מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת החוקה אישרה להאריך את ההגבלה על דיוני בימ״ש בהשתתפות עצורים

ועדת החוקה אישרה הערב (ראשון), את הארכת ההכרזה (מס׳ 4), על הגבלה מלאה ב-3 ימים עד ל-9.10. חוק קיום דיונים בהיוועדות חזותית בהשתתפות עצורים, אסירים וכלואים (הוראת שעה- חרבות ברזל) התשפ"ד-2023, מסדיר את אופן קיום הדיונים בעניינם של עצורים, אסירים וכלואים בהיוועדות חזותית בתנאי שההכרזה על מצב מיוחד בעורף שניתנה עם תחילת מלחמת חרבות ברזל עדיין בתוקף, בהתאם לשני מתווים של הכרזות.

הכרזה על הגבלה מלאה בשל סיכון ממשי לחיי אדם, והכרזה על הגבלה ביטחונית בשל סכנת חיים או סיכון ביטחוני מוגבר בהבאת עצורים או אסירים החשודים בעבירות ביטחוניות המפורטות בחוק לבתי משפט. ההכרזה על הגבלה מלאה בחלק מסוים בארץ יכולה להיות למשך 14 יום כל פעם. הכרזה מלאה בכל הארץ יכולה להיות למשך 7 ימים כל פעם. זאת לבקשת שר המשפטים בהתייעצות עם השר לביטחון לאומי ובצירוף חוות דעת של גורמים רלבנטיים.

הכרזה על הגבלה ביטחונית יכולה להיות למשך 28 ימים כל פעם, בהכרזה משותפת של השר לביטחון לאומי ושר המשפטים, בצירוף חוו"ד של גורמים רלבנטיים. יצוין כי ההכרזה הביטחונית בתוקף לאחר שהוארכה בפעם ה-12 מאז דצמבר 2023. עוד יודגש כי אינה חלה לגבי מחבלי הנוח'בות או עצורי התמרון, שלגביהם חל הסדר היוועדות חזותית אחר, שנקבע בחוק ההיוועדות החזותית בנפרד, ללא צורך בהכרזה הביטחונית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו״ר הוועדה, ח״כ שמחה רוטמן: ״לפי המשרד לבל״מ בשיקול דעתו המקצועי יש צורך לפחות בשבוע. אם יש שינוי נסיבות אתם יכולים לבטל את ההכרזה. השאלה האם לא כדאי שתבקשו את המקסימום האפשרי מבחינת החוק ואם יש שינוי נסיבות, לבטל. כמעט חודשיים היינו בלוקדאון מלא, כשהיו למעשה פחות טילים על המדינה מאשר היום. אני יודע מאיפה הרצון מגיע ומכיר את התקלות אבל מנגד הזכות של אדם להיראות בפני שופט, עומדת הזכות לחיים. אני מניח שאין את הידע והשאלה מה השיקול שגורם למשרד המשפטים לבקש 3 ימים כשהמשרד לבל״מ מבקש שבוע״.

עו״ד יפעת רווה, משרד המשפטים: ״אנחנו רוצים שהצורך ייבדק מדי יומיים שלושה. לשאלת המחיר- שאלת הטלפונים בדיון ובעקבות המעקב התמידי המצב השתנה״.

היו״ר רוטמן: ״מבחינת החוק אתם יכולים לבדוק את המצב כל יום ולבטל את ההכרזה ברגע שהצורך לא קיים. אני מקווה שמתנהל שיח מתמיד בין הגופים השונים לא רק באמצעות דיוני הוועדה. כאשר אנחנו בהארכה רביעית ולפנינו יום כיפור וחג הסוכות, התכנון צריך להתחשב בהיגיון, בלוח השנה ובכך שהכנסת אינה חותמת גומי. כשבאים לכאן בשעת ערב וההכרזה פוקעת ב-22:00, זה לא מותיר הרבה ברירות ואין סיבה שנמתין לכיפופי הידיים עד לרגע האחרון. במצב הביטחוני הנוכחי אני לא מתכוון לאשר הכרזה לפיה אנשים יצאו מחר לדיונים באזורים אליהם נורו טילים״.

עו״ד גאל אזריאל, משרד המשפטים: ״כשחוקקו את החוק רק לפני כמה חודשים, חברי הוועדה קבעו כמה מבחנים להכרזה על הגבלה המלאה וביקשו שהרף יהיה גבוה כך שרק כשיש מאות טילים ביום ובתי קפה סגורים תהיה אפשרות להכריז. אנחנו מנסים למלא את רצון המחוקק. פיקוד העורף צמצם לפני כמה ימים את ההנחיות בחיפה וגם באזורים נוספים אתמול."

