חדשות הארץמבזקים

שנה למלחמה: הנתונים של פעילות צוותי מד"א מפרוץ המלחמה נחשפים

מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, במגן דוד אדום עסקו בהצלת חיים באופן שוטף ולעיתים גם תחת אש חיה. לציון יום השנה ליומה הראשון של המלחמה, בארגון ההצלה הלאומי מסכמים את פעילותם במלחמה ומציגים אותה במספרים.

בשנה החולפת שמאז ה-7.10, התקבלו במוקד 101 של מגן דוד אדום 2,713,000 שיחות, בעוד זמן המענה הממוצע לשיחת 101 הוא עד 2 שניות בלבד. כ-410,000 גברים ונשים עברו קורסי החייאה ועזרה ראשונה, עשרות אלפים מתוכן הודרכו באמצעות 2,669 קורסי הדרכה לעזרה ראשונה בשעת חירום באופן חינמי. כ-325,000 מנות דם הותרמו ע"י צוותי המתרימים בשירותי הדם של מד"א בהתרמות שהתקיימו ברחבי הארץ, בחדרי התרמה בתחנות מד"א ובבסיסי צה"ל השונים. כל תרומות הדם נבדקו לקביעת סוג דם וזיהוי מחלות זיהומיות במעבדות שירותי הדם של מד"א וסופקו לכלל בתי החולים ולצה"ל, השנה לראשונה סופק "דם מלא" באופן ישיר בשטחי הלחימה על ידי כוחות צה"ל.

בנק החלב של מד"א סיפק לפגיות ברחבי הארץ בשנה האזרחית החולפת 4,078 ליטר חלב לפגים נזקקים, מתוכם 2,107 ליטר לתינוקות נזקקים בעקבות אירועי מלחמת "חרבות ברזל" וההסלמה בצפון. בשנה החולפת הצטרפו לבנק 230 תורמות חלב חדשות שעומדות בסטנדרטים הרפואיים הקפדניים ביותר על מנת לספק את החלב הבטוח ביותר לפגים. בנוסף, חלב האם סופק לתינוקות ופגים שהתייתמו, שאימהותיהן נחטפו או נפצעו, או לתינוקות של אימהות שגויסו לצה"ל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בשנת 2023 פונו לבית החולים 16,283 נשים הרות. 1,062 מתוכן ילדו בעזרת צוותי מגן דוד אדום בביתן או בדרכן לבית החולים. בצל מלחמת 'חרבות ברזל', מתוך נתונים אלה ועל מנת לייעל את הליך הלידה, יצא לדרך בשיתוף ארגון המיילדות בישראל, פרויקט "פותחות ציר" שהתחיל בצפון הארץ ונחנך בקיץ האחרון ומטרתו לסייע לנשים הכורעות ללדת. במסגרת הפרויקט צוידו כ-50 מיילדות כונניות של מד"א בציוד מלא לקבלת לידה בטוחה על ידי מד״א וארגון המיילדות. מאז שהפרויקט יצא לדרכו נולדו מספר תינוקות בסיוע מיילדות כונניות של מד"א.

מהשבעה באוקטובר, מערך כלי הרכב של מגן דוד אדום הורחב בכ-600 כלי רכב, מתוכם: 189 אמבולנסים, מתוכם 5 ממוגני ירי, 163 ניידות טיפול נמרץ, מתוכן 2 ממוגנות ירי, 80 אופנועים, 10 ניידות התרמת דם, אוטובוס פינוי 1 בעל 7 מיטות טיפול נמרץ ויכולת הכלה של עוד 10 מטופלים במצב קל ו-41 גרורי אר"ן (ציוד רפואי לאירוע רב נפגעים) עם תאורה וגנרטורים. בהמשך יכנסו למערך כלי הרכב של מד"א 50 ניידות טיפול נמרץ ואמבולנסים ממוגני ירי, 50 ניידות טיפול נמרץ, עוד כ-200 אמבולנסים ואוטובוס טיפול נמרץ חדש נוסף.

כוח האדם של מד"א גדל גם הוא מאז פרוץ המלחמה כשהצטרפו למערך המתנדבים של הארגון כ-5,000 מתנדבים חדשים שמתוכם כ-3,500 מתנדבי נוער בני 15-18 שעוסקים גם בפעילות הומניטרית לקהילה. המתנדבים החדשים מסייעים ומצילים חיים בכל רחבי הארץ, באומץ רב באירועי שגרה ובאירועי חירום.

במהלך המלחמה, יצא לפועל פרויקט "צוותי מגן", שפותח במגן דוד אדום ומטרתו תגובה מיידית והנגשת טיפול רפואי מהיר על ידי אנשי קהילה בפריפריה ובערים. במסגרת הפרויקט הוכשרו וצוידו בציוד רפואי להגשת עזרה ראשונה אלפי חברי כיתות כוננות, עובדי רשויות, מאבטחים וגורמים נוספים זמינים היכולים במקביל לעיסוקם לתת מענה רפואי ראשוני לקהילה.

מנכ"ל מד"א אלי בין: "השנה החולפת, מפרוץ המלחמה הביאה איתה הפקת לקחים שנועדה לשיפור המענה הרפואי בזמן חירום. בשנה האחרונה מגן דוד אדום יישם את הלקחים מהשבעה באוקטובר ומאירועים ביטחוניים במהלך המלחמה על ידי הגדלת כוח האדם, הרחבת צי כלי הרכב של מד"א וביצע תרגילים המדמים אירועי רב נפגעים כדי לשפר את המוכנות שלנו כארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל למצבי קיצון ו"עלטה". בנוסף, פעלנו לשיפור המענה לנשים הרות, ביצענו התרמות דם במוקדים רחבים בארץ והטמענו ידע הרפואי להגשת עזרה ראשונה לציבור ולגורמי ביטחון בקהילה. מגן דוד אדום פועל כל הזמן על מנת להשתפר, להתרחב ולהבטיח את הביטחון הרפואי בארץ."

שנה למלחמה - מסוק מד"א - אמבולנס מד"א - קטנוע מד"א
צילום: דוברות מד"א

Back to top button