חדשות הארץמבזקים

6500 אזרחים ותיקים עדיין מפונים מביתם- מה עושה משרד הרווחה למענם?

לרגל יום האזרח הוותיק הבינלאומי המצוין מידי שנה ב-1 לאוקטובר ולקראת ציון יום שנה לאסון ה-7 באוקטובר ותחילת מלחמת "חרבות ברזל" – מנהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה מפרסם נתונים עדכניים לגבי מצבם של האזרחים הוותיקים המפונים וכן את המענים והסיוע שמשרד הרווחה מעניק לאזרחים ותיקים חוו את אירועי השנה האחרונה בעוצמה רבה בין אם נחטפו לעזה, פונו מבתיהם או ספגו שכול של אדם קרוב.

40 מרכזים שמפעיל משרד הרווחה והביטחון החברתי ב-50 בתי מלון, נותנים מענה סוציאלי, רגשי וחברתי לאלפי אזרחים ותיקים שעדיין מפונים מביתם מאז מה-7 באוקטובר. כיום ישנם כ-6,500 אזרחים ותיקים מפונים שעדיין נמצאים רחוק מביתם בין אם זה במלונות, בתי אבות ודיור מוגן או דיור עצמאי בקהילה. 5,380 מבוגרים שעדיין מפונים מיישובי הצפון, ו-1,127 שמפונים מהדרום.

3,630 מהאזרחים הוותיקים מיישובי גבול לבנון פונו לאזורים אחרים בצפון, 1,775 במרכז ו-2,338 בירושלים. העיר שקלטה את המספר הגדול ביותר של אזרחים ותיקים מפונים היא העיר טבריה שבה שוהים 1,309 אזרחים ותיקים שפונו מיישובי הצפון, תל אביב קלטה 894, וירושלים 738. השקעה של למעלה מ- 70 מיליון שקלים עבור פעילויות ומענים בחירום מתחילת המלחמה

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אוכלוסיית האזרחים הוותיקים חשופה יותר לאירועי לחץ וטראומה ביחס לאוכלוסיות אחרות. מנהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה גיבש תכנית לפינוי מהיר של מסגרות ומעבר של שירותים בשגרה אל המלונות ובתי האבות כמו גם פיתוח שירותים חדשים מותאמים למצב. לאורך חודשי המלחמה, השקיע המנהל 7 מיליון שקלים כל חודש עבור פעילות ומענים בחירום.

במרכזי הפעילות שמפעיל המנהל משתתפים אלפי אזרחים ותיקים ששוהים ביותר מ-50 מלונות. המוקדים כוללים מגוון פעילויות, חוגים, הרצאות, טיולים והפעלות במטרה לשמר בריאות גופנית, קוגניטיבית ורגשית. בנוסף מתקיימות סדנאות ייחודיות לעיבוד הטראומות וחיזוק החוסן הנפשי. סדנאות אלו יינתנו בעתיד גם לתושבים שחזרו לבתיהם, למטרת התמודדות עם הטלטלות הרבות שעברו בשנה האחרונה.

במסגרת פעילות החירום גובש סל מענים ותמיכה לאזרחיות ואזרחים ותיקים ששבו לארץ משבי החמאס. סל מענים הכולל: דיור מוגן במימון מלא, כוח אדם ייעודי ותמיכה רגשית. כמו כן, המינהל בנה תדריך לקליטה של אזרח ותיק שחזר מהשבי, התדריך נבנה בשיח עם חוקרים מהאקדמיה ומשיחות עם שבים. במהלך חודשי המלחמה, חזרו 17 אזרחיות ותיקות ואזרח ותיק אחד משבי חמאס ומינהל אזרחים ותיקים מלווה אותם ואת בני המשפחה באמצעות עובדים סוציאליים מהמחלקות לשירותים חברתיים.

בנוסף לכך, בעקבות הצטרפות משפחות רבות אל מעגל השכול, ביניהן סבים וסבות, יזם משרד הרווחה באמצעות המחלקות לשירותים חברתיים מענים פרטניים וקבוצתיים לאוכלוסייה זו. כיום פועלות כ-20 קבוצות תמיכה ברחבי הארץ בהנחיית אנשי מקצוע מעולמות התוכן של הנחייה, שכול וזקנה המיועדות לסבים וסבות שאיבדו נכד/ה.

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי: "האזרחים הוותיקים שלנו הם עמוד השדרה של החברה הישראלית. השנה האחרונה הייתה מאתגרת עבורם, אך ממפגשים רבים שערכתי איתם לאורך חודשי המלחמה ראיתי עד כמה הרוח שלהם איתנה וחזקה. אנשים שראו וחוו כל כך הרבה, מחזיקים בתוכם אופטימיות גדולה ואמונה בצדקת הדרך. הם מהווים דוגמא לכולנו ואנו עושים הכל ומשקיעים משאבים רבים על מנת להבטיח את שלומם וחוסנם של האזרחים הוותיקים".

מנכ"ל משרד הרווחה, ינון אהרוני: "אנו משקיעים משאבים ניכרים כדי להבטיח את רווחתם של אזרחים וותיקים, במיוחד בתקופות מאתגרות כמו מלחמה. מערך השירותים שלנו כולל תמיכה נפשית, סיוע כלכלי, ופתרונות דיור מותאמים, במטרה לאפשר לוותיקינו לחיות בכבוד ובנוחות גם בעתות משבר. ההשקעה בדור המייסדים היא לא רק חובתנו המוסרית, אלא גם השקעה בחוסנה של החברה כולה. כולי תקווה כי כולם יחזרו לביתם בשלום."

סמנכ"ל וראש מינהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה, יריב מן: "מינהל אזרחים ותיקים מוביל את הטיפול האזרחי באלפי הוותיקים שפונו מביתם. צוות המינהל עושה לילות כימים לפתח שירותים חדשים במקומות הפינוי ולהמשיך בהפעלה של שירותים מוכרים על מנת לסייע לאזרחים הוותיקים להשתמש במקורות החוסן שלהם כדי להתמודד עם הריחוק מהבית, לייצר קשרים חברתיים ולהמשיך להיות פעילים כפי שהיו רגילים טרם הפינוי".

יום האזרח הוותיק הבינלאומי
צילום: מנהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה
יום האזרח הוותיק הבינלאומי
צילום: מנהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה

Back to top button