בריאותמבזקים

בגין זיהום אוויר חמור: מפעל בטון נוסף נסגר בעטרות

מנהל מחוז ירושלים של המשרד להגנת הסביבה, שוני גולדברגר, הוציא צו הפסקה מנהלי לחברת אלבראק תעשיות, המפעילה מפעל בטון באזור התעשייה עטרות בירושלים, תוך הפרת התנאים הסביבתיים שדרש המשרד על פי חוק וגרימת זיהום אוויר.

צו הפסקה מנהלי זה מצטרף לצו שהוציא החודש מחוז ירושלים לחברת אשטרום תעשיות, המפעילה מפעל בטון באזור התעשייה עטרות בירושלים והפרה את התנאים הסביבתיים שדרש המשרד כחוק וגרמה לזיהום אוויר.

התנאים הסביבתיים ברישיון העסק של מפעל הבטון שמפעילה חברת אלבראק כוללים שורה של דרישות בתשתית ובתפעול שנועדו למנוע זיהום אוויר חלקיקי. הדרישות ברישיון העסק מהוות חלק משורת צעדים שנקט המשרד מול עסקים באזור התעשייה עטרות, שהם בעלי פוטנציאל גרימת אבק במהלך פעילותם, ובכלל זה מפעלי בטון, לצורך צמצום זיהום האוויר באזור.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הדרישות המחמירות בנושא איכות האוויר נובעות מזיהום אוויר קשה ממנו סובל אזור התעשייה עטרות, כפי שעולה מתוצאות ניטור אוויר המבוצע בעטרות. התוצאות מצביעות על ריכוזים גבוהים מאד של חומר חלקיקי עדין מרחף (חלקיקים נשימים PM10), החורגים מערכי סביבה ואף מערכי התרעה הקבועים בחוק אוויר נקי, ובכך מהווים זיהום אוויר חזק או בלתי סביר על פי החוק.

חומר חלקיקי עדין מרחף הוא מזהם בעל השפעות חמורות על בריאות האדם. הפרה של תנאי רישיון העסק בנושא איכות האוויר מובילה לזיהום האוויר בעטרות ולפגיעה פוטנציאלית בבריאות האוכלוסייה הנחשפת לזיהום זה.

בחודש אפריל 2024 ערך מחוז ירושלים של המשרד שימוע לחברה, לאחר שנמצאו ליקויים חמורים במהלך החודשים שקדמו לכך, ובסיכומו דרש המשרד מהחברה לתקן שורה של ליקויים וביניהם שיפור מצב ניקיון שטחי העסק , השלמת בניית תאי האחסון כולל קירוי, התקנה של מערכת אוטומטית לשטיפת גלגלים ביציאה מהמפעל ועוד.

במסגרת סיורים שערך מחוז ירושלים של המשרד במפעל, במהלך החודשים האחרונים, עלה כי העסק ממשיך לפעול ללא ניקוי של משטחי העבודה , מאחסן חומרים הגולשים מתאי האחסון, ומערכת שטיפת הגלגלים מופעלת באופן ידני ולא אוטומטי, תוך גרימת זיהום אוויר ובניגוד לדרישות המשרד. לפיכך, החליט מנהל מחוז ירושלים של המשרד, שוני גולדברגר, להוציא צו הפסקה מנהלי אשר דורש את הפסקת פעילות המפעל באופן מיידי.

מנהל מחוז ירושלים של המשרד להגנת הסביבה, שוני גולדברגר: ״המשרד מבצע פעולות רבות ומשמעותיות, לרבות הליכי אכיפה, במטרה לצמצם את זיהום האוויר החמור באזור התעשייה עטרות. מפעל הבטון של חברת אלבראק תעשיות פועל בניגוד לתנאים הסביבתיים ברישיון העסק שלו תוך יצירת מפגעי אבק חמורים. נמשיך לפקח ולאכוף מול מפעלים באזור התעשייה בפרט וברחבי המחוז בכלל, במטרה לשמור על אוויר נקי ועל בריאות הציבור״.

מפעל בטון
צילום: אלי טרדבורקס, המשרד להגנת הסביבה
מפעל בטון
צילום: אלי טרדבורקס, המשרד להגנת הסביבה

Back to top button