מבזקיםפוליטי / מדיני

אושרה לקריאה: מניעת פתיחת נציגויות דיפלומטיות שאינן שגרירויות בי-ם

ועדת החוקה אישרה היום (שלישי) לקריאות שניה ושלישית את הצעת חוק-יסוד: ירושלים בירת ישראל (תיקון מס' 3) הקמת נציגויות דיפלומטיות בירושלים, *שיזמו הח"כים זאב אלקין ודן אילוז.*

לפי הצעת החוק, לא יוקמו בירושלים קונסוליות חדשות אלא רק שגרירויות, וכן המדינה תפעל לעידוד הקמת שגרירויות של מדינות זרות בירושלים. זאת כדי לחזק את מעמדה של ירושלים כבירת המדינה. יצוין כי הצ"ח לא תשפיע על הקונסוליות הקיימות בירושלים כיום.

ח"כ זאב אלקין, יוזם החוק אמר: ״הצ"ח באה לטפל בלחצים המופעלים על מדינת ישראל במסגרת התפיסה הרווחת בעולם כיום שלא רואה בירושלים כבירת מדינת ישראל. לפי הצ"ח, ניתן לפתוח בירושלים רק נציגויות דיפלומטיות שמאומנות למדינת ישראל. בזה הן מכירות בריבונות ישראל על ירושלים. המשמעות היא שאסור לפתוח קונסוליה, אלא רק שגרירות, כי יש בכך אמירה. זו המדיניות של ישראל עשרות שנים. אדגיש שהחוק לא חל על הקונסוליות הקיימות״.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו"ד דוד גולדפרב, מנהל מחלקת משפט דיפלומטי ואזרחי, משרד החוץ, השיב לשאלות יועמ"ש הוועדה עו"ד ד"ר גור בליי: "לגבי מרכזי תרבות – בפרקטיקה להרבה מרכזי תרבות נותנים מעמד של אמנת וינה, כסניף של השגרירות, אך אם מדינה תרצה לפתוח מרכז תרבות למען תושבי ירושלים, החוק לא יחול על כך כי זו לא נציגות רשמית״.

״הבנה שלנו היא שנציגות רשמית היא אחת משתיים שגרירות או קונסוליה. האמירה שלנו לאורך השנים למדינות הייתה שאם פותחים נציגות- שתהיה זו שגרירות״, הוסיף.

לשאלת מעמד האיחוד האירופי השיב כי "האיחוד האירופי אינו מדינה ויש לנו איתו שני הסכמים היסטוריים- אחד שמאפשר להם לפתוח נציגות במעמד שגרירות שכרגע ברמת גן והמשרד השני הוא המשרד לסיוע הטכני של האיחוד שהוקם מכוח הסכם ב-94' ולהבנתי החוק לא יחול עליו״.

עוד אמר: ״אם האיחוד האירופי ירצה להקים משרד שלישי בירושלים, החוק מילולית לא יחול עליו, אך פרקטית תידרש הסכמה של משרד החוץ לכך. הוא לא מואמן כי הוא לא מדינה, אך יקבל מעמד ממדינת ישראל".

לשאלת ח"כ קריב בנוגע למדינות שאין להם יחסים דיפלומטיים עם ישראל, השיב כי "הנציגויות שיש לישראל ומרוקו הן לא שגרירות. לכאורה אם המרוקאים ירצו להעביר את המשרד שלהם מת"א לירושלים, סעיף החוק הזה ימנע זאת מהם או מכל מדינה שתרצה להקים משרד אינטרסים".

ח"כ עופר כסיף נימק את הסתייגויותיו: "מבול החקיקה בחודשים האחרונים הוא חלק מהשכנוע העצמי. חלק ניכר בימין הקיצוני או הקיצוני ביותר, כנראה לא כ"כ משוכנע בעצמו ולכן מציע הצעות מטורללות לשכנע עצמו. מי שרוצה להאמין שירושלים היא בירתה הנצחית ובלתי ניתנת לחלוקה יכול להאמין במיתוס המופרך, אך אני לא מוכן שהאמונה הזו תבוא לביטוי בצעדים בהם יש אפרטהייד ואלימות״.

״כחלק מהסיפוח הנפשע שלא התקבל על רוב מדינות העולם, יש קונצנזוס שירושלים המזרחית אינה חלק ממדינת ישראל, ושיא השיאים הוא שתחת ממשלת האפרטהייד הגזענית מתבצע טרנספר וגירוש אלים של תושבי ירושלים המזרחית מבתיהם לטובת מתנחלים גזענים״, הוסיף.

״הצ"ח הנפשעת תעבור כי יש פה עסק עם קואליציית דמים קנאית משיחית, עם לא מעט תמיכה מהאופוזיציה. הטרנספר האלים בירושלים הוא פשע מלחמה. החוק הזה הוא עוד חותמת הכשר לטרנספר הזה״, אמר לסיום.

יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן הבהיר כי נוסח הצ"ח יאושר כפי שהובא לקריאה ראשונה ואמר: "אני מברך את ח"כ אלקין על הזכות להעביר את הצ"ח הזו, כשמדברים על האמנת השגרירויות בירושלים, דווקא בשבוע זה בו מופיע השורש תאמנה בהפטרה, כשאנו קוראים "שְׂאִי־סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ־לָךְ בָּנַיִךְ מֵרָחוֹק יָבֹאוּ וּבְנוֹתַיִךְ עַל־צַד תֵּאָמַנָה".

ח"כ אלקין הודה ליו"ר רוטמן על זירוז הליכי החקיקה בהצ"ח החשובה.״ יצאנו לדרך לא רק כחוק תיאורטי, אלא כי היה ניסיון לכפות על מדינת ישראל הקמת קונסוליה אמריקאית וסיעתנו איימה לפרוש והאמריקאים שוכנעו לרדת מהמהלך כך שזו הצ"ח מעשית שלא רק תגן על מעמד ירושלים כבירתנו המאוחדת אלא גם תפחית לחצים ממדינת ישראל״.

עוד אמר כי ״זה יעזור בזירה המדינית גם מול מדינות המפעילות לחצים לא פשוטים. יש להזכיר שהראשון שהציע את הצ"ח עוד בכנסת קודמת הוא ניר ברקת". הצ"ח אושרה בתמיכת היו"ר ח"כ רוטמן וח"כ ינון אזולאי ובהתנגדות ח"כ עופר כסיף. ח"כ גלעד קריב נכח באולם ולא השתתף בהצבעה. ח"כ אלקין אמר כי הוא מצביע באופן סמלי, עקב כך שלסיעתו אין חבר בוועדה.

ועדת חוקה
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button