חדשות הארץטכנולוגיה

"אוגר הידע": המהפכה שתחולל שינוי בהנגשת המידע הציבורי בישראל

קהילת החדשנות DatA-IL השיקה את "אוגר הידע", פלטפורמה חדשה המאגדת את כל מאגרי המידע הציבוריים הפתוחים בישראל. האתר מציע גישה נוחה למעל 120 מאגרי נתונים בתחומים כמו בריאות, חינוך, תחבורה וסביבה, ומטרתו לקדם את השקיפות והחדשנות בשירות הציבורי.

המאגר החדש מציע לציבור הרחב, חוקרים ויזמים, גישה מרוכזת למידע שהיה מפוזר, מה שמקל על מציאת נתונים רלוונטיים. ההנגשה של המידע הציבורי אינה רק צעד לשיפור השירותים אלא גם כלי משמעותי לצמיחה כלכלית. מחקרים מצביעים על כך שהנגשת מידע פתוח עשויה להניב תועלות כלכליות עצומות. "אוגר הידע", הוא חלק ממגמה עולמית של הנגשת מידע ציבורי, צעד שצפוי לתרום לחדשנות, יעילות כלכלית ושקיפות ציבורית במדינה. המיזם משקף את המחויבות של ישראל לקדמה טכנולוגית ולשיפור השירות לאזרח.

חשיבותו של המיזם נעוצה לא רק בערכו החברתי, אלא גם בפוטנציאל הכלכלי הטמון בו. מחקרים מראים כי הנגשת מידע פתוח לציבור עשויה לייצר תוספת של למעלה מ-3 טריליון דולר בשנה לכלכלת העולם. ההערכה היא כי כל דולר שמושקע בהנגשת דאטה ציבורי בארצות הברית, מניב תשואה של 39 דולר. נתונים אלה מדגישים את הפוטנציאל הכלכלי העצום הטמון ביוזמה זו עבור המשק הישראלי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

דוגמאות מוחשיות לערך הציבורי של הנגשת נתונים כבר קיימות בישראל. יישומונים (אפליקציות) כמו מוביט והופ-און, המבוססים על נתוני משרד התחבורה, שיפרו משמעותית את חווית השימוש בתחבורה הציבורית. באופן דומה, חברת מדלן מנגישה מידע מקיף על תחום הדיור בישראל, תוך שימוש בנתונים ממגוון מקורות ציבוריים. הצלחות אלו ממחישות את הפוטנציאל הגלום ב"אוגר הידע" ליצירת ערך משמעותי עבור הציבור הישראלי.

מיכל פינק, ראש מערך אסטרטגיה, כלכלה וחדשנות במשרד הכלכלה והתעשייה : "שימוש במידע ובנתונים מהווה את אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ביותר בכלכלה המודרנית. השקת אוגר הידע החדש מהווה צעד משמעותי בהנגשת מאגרי מידע ציבוריים ופתוחים לציבור הרחב. אני מאמינה שהאתר יתרום רבות למחקרים פורצי דרך, פיתוח מיזמים טכנולוגיים חדשניים, ויצירת פתרונות מבוססי דאטה שישפרו את חיי אזרחי ישראל. באמצעות יוזמה זו, אנו מבקשים לטפח את האקוסיסטם הטכנולוגי הישראלי, לעודד חדשנות, ולחזק את מעמדה של ישראל כמובילה עולמית בתחום הדאטה והבינה המלאכותית. אנו קוראים ליזמים, חוקרים, ומפתחים לנצל את המשאב החדש הזה ולהפוך את הנתונים להזדמנויות עסקיות וחברתיות שיקדמו את המשק הישראלי".

