למען הקהילהמבזקים

נבנה מדמעות ותקווה: נחנך בית הכנסת לזכר הנופלים בשדרות

הערב (שני), בעיצומם של ימי מלחמה, נחנך בעיר שדרות בית הכנסת "א"ש הבנים" בטקס המשלב בין כאב אישי לבין תקווה לחיים חדשים. בית הכנסת נבנה לזכרם של שני לוחמים אמיצים שנפלו בעת מילוי תפקידם: סגן שילה כהן הי"ד, תושב העיר שדרות, ורס"ן איתמר אלחרר הי"ד. בטקס השתתפו ראש העיר אלון דוידי, המשפחות השכולות, רב העיר הרב דרור טויל, רב השכונה הרב חיים סאסי, אישי ציבור וחברי שכונת 'שדרות בפארק'.

שילה כהן, תושב העיר שדרות, היה בן 24 בלבד כשנפל בקרב הקשה בבארי במהלך בוקר השבעה באוקטובר. שילה, מפקד צוות בשלדג, יצא מביתו כשהבין את המצב הביטחוני והצטרף לכוחות שנלחמו להגן על בארי. אף על פי שנפצע ביד וברגל במהלך הקרב, שילה המשיך להילחם בגבורה עד שמת מפצעיו.

"שילה תמיד היה שם בשביל האחרים," מספר אביו, אריה כהן. "כששילה נפל, חלק מאיתנו נגדע יחד איתו. הקמת בית הכנסת לזכרו ולזכר איתמר הי"ד היא לא רק דרך להנציח אותו, אלא גם סוג של ריפוי עבורנו. זה המקום שבו חייו ממשיכים, דרך הקהילה, דרך הערכים שהוא ייצג – ערבות הדדית, אכפתיות ואהבת הזולת".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אריה הוסיף: "שילה היה מחויב לכל אחד – למשפחה, לחברים, לאנשים שהוא כמעט ולא הכיר. לראות את בית הכנסת הזה היום, מלא בחיים ובמשפחות, נותן לי תקווה ותחושת חיבור לבני, שאני ממשיך את מה שהוא התחיל. שילה מסר את חייו כדי שאחרים יוכלו לחיות בביטחון ובשלווה במדינת ישראל וכאן, בבית הכנסת, דרכו מגיעה לידי הגשמה. אנחנו מתמלאים שמחה וגאווה לראות את דרכו ממשיכה בבית הכנסת ומבקשים להודות לכל האנשים שהיו שותפים בהקמתו".

רס"ן איתמר אלחרר הי"ד, מפקד פלוגה ביחידת אגוז, היה בן 26 במותו מירי דו"צ בשטח מטווחים בנבי מוסא בינואר 2022. איתמר הותיר אחריו מורשת של אומץ ונחישות, של צניעות ומנהיגות. "איתמר היה גיבור בצבא, אבל הוא היה גם גיבור בבית," מספרת אלמנתו אור. "הוא חלם להקים משפחה, לחיות חיים שקטים אחרי השירות הצבאי התובעני, אבל תמיד הייתה בו המחויבות הגדולה להגנה על הארץ ועל חבריו. אני מרגישה שדרך בית הכנסת הזה, הוא ממשיך להיות איתנו ולהוביל אותנו גם ברוח.

בית הכנסת "א"ש הבנים" הוקם בשיתוף עיריית שדרות והקהילה המקומית, כשהתשתית הקהילתית שלו נוצרה על ידי "פרויקט קהילות". הפרויקט אינו מתמקד רק בהקמת המבנה, אלא בחיבור הקהילה למקום, ביצירת תוכן חברתי שמחייה את בית הכנסת ויוצר מוקד של ערכים ופעילות קהילתית משותפת״.

שמרון מוסאי, מנהל 'פרויקט קהילות' וחבר קהילת 'רעות', קהילת משפחת כהן שבנם נפל: "פרויקט 'קהילות' נותן לבתי הכנסת את הנשמה שלהם. בית כנסת איננו מקום בו אנשים מתכנסים רק כדי להתפלל, אלא מקום של חיבור, שיתוף, לימוד ושבאים להיות בו חלק ממשהו גדול יותר".

הרב חיים סאסי, שנפצע בעצמו בשמחת תורה והשתקם בחזרה, אמר בהתרגשות: "החנוכה של בית הכנסת היום מסמלת יותר מכל את הכוח של הקהילה להתגבר על האובדן ולהמשיך לבנות את העתיד. אנחנו הופכים את המקום הזה לא רק בית כנסת בעל זיכרון ומורשת קרב, אלא למרכז של חיים, של ערבות הדדית ושל שכונה תוססת, מלאת שמחה ופריחה״.

״זהו מקום של זיכרון, אך גם של חיים ותקווה לגאולה. אנחנו ממשיכים יחד, מתוך הערכים ששילה ואיתמר חיו לפיהם – נתינה, מסירות, אחריות הדדית"., הוסיף

ראש העיר שדרות, אלון דוידי, התייחס בחנוכת בית הכנסת לחשיבות ההנצחה ולהמשכיות החיים בעיר: "הקמת בית הכנסת 'א"ש הבנים' היא ביטוי לחוסן של העיר שדרות ושל תושביה. זה לא רק זיכרון לגבורתם של שילה ואיתמר, אלא גם הצהרה על המשך החיים כאן – על הקהילה שמתחזקת ומתפתחת גם אחרי זמנים קשים ושכול עצום״.

עוד אמר: ״בית הכנסת הזה ייתן מקום למשפחות להתכנס יחד לשמחות, לתפילות ולחיזוק הקשר הקהילתי, וזהו המסר החשוב ביותר – אנחנו ממשיכים לחיות ולבנות, עם כל הכאב שבאובדן. מה שאויבינו רצו לגדוע – ימשיך ויפרח ביתר שאת".

בית הכנסת לזכר הנופלים בשדרות
צילום: קהילת 'רעות' שדרות
בית הכנסת לזכר הנופלים בשדרות
צילום: קהילת 'רעות' שדרות
בית הכנסת לזכר הנופלים בשדרות
צילום: קהילת 'רעות' שדרות
בית הכנסת לזכר הנופלים בשדרות
צילום: קהילת 'רעות' שדרות

Back to top button