מבזקיםפוליטי / מדיני

נתניהו בוועדת החוץ והביטחון: "אנו נמצאים בימים גורליים"

ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד), קיימה היום (ראשון) דיון חסוי בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראש הממשלה ערך סקירה מדינית ביטחונית ולאחריה ענה בהרחבה לשאלות חברי הוועדה.

ראש הממשלה אמר לחברי הוועדה כי "אנו נמצאים בימים גורליים". לדבריו, איראן לפתה את מדינת ישראל בזרועות טרור במטרה להביא להשמדתה. תכנית ההשמדה של איראן בנויה על שני מרכיבים: איום גרעיני ופלישה בו-זמנית מצפון, דרום ומזרח, תוך המטרת רקטות וטילים.

נתניהו הדגיש שבתפישת אויבנו, מדינת ישראל היא מדינה שוקעת ומפולגת שאין לה את הכוח הצבאי והפנימי לעמוד מול תכנית זו. ישראל נחושה להכשיל הן את התכנית ואת התפישה. ראש הממשלה ציין שבעקבות הפעולות האחרונות של ישראל, תפישת הציר את ישראל השתנתה מקצה לקצה וכי הם מתרשמים עמוקות מהיכולות של ישראל לפעול בעוצמה ובתעוזה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נתניהו הוסיף ש"אנו נחושים להיאבק בתכנית הגרעין של איראן, ולגדוע את זרועות הטרור שלה." עוד הוא ציין כי התכנית להשמדת הזרוע הצבאית של החמאס הולכת ומתקדמת, וישראל תקפה את החות'ים בנמל חודידה, ופגעה בכלכלתם. נתניהו התייחס בהרחבה לזירה הצפונית ואמר כי חיזבאללה תקף אותנו ללא פרובוקציה ב-8.10 והוא לא מפסיק לעשות זאת מאז, והדגיש כי שום מדינה לא יכולה לסבול מצב שיורים עליה, ולכן יש צורך לשנות את המאזן מול חיזבאללה.

על פי נתניהו, נסראללה עשה טעות גדולה בכך שקשר את עצמו לסינוואר ועזה וציין כי יש קולות בלבנון הטוענים שבדרך זו הוא מביא חורבן על מדינת לבנון וביירות. נתניהו הוסיף ש"היעד שלנו בצפון הוא החזרת התושבים לבתיהם, ותמיד אמר שנשיג אותו בדרך מדינית או בדרכים אחרות." בנוסף, הוא סקר את המצב ברצועת עזה והדגיש שהמאמץ להחזרת החטופים נמשך כל הזמן. הוא שלל לחלוטין את הטענות שהוא משבש את השבת החטופים, ואמר שבעוד שהוא הסכים לשתי ההצעות האמריקניות, חמאס סרב לשתיהן ודרש להכניס בהן 29 שינויים.

ראש הממשלה אמר שנכונות חמאס לשחרר את החטופים מושפעת משני כוחות שפועלים זה מול זה: הלחץ הצבאי והמדיני שאנחנו מפעילים על חמאס, אל מול הלחץ שמופעל עלינו. העסקה הראשונה הושגה כי הלחץ הצבאי והמדיני הופעל נגדו. כשהתמיכה המדינית התהפכה נגדנו, היכולת להביא עסקה שנייה התרחקה.

נתניהו הבהיר כי ישראל מתכוונת להשלים את חיסול היכולות הצבאיות של חמאס, ובמקביל למוטט גם את היכולות השלטוניות שלו. הוא ציין שיכולות שלטוניות אלה נובעות בראש ובראשונה מהיכולת לשלוט בחלוקת הסיוע ההומניטרי – מה שמאפשר לחמאס להעשיר את הקופה המתרוקנת שלו. בהקשר זה הוא עדכן את חברי הוועדה כי מתקיימים דיונים בקבינט לגבי כמה אפשרויות לשלול מחמאס את יכולת החלוקה.

משם עבר ראש הממשלה לסקור את המצב ביהודה ושומרון וציין כי הרש"פ פועלת באופן דואלי. מצד אחד יש שיתוף-פעולה, לא מאהבת מרדכי, במטרה למנוע את עליית חמאס לשלטון ביו"ש, ומצד שני היא לוחמת בישראל במישור המדיני-משפטי בין-לאומי, במטרה לשלול את עצם קיומה של ישראל ואת זכותה להגן על עצמה.

נתניהו התייחס בסקירתו גם לגבול המזרחי, כשלדבריו יש לאיראן כוונה להזרים ליו"ש נשק ואמל"ח. הוא הדגיש כי מכיוון שישראל לא מוכנה שהגבול הארוך ביותר שלה יהיה פתוח לאיראן, ישראל מתכוונת לבנות מכשול לאורך הגבול בדומה למכשול שנבנה בגבול מצרים. הוא ציין כי יש לכך תכלית כפולה, גם מניעת הברחות וגם חסימת שיטפון דמוגרפי מאפריקה ומאסיה.

לאחר הסקירה, ראש הממשלה השיב לשאלות חברי הוועדה שעסקו בין היתר בפעילות לצמצום פעילות אונר"א, חוק הגיוס, מנגנוני סיום המלחמה, שלטון צבאי ברצועה, הגברת הלחץ ההומניטרי, רצועת ביטחון בגבול הצפון, הר הבית, חיזוק הגליל, תכנית הגרעין של איראן ועוד.

ועדת החוץ והביטחון - בנימין נתניהו
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ
ועדת החוץ והביטחון - בנימין נתניהו
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ
ועדת החוץ והביטחון - בנימין נתניהו
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ

Back to top button