מבזקיםפוליטי / מדיני

עקב שירות מילואים ממושך: חלק מהנשים שילדו השנה לא קיבלו דמי לידה

ועדת העבודה והרווחה בראשות חבר הכנסת ישראל אייכלר דנה ואישרה היום (חמישי) את חובת ההיוועצות עם הוועדה בנוגע להרחבת הסכם קיים בין משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי, המסדירה את זכאותן של נשים שעקב שירות מילואים לא צברו את תקופת האכשרה הנדרשת לצורך זכאות לדמי לידה מלאים או חלקיים. על פי הביטוח הלאומי, 667 נשים ששירתו במילואים ילדו השנה, רובן המכריע עבדו וקיבלו דמי לידה, אולם ישנן נשים שעקב שירות המילואים הממושך לא השלימו את תקופת האכשרה ואיבדו את זכאותן.

תקופת האכשרה לצורך זכאות לדמי לידה עומדת על הכנסה מעבודה או משכר שמשולמים בגינם דמי ביטוח לאומי לאורך 6 חודשים מתוך 14 חודשים- לדמי לידה חלקיים, ועל 10 חודשים מתוך 14 חודשים או 15 חודשים מתוך 22 חודשים- לדמי לידה מלאים. על פי בקשת ההרחבה להסכם, תקופת האכשרה כוללת גם תקופות בעדן קיבלה המבוטחת תגמולי מילואים, אך בתנאי שתום תקופת המילואים קדמה ליום הקובע, שהוא היום שבו הפסיקה המבוטחת את עבודתה בהיותה בהיריון שנסתיים בלידה. כלומר, הוראות ההסכם נותנות כבר היום מענה למי ששירתה במילואים, סיימה את השירות וחזרה לעבודתה טרם הלידה, אך לא לנשים שלא הספיקו לשוב למעגל העבודה טרם הלידה.

בבקשה להרחבת ההסכם נקבע כי ההסכם הנידון, שבמקור נתן מענה לנשים שעקב שירותן הסדיר בצה"ל או שירות קבע לא השלימו את תקופת האכשרה, יורחב כאמור באופן שיכלול מענה גם למשרתות מילואים שכירות, עצמאיות או כאלה שלא עבדו טרם גיוסן לשירות ועקב שירות ממושך לא יוכלו להשלים את תקופת האכשרה. כמו כן מוצע להבהיר כי הכספים שישולמו לנשים (המוגדרים כ'הענקת לידה' בהסכם זה), יחשבו כדמי לידה לכל דבר, זאת במטרה לוודא שלא תיפגע זכאותן של הנשים למענים נוספים מכוח עבודת נשים, כמו לדוגמא המשך הפרשות המעסיק לקופות גמל בתקופת חופשת הלידה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יושבת ראש הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי חברת הכנסת פנינה תמנו שטה: "מדובר בתיקון עוול ועשיית צדק עם נשים גיבורות. מעל 50,000 נשים שירתו ומשרתות במילואים מאז פרוץ המלחמה. הן נמצאות בכל החזיתות וזו גאווה גדולה, כולנו מצדיעים ומצדיעות להן. שדולת הנשים הסבה את תשומת לבי לנושא הזה, הגשתי הצעת חוק ולאחר מכן אמרו לי שאפשר לתקן זאת במסגרת הרחבת ההסכם. אני לא מתנגדת לכך אבל חושבת שחשוב שיהיה מעוגן גם בחקיקה".

בנוסף, ביקשה חברת הכנסת תמנו שטה לאפשר זכאות לדמי לידה גם לנשים שלא עבדו טרם גיוסן למילואים ושירתו מספר חודשים לפחות: "זה המעט שאנחנו יכולים לתת לנשים האלה על שירותן ומסר חשוב". נציגת הביטוח הלאומי עו"ד שרית דימרי אמרה שהביטוח הלאומי ייבחן את היקף התופעה וכלים אפשריים למתן מענה לנשים אלה.

אישה בהריון
צילום: freepik

Back to top button