, לע״מ
מועצת קול העם - נשיא המדינה - יצחק הרצוג - גל גדות
קרדיט צילום: חיים צח, לע״מ
מועצת קול העם - נשיא המדינה - יצחק הרצוג
קרדיט צילום: חיים צח, לע״מ

Back to top button