כלכלהמבזקים

חברת מודי׳ס הודיעה על הורדת דירוג האשראי של ישראל

חברת דירוג האשראי הבינלאומית Moody's הודיעה הערב (ו') על הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל מרמה של A2 לרמה של Baa1 (מקביל לרמה של +BBB) עם תחזית שלילית. המניע המרכזי להורדת הדירוג, כך על פי מוד׳יס הוא השקפת החברה כי הסיכון הגיאופוליטי התגבר באופן משמעותי, לרמה גבוהה מאוד, עם השלכות שליליות מהותיות על כושר החזר האשראי של מדינת ישראל, הן בטווח הקצר והן בטווח בארוך.

״עוצמת הסכסוך בין מדינת ישראל לחיזבאללה עלתה באופן משמעותי בימים האחרונים״, הודיעה מודי׳ס והמשיכה: ״זאת בהקשר של היעד המוצהר של מדינת ישראל להחזיר את התושבים המפונים בחזרה לצפון הארץ. השגת מטרה זו עשויה להיות כרוכה בסכסוך אינטנסיבי עוד יותר. במקביל, הסיכויים להפסקת אש בעזה התפוגגו והסיכונים הפוליטיים הפנימיים עלו לצד סיכונים גיאופוליטיים״.

בטווח הארוך, מודי׳ס צופה שכלכלת ישראל תיחלש כתוצאה מהסכסוך הצבאי באופן מתמשך, מעבר לציפיות שהיו קודם לכן. עם סיכונים ביטחוניים מוגברים, החברה כבר לא צופה התאוששות כלכלית מהירה וחזקה כפי שהיה לאחר סכסוכים קודמים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

משכך, לדעת חברת דירוג האשראי, התאוששות כלכלית מאוחרת ואיטית יותר, בשילוב עם מערכה צבאית ממושכת יותר, ישפיעו בצורה מתמשכת יותר על המצב הפיסקלי, וידחקו עוד יותר את הסיכוי לייצוב של יחס החוב לתוצר ביחס לתחזיות הקודמות של החברה. ההסלמה המשמעותית בסיכון הגיאופוליטי מצביעה גם על ירידה באיכות המוסדות והממשל של ישראל, אשר לא היו אפקטיביים בצורה מלאה במניעת פעולות הפוגעות במדדי האשראי של המדינה.

השארת התחזית השלילית משקפת את עמדת החברה כי הסיכונים השליליים נמשכים גם ברמת דירוג Baa1. הסלמה חמורה של הסכסוך עם חיזבאללה עשויה להיות עקבית עם דירוג נמוך בצורה ניכרת, בפרט אם החוזק הכלכלי והפיסקלי של ישראל ייחלש עוד יותר. הסיכון להסלמה רחבה יותר בסכסוך עם איראן נותר בעינו, למרות שהוא ממשיך להיות נמוך.

״אי הוודאות לגבי ביטחונה של ישראל ותחזיות הצמיחה לטווח ארוך הינם גבוהים בהרבה מהמקובל ברמת דירוג Baa, כאשר סיכונים ארוכי טווח למגזר ההייטק המתאפיין במוביליות גובהה רלוונטיים במיוחד. להתפתחויות שליליות כאלה עלולות להיות השלכות פוטנציאליות חמורות על המצב הפיסקלי, ועשויות לסמן שחיקה נוספת באיכות המוסדית״, כתבו מודי׳ס במסמך המסביר את החלטתם להוריד את דירוג האשראי של ישראל.

״החברה הורידה את תקרת מדינת ישראל במטבע מקומי (Israel’s local-currency country ceiling)1 מרמה של Aaa לרמה של Aa3. הפער של ארבע דרגות בין תקרת מדינת ישראל במטבע מקומי לבין הדירוג הריבוני של מדינת ישראל, משקף את הסיכונים הגיאופוליטיים המוגברים מאוד, אשר מאוזנים באמצעות טביעת הרגל המוגבלת של הממשלה בכלכלה הישראלית המגוונת והיציבות החיצונית״, הוסיפו.

Back to top button