מבזקיםפוליטי / מדיני

בעקבות המצב: ועדת החוקה תתכנס הערב לאישור הגבלה על דיוני בימ"ש

ועדת החוקה תתכנס הערב (שני) לראשונה לאישור הכרזה על הגבלה מלאה של דיוני בית המשפט בהשתתפות עצורים או אסירים באזור הצפון וקיומם באמצעות היוועדות חזותית. הדיון יתקיים ב-20:30 בכפוף להגעת בקשת ההכרזה. הסדר דומה חל בתחילת המלחמה לתקופה קצרה באמצעות תקנות שעת חירום. הוועדה תתכנס בהתאם לחוק קיום דיונים בהיוועדות חזותית בהשתתפות עצורים, אסירים וכלואים (הוראת שעה-חרבות ברזל), התשפ"ד-2024.

הוראת השעה מסדירה את אופן קיום הדיונים בעניינם של עצורים, אסירים וכלואים בהיוועדות חזותית בתנאי שההכרזה על מצב מיוחד בעורף שניתנה עם תחילת מלחמת חרבות ברזל עדיין בתוקף, בהתאם לשני מתווים של הכרזות: הכרזה על הגבלה מלאה בשל סיכון ממשי לחיי אדם, והכרזה על הגבלה ביטחונית בשל סכנת חיים או סיכון ביטחוני מוגבר בהבאת עצורים או אסירים החשודים בעבירות ביטחוניות המפורטות בחוק לבתי משפט.

החוק מסמיך את השר לביטחון לאומי ואת שר המשפטים להאריך בצו את הוראת השעה לתקופה של עד 4 חודשים בכפוף לאישור ועדת החוקה. ההכרזה על הגבלה מלאה בחלק מסוים בארץ יכולה להיות למשך 14 יום כל פעם. הכרזה מלאה בכל הארץ יכולה להיות למשך 7 ימים כל פעם. זאת לבקשת שר המשפטים בהתייעצות עם השר לביטחון לאומי ובצירוף חוות דעת של גורמים רלבנטיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ההכרזה על הגבלה ביטחונית, שכעת בתוקף לאחר שהוארכה באישור הוועדה 11 פעמים מאז חקיקת החוק, קובעת כי דיוני בימ"ש בהשתתפות עצורים או אסירים החשודים או מואשמים בעבירות טרור, יתקיימו ב-VC בשל סכנת חיים או סיכון ביטחוני מוגבר בהבאתם לבימ"ש בעת המלחמה. את ההכרזה ניתן להאריך ב-28 ימים בהחלטה משותפת של שר המשפטים והשר לבל״מ בצירוף חוות דעת.

דיון ועדה בכנסת
אילוסטרציה. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button