מבזקיםפוליטי / מדיני

ח"כ אשר על הבחירות בצפון: אין היגיון לקיים בחירות באופן מפלה

יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר אמר בדיון מיוחד על בקשת שר הפנים לדחות את הבחירות לרשויות המקומיות בארבע רשויות בצפון בעקבות המלחמה: "לא נוכל לתמוך בדחיית הבחירות ללא שינויים שיאפשרו מימוש בחירות תקין לכולם."

הבחירות לרשויות המקומיות והמועצות האזוריות נדחו בעקבות המלחמה, כשבשמונה רשויות ומועצות לא יתקיימו כלל בחירות בגלל שתושבי המקום פונו מבתיהם למרכזים ברחבי הארץ. לאחר היוועצות עם ועדת הפנים, החליט שר הפנים לדחות את הבחירות ברשויות ומועצות אלו לדצמבר 2024, כשבקריית שמונה ושלומי נדחו הבחירות בעוד שלושה חודשים לפברואר 2025.

באחרונה פנה שר הפנים ליו"ר ועדת הפנים ח"כ אשר, וביקש לקיים היוועצות לצורך דחיית מועד הבחירות בארבע מועצות אזוריות נוספות בקו העימות בצפון הארץ (גליל עליון, מבואות החרמון, מעלה יוסף, ומרום גליל), "עקב המצב הביטחוני ביישובים אלו, המשליך על מעורבותם ויכולתם של התושבים להשתתף בהליך הבחירות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאור זאת כינס יו"ר הוועדה ח"כ אשר דיון מיוחד בוועדת הפנים, במסגרתו נידונו הדרכים לקיום הבחירות במועד שביקש שר הפנים, כשנציגי משרד הפנים הציגו את כוונתם לשנע בתחבורה ציבורית אלפי מצביעים המפונים מבתיהם, ממקום שהותם אל הרשויות בהם יתקיימו הבחירות, ח"כ אשר, אליו הצטרפו חברי וועדת הפנים וראשי רשויות, התנגד בתוקף למהלך וטען כי אין שום הצדקה ביטחונית ופרקטית לשנע כמות גדולה כזו של תושבים הפזורים ברחבי הארץ לעבר קו העימות בצפון, הן מבחינת הסיכון הטמון בהגעה לאזורים הללו, והן מבחינת המורכבות והמשאבים הנדרשים לכך.

בנוסף עלה בדיון הקושי הגדול של שחרור מאות ואלפי חיילי הסדיר והמילואים הפזורים בגזרות השונות, בכדי לאפשר להם להגיע למקום ההצבעה באזור מגוריהם. לדברי ח"כ אשר: "אין שום היגיון לקיים בחירות באופן מפלה שחלק גדול מבעלי זכות ההצבעה לא יוכלו לממש את זכותם הדמוקרטית לבחור ולהיבחר."

אשר ציין: "חייבים לומר את הדברים באופן ברור, לא מדובר בבחירות מיוחדות ברשות מקומית ספציפית אלא בבחירות במספר רב של ישובים בהם תושבים רבים שאינם מתגוררים כעת במקום מגוריהם בעקבות המלחמה, ולכן יש להתייחס לזה כהמשך לבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו, ולהיערך אליהם בהתאם על מנת לאפשר לכל בעלי זכות הצבעה לממש את זכותם לבחור ולהיבחר ולהשפיע על ניהול הרשות בה הם מתגוררים".

לאור זאת הבהיר יו"ר הוועדה לנציגי משרד הפנים, כי על מנת שוועדת הפנים תתמוך בהצעת שר הפנים לדחיית הבחירות בארבעת המועצות האזוריות בצפון, הוא דורש להסדיר בחקיקה מהירה או בכל דרך אחרת, מספר נושאים קריטיים להגשמת הזכות הדמוקרטית.

בין הנושאים שיש להסדיר: הסדרת האפשרות להצבת קלפיות להצבעה במעטפות כפולות בריכוזים שונים בארץ מחוץ לתחומי הרשויות הספציפיות, באופן שיאפשר לכל התושבים המפונים לממש את זכותם לבחור באופן היעיל והנכון ביותר. כמו כן, הצבת קלפיות לחיילי הסדיר והמילואים במספר מוקדים לפי הבנות מול הממונים על הבחירות בצה"ל.

בנוסף, יש לקבוע את יום הבחירות הנדחות ברשויות אלו כיום חופש (שבתון) על מנת לאפשר לבעלי זכות הצבעה לממש את זכותם כבכל יום בחירות. בנוסף יש להמשיך את הוראת השעה שיזמתי בתקופת הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות להפחתת מס לעובדי הבחירות.
"בתפילה ותקווה שבמועד המדובר נהיה בסיטואציה רגועה ושקטה יותר, שהתושבים יוכלו לשוב בבטחה לבתיהם, ולקיים את אורח חייהם באין מפריע" סיים ח"כ אשר.

ועדת הפנים - יעקב אשר
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button