"הגורם המוסמך לעניין ההכרזה הוא שר המשפטים, שלאחר שקיבל את כל המידע הרלבנטי הקובע בין היתר שיתקיימו לימודים הכוללים הסעות. ההכרזה המלאה כופה דיונים בהיוועדות חזותית בלבד. בשקילת כל הנסיבות הגיע השר למסקנה שיש לבקש הארכה בשלושה ימים באזורים שבהם פיקוד העורף קבע הנחיות מחמירות יותר. הוועדה יכולה לקצוב את משך הזמן והאזורים״.

היו״ר רוטמן: ״מספר ההתראות או קיום הלימודים אינם רלוונטיים. יש פרק זמן קצר של נסיעה, ובביה״ס יש מרחבים מוגנים. בפוסטה אדם יכול ״לבלות״ גם מספר שעות כשאינו בקרבת מרחב מוגן. גם שאלת הבחירה מאוד משמעותית. הורה יכול שלא לשלוח ילדיו לביה״ס בעוד אסיר לא יכול. אבקש שתבררו מול לשכת השר. לא אאשר את הצו לאזור שאליו נורו שני טילים בליסטיים הבוקר לפני פחות מ-12 שעות. אני לא רוצה סיטואציה שבה מוציאים פוסטה בזמן שנורים טילים״.

שחר יערי עוזרת משפטית בחטיבת החקירות במשטרה: ״בעודנו כותבים את ההמלצה, נשמעו אזעקות בחיפה ואזורים נוספים. הבקשות שלנו מדתיות תוך התחשבות בעצורים. פריסת עמדות ה-Vc מלאה, ואנחנו עושים עבודה מתמדת ומטפלים נקודתית. הנחינו לדווח לנו על כל תקלה. דרישת המחוקק הייתה לקבל דיווח על היוועדות טלפונית מדי חודש ואנחנו אוספים את הנתונים. לעניין חיוניות המעצר- הנחינו את השטח להתייחס לכך. הפערים בינינו לסניגוריה היו ויישארו. לא נשחרר אסירים מסוכנים רק בגלל שמדובר ב-Vc”.

עו״ד חנית אברהם בכר, הנהלת בתי המשפט: ״לנוכח הקלות פקע"ר לא הוארכה הודעת שר המשפטים על מצב חירום מיוחד בבתי המשפט, אך בתי המשפט התבקשו להתחשב בעיקר בצפון וחיפה בבעלי הדין באשר לקושי בהגעה לדיונים. אנחנו מבינים את הקושי לשנע עצורים לבתי המשפט תחת אזעקות, כשהם אזוקים. אנחנו תומכים בבקשה להארכת ההגבלה המלאה, אך יש לזכור את קושי בעיקר בקיום דיוני הוכחות, ולכן יש להמשיך לבחון את ההארכה מעת לעת."

"בימים הראשונים היה קושי עם קיום הדיונים, ואלו התקיימו באמצעות הטלפון, משום שנמסר לנו שאין ערכות. תשובת המשטרה לפיה יש ערכות בכלל התחנות הועברה לבתי המשפט ואני מעריכה שזה עניין של הטמעה. יש ציר פתוח לטיפול בתקלות״.

לאחר דברים אלו, הכריז היו״ר רוטמן על הפסקה בדיון, על מנת להגיע להסכמות באשר לדרישתו להרחבת ההכרזה לאזורים שהוכרזו בפעם הקודמת. לאחר ההפסקה אמר רוטמן: ״בעקבות השיח החליט שר המשפטים לאשר את מפת האזורים שהומלצה ע״י המשרד לבל״מ בפעם הקודמת. אני סמוך ובטוח שתפעילו את שיקול הדעת ואם יתברר שבאזורים שבהכרזה אין צורך ביטחוני תוכלו לבטל זאת."

"ביום שבו חלק מהאזורים המדוברים טווחו לאחר הנחיות פקע״ר, לא נכון להוריד אותם. אני מקווה שהמצב הביטחוני ישתפר עד יום רביעי, אך ככל שלא, נפעיל את שיקול הדעת הנדרש. נבקש בדיקה של הטענות על התקלות ושיחודדו הנהלים בנוגע לחיוניות המעצר ולקיום דיונים בטלפון״. ההכרזה אושרה בקולו של היו״ר רוטמן ללא מתנגדים או נמנעים.

ועדת החוקה - הצ"ח מניעת ייצוג עצורי חרבות ברזל על-ידי הסניגוריה הציבורית
צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

Back to top button