צרכנות

נתוני החירשות וירידה בשמיעה ב-2024

קרדיט תמונה FREEPIK

ליקוי שמיעה הוא בעיה משמעותית המשפיעה על אנשים רבים בארץ ובעולם. עם עלייה בתוחלת החיים, חשיפה לרעשים בעוצמות גבוהות וגורמי סיכון נוספים, עולה גם מספר האנשים הסובלים מלקות שמיעה או מחירשות. וככל שהתונים עולים, כך גובר הצורך באבחון מוקדם, מניעה ומציאת אפשרויות טיפול. במאמר זה נבחן את הנתונים העדכניים על ליקוי שמיעה בישראל, נציין גורמים מרכזיים לירידה בשמיעה ונדגיש את החשיבות של בדיקות שמיעה סדירות.

 שכיחות ירידת השמיעה בישראל

לקות שמיעה נפוצה בישראל יותר ממה שחושבים. הערכות עדכניות מצביעות על כך שכ-12-14% מהאוכלוסייה בישראל חווים ליקוי שמיעה כלשהו. מספר זה מתורגם לכמיליון אנשים הסובלים מקשיי שמיעה קלים עד חזקים.

לגיל יש תפקיד משמעותי בירידה בשמיעה, עם שכיחות גבוהה יותר בקרב מבוגרים. אחד מכל שלושה אנשים מעל גיל 65 בישראל סובל מלקות שמיעה משמעותית. אך ליקוי שמיעה אינו מוגבל למבוגרים בלבד ואנשים צעירים, כולל ילדים, מתמודדים גם הם עם ירידה באיכות השמיעה עקב גורמים גנטיים, זיהומים או חשיפה ממושכת לרעשים חזקים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חשיבותו של אבחון מוקדם

ככל שההכרה בחשיבותו של אבחון מוקדם עולה, ולצדה טכנולוגיה חדשנית המוצעת כיום לשיפור השמיעה, כך מספר גדל והולך של אנשים פונים לאמצעים לשיפור השמיעה כגון מכשירי שמיעה ושתלי שבלול.

מומחים מעודדים אנשים לעבור בדיקות סקר קבועות, כגון בדיקת שמיעה פרטית , כדי לזהות ליקוי שמיעה מוקדם ולנקוט את הפעולות המתאימות.

 סיבות וגורמי סיכון

ליקוי שמיעה יכול להיגרם מגורמים שונים, חלקם שכיחים יותר בישראל בשל השפעות סביבתיות או תרבותיות.

חשיפה לרמות רעש גבוהות היא גורם משמעותי ללקות שמיעה בארץ. אזורים עירוניים, סביבות תעשייתיות ושירות צבאי תורמים כולם לאובדן שמיעה כתוצאה מרעש. כך למשל, שירות החובה בישראל חושף צעירים רבים לסביבות בדציבלים גבוהים, ומגדיל את הסיכון שלהם לפגיעה בשמיעה.

גורמים גנטיים גם הם משחקים תפקיד מכריע באובדן השמיעה. מצבים תורשתיים מסוימים גורמים לחירשות בקרב קהילות ספציפיות, יהודיות וערביות.

בנוסף, זיהומים הנגרמים מדלקות אוזניים במהלך הילדות, עלולים גם הם להוביל לבעיות שמיעה לטווח ארוך.

הזדקנות האוכלוסייה בישראל תורמת אף היא לעלייה במקרים של ליקוי שמיעה וחירשות. ככל שתוחלת החיים עולה, כך יותר אנשים סובלים מירידה באיכות השמיעה בשל גילם המתקדם.

התקדמות טכנולוגית בפתרונות שמיעה

מכשירי השמיעה של היום מצוידים בתכונות מתוחכמות כגון טכנולוגיית ביטול רעשים ושתלי שבלול המושתלים בניתוח מציעים תוצאות משנות חיים.

לסיכום, נתוני ליקוי השמיעה בישראל בשנת 2024 מצביעים על צורך הולך וגובר בשיפור המודעות, האבחון המוקדם והנגישות לשירותי שמיעה. כאשר כמיליון ישראלים סובלים מלקות שמיעה כלשהי, חשוב להתייחס הן לגורמי הסיכון והן לפתרונות הקיימים, ביניהם, בדיקות סדירות ויכולת לזהות בשלב מוקדם ליקוי שמיעה. ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתקדם, פתרונות שמיעה יעילים יותר נגישים יותר ואנשים בכל הגילאים יכולים ליהנות משמיעה ותקשורת טובות יותר.

 

Back to top button