חדשות הארץמבזקים

מערכת החינוך נערכת ליום הזיכרון הלאומי הראשון לאירועי ה- 7.10

תלמידי מערכת החינוך יציינו ביום ראשון, ה-27 באוקטובר 2024 את יום הזיכרון הראשון לאירועי השבעה באוקטובר ופרוץ מלחמת "חרבות ברזל", במסגרות החינוך ברחבי הארץ. מנהלי בתי הספר וגני הילדים יוכלו לציין את יום הזיכרון בנוסף גם בתאריך הלועזי, ה-7 באוקטובר 2024, שחקוק היטב בתודעה הציבורית.

במסגרת יום הזיכרון, בתי הספר יערכו טקסי זיכרון ואירועי הנצחה לזכרם של הנופלים והנופלות, בדגש על בוגרי ובוגרות בתי הספר, ויעסקו בסיפורי הגבורה ועוז הרוח של מאות האזרחים ואנשי כוחות הביטחון, ובכללם חברי וחברות כיתות הכוננות, שהקריבו את חייהם בהגנה על תושבי הקיבוצים. בתוך סיפורי הגבורה, ניתן מקום מיוחד לסיפור גבורתו של אלחנן קלמנזון ז"ל, שחילץ יחד עם אחיו ואחיינו כמאה מתושבי קיבוץ בארי. עוד יעסקו תלמידי בתי הספר בחשיבות העצומה של פדיון שבויים, במאמצים להשבת החטופים, ובהתמודדות של כלל החברה הישראלית עם השבר, התופת והחורבן, והמעבר שלה ממשבר לתקומה.

שר החינוך, יואב קיש: "ב-7 באוקטובר טולטלה מדינה ישראל ומערכת החינוך בתוכה. תקופה זו, הפגישה אותנו עם אחד מרגעי השפל שלנו כאומה, אך בד בבד גם חשפה אותנו לתעצומות הרוח והגבורה מסדר גודל תנ"כי הטמונה בנו. בחודש זה תציין מערכת החינוך שנה לשבר, למרות שאין יום שאירועים אילו אינם נוכחים בחיינו וחקוקים בזיכרוננו. בצד השבר נדבר במערכת החינוך על הגבורה והתקומה ממנו, על המאחד והמשותף בנינו וגם על המורכבות אותה אנו מחויבים כעם לצלוח. אל לנו לשכוח – מערכת החינוך היא אחד ממאיצי השיקום החשובים שיש לחברה הישראלית ובתוכה גדל דור התקומה והגבורה הבא. 'פה נחיה ופה ניצור' ויחד ננצח".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני: "למערכת החינוך יש חלק חשוב בתקומה של החברה הישראלית מהשבר הנורא שפקד אותה ב-7 באוקטובר, ובהבניית הזיכרון של הדורות הבאים מאחד האירועים הקשים והמכוננים בתולדתנו כעם וכאומה".

משרד החינוך הקים לטובת צוותי החינוך בבתי הספר ובגני הילדים אתר תוכן ייעודי, הכולל מגוון רחב של חומרי הוראה ולמידה על אירועי ה-7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל". חומרי ההוראה כוללים שיעורים מקצועיים במגוון רחב של תחומי דעת, ובכלל זאת: אזרחות, היסטוריה, ספרות, תנ"ך גאוגרפיה, מחשבת ישראל, תושב"ע וכו'. חומרים אלה עומדים לבחירתו של המורה, בהתאם לגילם של התלמידים ולקהילת בית הספר.

לצד האתר, המשרד הפיץ לבתי הספר תכנים מטעם מנהל חברה ונוער לאירועי זיכרון וטקסי הנצחה לנופלים, והצעות לשירים וטקסטים שמוקדשים לזכרם, ומערכי שיעור למורים לשעת חינוך. מערכי שיעור אלה עוסקים, בין היתר, בהגברת המודעות לחשיבות של פדיון שבויים והפעילות להשבת החטופים, ובתרומתן המשמעותית של הנשים הלוחמות באירועי ה-7 באוקטובר ובמלחמת "חרבות ברזל". עוד עוסקים מערכי השיעור בפעילות ההתנדבותית הענפה של אלפי המתנדבות והמתנדבים, שתרמו תרומה משמעותית ללכידות החברה הישראלית, ופעלו לחיזוק חוסנו של העורף הישראלי. אתר זה יאפשר לבתי הספר ולגני הילדים לעסוק בנושאים אלה לאורך כל שנת הלימודים הנוכחית.

אגף השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד הפיץ לצוותי החינוך בבתי הספר ובגני הילדים נהלים ועקרונות לניהול שיח עם התלמידים המותאמים לשלב ההתפתחותי של הילדים לרבות שיח בנושא החטופים והשבתם.

לקראת יום הזיכרון, בתי הספר יפיצו מכתבים להורים, הכוללים שורה של המלצות להתנהלות מול הילדים, ובכללן: השיבו לילדיכם בישירות ובכנות, גלו רגישות והכלה, השתדלו לחזק את תחושת המוגנות והביטחון של הילדים ולהעביר מסרים של תקווה. ההמלצה להורים לתלמידים בגילים הצעירים (גנים ויסודי) היא להימנע מחשיפת הילדים לתמונות ולשידורים שאינם מותאמים לגילם ולבשלותם הרגשית.

טקס - יום הזיכרון - בית עלמין
צילום: דוב בער הכטמן

Back to top button