בריאותמבזקים

נתונים מדאיגים: כ-2,800 גברים יאובחנו עם סרטן הערמונית השנה

היום הבין-לאומי למאבק בסרטן הערמונית מצוין בישראל ובעולם בכל שנה ב – 15 בספטמבר. בצל המשך המלחמה ולרגל היום הבין-לאומי למאבק בסרטן הערמונית, האגודה למלחמה בסרטן מגישה היום (ראשון) נתונים חדשים, מחקרים מדעיים והמלצות בתחום מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב גברים בישראל. על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן בשנת 2024 צפויים להיות מאובחנים כ- 2,800 גברים עם סרטן הערמונית וכ-530 ככל הנראה ימותו מהמחלה. על פי נתוני משרד הבריאות, שפורסמו אשתקד, במהלך שנת 2020 חלו 2,629 גברים בסרטן חודרני של הערמונית. בשנה זו היה סרטן הערמונית החמישי בשכיחותו כגורם לתמותה מסרטן בקרב גברים, ממנו נפטרו 498 ישראלים.

הסוכנות הבין-לאומית לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי חוזה כי בשנת 2045 כ-4,300 גברים ישראלים עתידים לחלות בסרטן הערמונית. עלי פי נתוני מדד Globocan של ארגון הבריאות העולמי, מספר מקרי סרטן הערמונית ברחבי העולם בשנת 2022 עמד על- 1,467,854, ומספר מקרי המוות הוערך בכ -397,430 גברים.

משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, הסביר כי: "סרטן הערמונית הוא הנפוץ ביותר בקרב גברים בישראל ומדי חודש מאובחנים כ – 233 חולים חדשים. ניתן להפחית את הסיכון לחלות בו באופן דרמטי באמצעות אימוץ אורח חיים בריא. יש להימנע לחלוטין מעישון, לצמצם צריכה של מזון מעובד, לבצע פעילות גופנית ולשמור על משקל גוף תקין. אף פעם לא מאוחר ובכל גיל ניתן להתחיל."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

באשר לאלו שכבר חלו, מוסיפה לנה קורץ-אלמוג, מטפלת במיניות, באגודה למלחמה בסרטן ומדגישה כי: "ישראלים שמתמודדים עם סרטן הערמונית חווים השפעה ישירה או עקיפה על התפקוד המיני ותחושת הגבריות. רבים מהם ללא קשר לגילם, מתקשים לדבר על הנושא האינטימי. אני קוראת למתמודדים עם סרטן הערמונית, לפנות אלינו. ניתן לקבל סיוע ישיר בפגישה אישית ללא תשלום, להיעזר בייעוץ טלפוני או במענה לשאלה אנונימית בפורום הייעוץ המיני באתר האגודה."

המלצות האגודה למלחמה בסרטן להפחתת הסיכון לסרטן הערמונית כוללות תזונה מאוזנת – מומלץ להרבות באכילת ירקות ופירות ומזונות עשירים בסיבים, להימנע מאכילת מזונות עתירי קלוריות (עשירים בסוכר ובשומן), להמעיט באכילת מזון מעובד, מעושן, מטוגן, מלוח ומשומר. להפחית אכילת בשר אדום ולהעדיף שתיית מים ולא משקאות ממותקים. כמו כן בנושא התזונה, נמצא כי ישנן עדויות לפיהן צריכה גבוהה של עגבניות, טריות או מבושלות, או מוצרי עגבניות, יכולה לעזור בהפחתת הסיכון לסרטן הערמונית. לכן מומלץ לשלב עגבניות בתפריט המאוזן.

כמו כן, יש לשמור על משקל גוף תקין – מומלץ לשמור על מדד מסת גוף (BMI) תקין, בין 18.5 ל-24.9 על מנת להפחית את הסיכון לסרטן הערמונית וסוגי סרטן נוספים. מהאגודה מדגישים כי פעילות גופנית מומלץ לבצע מדי יום, במשך כ-30 דקות לפחות, פעילות גופנית נמרצת להעלאת הדופק, כגון: הליכה מהירה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה וכדומה.

מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן הציג מחקר ענק חדש בנושא זה- גברים שהגבירו פעילות גופנית ממוקדת סיבולת לב-ריאה הפחיתו ב-35% את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. עדויות מדעיות קושרות בין פעילות גופנית ובין הפחתת הסיכון לחלות במספר רב של סוגי סרטן, אך במקרה של סרטן הערמונית העדויות עד כה לא היו חד משמעיות. מחקר חדש שנערך בשוודיה בחן את הקשר שבין פעילות גופנית ממוקדת סיבולת לב-ריאה ובין הסיכון לתחלואה ולתמותה מסרטן הערמונית.

המחקר בחן את הנתונים שנאספו בין השנים 2019-1982 בקרב 57,652 גברים משוודיה בגילאי 79-18 (גיל חציוני 41.4) ללא היסטוריה של סרטן ערמונית, שביצעו לפחות שתי בדיקות סיבולת לב-ריאה (CRF) ארגומטריות בהפרש של 11 חודשים לפחות במהלך תקופת מעקב חציוני של 6.7 שנים. מבין המשתתפים, 592 (1%) גברים אובחנו עם סרטן הערמונית ו-46 נפטרו מסרטן הערמונית.

המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות בהתאם לשינויים במדד הפעילות הגופנית ממוקדת סיבולת לב-ריאה שלהם: קבוצה של מי שנרשמה עלייה של למעלה מ-3% ברמת הפעילות הגופנית שלהם, קבוצה של מי שרמת הפעילות הגופנית שלהם נשארה יציבה (שינוי של +-3%) וקבוצה של מי שרמת הפעילות הגופנית ירדה ביותר מ-3%. ניתוח הנתונים הראה כי בקרב גברים שהייתה להם עלייה של 3% או יותר בפעילות הגופנית היה באופן משמעותי פחות סיכון לחלות בסרטן הערמונית בהשוואה למי שרמת הפעילות הגופנית שלהם נשארה אותו הדבר. בהשוואה לגברים שרמת הכושר שלהם ירדה, גברים שהגבירו את סיבולת הלב-ריאה היו בסיכון נמוך ב-35% לחלות בסרטן הערמונית. לא נצפה קשר בין שינויים ברמת הפעילות הגופנית ובין תמותה מסרטן הערמונית.

תוצאות המחקר תומכות בחשיבות עידוד הציבור להגביר את רמת הכושר הקשור לסיבולת לב-ריאה, כאמצעי להפחתת הסיכון לסרטן ערמונית. המחקר פורסם בכתב העת הבריטי לרפואת ספורט מבית בריטיש מדיקל ג'ורנל בגיליון אפריל 2024. התקציר והמסקנות תורגמו והונגשו לציבור על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן לרגל היום הבין-לאומי למאבק בסרטן הערמונית.

לבסוף, דגש נוסף שניתן על ידי האגודה הוא הימנעות מוחלטת מעישון – הימנעות מעישון סיגריות בפרט וכל מוצרי הטבק בכלל (כולל נרגילה וסיגריה אלקטרונית), יכולה להפחית את הסיכון לתחלואה מסוגי סרטן שונים לרבות סרטן הערמונית. חשוב לדעת כי הסיכון לתמותה מסרטן הערמונית גבוה יותר בקרב מעשנים

היום הבין-לאומי למאבק בסרטן הערמונית, האגודה למלחמה בסרטן
צילום: האגודה למלחמה בסרטן

Back to top button