מבזקיםפוליטי / מדיני

פרשת הדרכונים: לאחר שנפתחה חקירה – משרד החוץ עדכן את הנהלים

בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ, משרד החוץ פרסם את הנהלים המסדירים את הזכאות לדרכונים דיפלומטיים ושינה את תהליך אישור הבקשות החריגות לאחר שנפתחה חקירה פלילית בנושא הנפקת הדרכונים הדיפלומטיים למקורבים פוליטיים.

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בתחילת מרץ 2024, בדרישה לבטל ולאסוף את הדרכונים הדיפלומטיים שהונפקו למקורבים פוליטיים, ביניהם בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, וראשי רשויות המזוהים עם מפלגת הליכוד. העתירה טענה כי ההחלטה להעניק את הדרכונים הייתה בלתי סבירה באופן קיצוני ועוררה חשש לשיקולים זרים.

בעקבות העתירה, התרחשו מספר התפתחויות משמעותיות. ב-18 באוגוסט 2024, המדינה עדכנה כי נפתחה חקירה פלילית בנושא הנפקת הדרכונים הדיפלומטיים. ב-19 בפברואר 2024, ועדת החריגים לדרכונים רשמיים במשרד החוץ החליטה לפרסם את הנהלים בעניין דרכונים רשמיים, המכונים בעתירה דרכונים דיפלומטיים. הפרק הרלוונטי בתקנון שירות החוץ פורסם באתר משרד החוץ, תוך השחרת עניינים מסוימים מטעמי ביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוסף, הוחלט לשנות את התקנון כך שבקשות חריגות לדרכונים רשמיים יעברו ראשית את הוועדה המקצועית במשרד החוץ. רק לאחר מכן, במקרה של דחייה, רשאי המבקש לפנות למנכ"ל משרד החוץ לבחינה מחודשת.

עו"ד רותם בבלי דביר, מנהלת מחלקת ליטיגציה בתנועה לאיכות השלטון: ״אנו מברכים על ההתפתחויות החיוביות בעקבות עתירתנו. פרסום הנהלים והשינוי בתהליך אישור הבקשות החריגות הם צעדים חשובים לקראת שקיפות ומנהל תקין. עם זאת, נמשיך לעקוב אחר התנהלות משרד החוץ בנושא זה ונוודא כי השינויים אכן מיושמים הלכה למעשה״.

״פתיחת החקירה הפלילית מדגישה את חומרת החשדות, ואנו קוראים לרשויות האכיפה למצות את הדין עם כל מי שנמצא מעורב בהענקת דרכונים דיפלומטיים שלא כדין. נמשיך לפעול ללא לאות להבטחת מינהל תקין ונקי משיקולים זרים בכל רשויות השלטון״, הוסיף לסיום.

Back to top button