ירון נוידרפר, מנכ"ל ומייסד-שותף, קבוצת SFI: "טכנולוגיות מתקדמות ויוזמות כמו 'אוגר הידע' הן כלי חשוב בפיתוח ויצירת פתרונות חדשניים לסוגיות חברתיות-כלכליות בישראל. נוסף על הערך החברתי והשקיפות שבהנגשת דאטה ציבורי לקהל הרחב, הפרויקט טומן בחובו ערך כלכלי משמעותי לשיפור איכות החיים בישראל. אנחנו גאים להוביל את קהילת החדשנות DatA-IL וביחד עם שותפינו ממשיכים לפעול כדי להצמיח אקוסיסטם שבו דאטה ובינה מלאכותית משמשות לפתרון האתגרים העומדים בפני החברה הישראלית".

רונה פרי, מנהלת קהילת DatA-IL: "אוגר הידע הוא המפתח לסיפורי ההצלחה הבאים הנובעים מהנגשת מידע ציבורי. המאגר החדש מדגים כיצד דאטה שנאספה לאורך שנים ושייכת לכלל הציבור יכולה לשמש כמנוע לצמיחה, חדשנות, ושיפור השירותים החברתיים. אנחנו מאמינים שהנגשת המידע תאפשר לכל תושב, חוקר או יזם לפתח פתרונות ורעיונות חדשניים ולתרום לשיפור החברה הישראלית. אנחנו מעודדים את הציבור הרחב, את קהילת המחקר ואת הארגונים החברתיים להשתמש במאגר הפתוח כדי לגבש פתרונות חדשניים לאתגרים לאומיים, כלכליים וסביבתיים. שימוש מושכל בנתונים ציבוריים אינו רק כלי לשיפור איכות החיים של אזרחי ישראל, אלא גם בעל ערך כלכלי משמעותי, ואנחנו מצפים לראות קהלים חדשים שיעשו שימוש ויפתחו יוזמות חדשניות על בסיס נתונים אלו".

צביקה גולצמן, סגן ראש התכנית הלאומית ל-AI ברשות החדשנות: "על מנת לקדם את שילוב הבינה המלאכותית בתעשיית ההייטק הישראלית ולאפשר לאזרחי ישראל ליהנות מפירותיה, חשוב להנגיש את מאגרי הנתונים המקומיים והייחודיים של ישראל בעברית ובערבית. מאגר זה, יוזמת קהילת DatA-IL, הינו עוד נדבך חשוב, פתוח לכל, שיסייע ליישומים משמעותיים לטובת תושבי ישראל ויאפשר לחברות המפתחות מוצרים בתחום זה בהמשך, למסחר ולמכור את מוצריהן הן בארץ והן בחו"ל".

מירב פרץ בילינסקי, סמנכ"ל דאטה ובינה מלאכותית, מערך הדיגיטל הלאומי: "המחקר במידע פתוח, הדורש סינרגיה בין האקדמיה, המגזר השלישי, התעשייה והממשלה, הוא אחד המפתחות החשובים ביותר לשיפור השירות הציבורי. האתר החדש, המבוסס על שיתוף פעולה חזק בין קהילת DatA-IL, משרד ראש הממשלה ושותפים נוספים, יחד איתנו במערך הדיגיטל הלאומי, ממפה עבור חוקרים מאגרי נתונים קיימים ומפשט את ההתמצאות באוקיינוס המידע הפתוח. יחד עם מהלכים רבים נוספים בתחום הדאטה והבינה המלאכותית, האתר החדש צפוי לקדם מחקר ופיתוח בנתוני עתק, לטובת כלל תושבי ישראל".

DatA-IL היא מיזם משותף של קבוצת SFI, משרד הכלכלה, מערך הדיגיטל הלאומי ורשות החדשנות ובשותפות עם משרד רה"מ, משרד המדע והלמ"ס. חזון הקהילה הוא לרתום את הכוח של המידע הציבורי ולהצמיח אקוסיסטם בו דאטה ובינה מלאכותית משמשות לפתרון האתגרים העומדים בפני החברה הישראלית.

אילוסטרציה. צילום: pixabay

Back to top button