מבזקיםפוליטי / מדיני

הוועדה לקידום מעמד האישה: שנה לטבח וטרם הוגשו כתבי אישום נגד מחבלים

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה היום (שני) דיון מיוחד לציון שנה לטבח ה-7 באוקטובר. בדיון שביקש לבחון את התקדמות החקירה נגד מחבלי הנוח'בה והעמדתם לדין התקשתה נציגת הפרקליטות להסביר מדוע שנה אחרי הטבח לא הוגש אפילו כתב אישום אחד: "הדברים נעשים בקפידה". יו"ר הוועדה ח"כ תמנו שטה (המחנה הממלכתי): "זוהי החובה שלנו, לא לשכוח ולא לעצור, עד שהמחבלים ישלמו על פשעיהם. לטיימינג יש משמעות". חברות הכנסת שהשתתפו בדיון דרשו מהפרקליטות לומר אם יש קושי משפטי או חקיקתי בהעמדה לדין של המחבלים. טלי בינר ניצולת הטבח בפסטיבל הנובה שיתפה בעדות מצמררת: "שמעתי נשים צועקות 'לא, לא' במשך שעות; הבנתי שאסור שיחטפו אותי בחיים, שאני במשימת התאבדות, שעליי לרוץ כדי לא לקבל ירייה בראש".

יושבת ראש הוועדה חברת הכנסת פנינה תמנו שטה שפתחה את הדיון בדקת דומייה אמרה: "היום השבעה באוקטובר, שנה מאז אותו יום ארור, בו התעוררנו לאסון הגדול ביותר שקרה לישראל מאז השואה. כשמחבלי הנוח'בה פרצו את הגבול מעזה והחלו ברצח עם ותושבי הדרום, תוך שהם מוציאים להורג, שורפים משפחות שלמות בעודן בחיים, אונסים ומתעללים. המחבלים המפלצות בצעו פשעי אנושות ולא בחלו בשום אמצעי להכות ולפגוע בישראל. התמונות מאותו הבוקר נצרבו בזיכרוננו לעד, הקורבנות הרבים, קולות הזעקות לעזרה ומאות ילדים, נשים וקשישים נגררים ונחטפים לתוך עזה צמאת הדם. שנה מאותו בוקר זוועות, התכנסנו כאן הבוקר לציין את הטבח והאסון של השביעי באוקטובר ולהעמיק בהתקדמות איסוף העדויות, איסוף הראיות וקידום משפט צדק והעמדה לדין של מחבלי הנוח'בה המתועבים, בגין הפשעים שהם ביצעו. זוהי החובה שלנו, לא לשכוח ולא לעצור, עד שישלמו על פשעיהם".

טלי בינר שורדת הטבח בפסטיבל הנובה הגיעה לוועדה וסיפרה בדמעות: "מאז השביעי לא חזרתי לחיים הקודמים שלי ואני מדברת פה היום בשם אלו שלא חזרו הביתה. במשך 7 שעות שהייתי בקרוואן שמעתי כל מה שאתם יכולים להעלות על דעתכם. שמעתי נשים צועקות לא לא במשך שעות ואז אני שומעת צרור שלא נגמר ושק והאחד ועוד אחד הוא מאוד פשוט. אם בהתחלה חששתי מטילים אז בהמשך היום ידעתי שאני בסרט אחר ושאני במשימת התאבדות שאסור שיתפסו אותי בחיים, שאם המחבלים נכנסים אני בורחת כדי לקבל כדור בראש. הפחד היה שלא רק שירצחו אותי אלה שירצחו לי את הנפש". בגרון חנוק אמרה בינר: "לא רציתי להתפרסם ואני לא יכולה לשבת פה גם בשנה הבאה. אני גם יכולתי להיות תמונה. אמא שלי יכלה להיות זאת ששוברת את כל העולם כדי להחזיר אותי הביתה ואין מי ששומע. הוועדה הזאת נותנת אור של תקווה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

דקל ליפשיץ נכדו של החטוף עודד ליפשיץ: "השביעי באוקטובר הזכיר לנו מה הגדולה שלנו כעם ואומה. קצוות שונים בחברה עומדים יחד נגד ארגון שרצה לחסל אותנו בגלל מי שאנחנו. איבדנו אבדות קשות מאוד ובניהם נחטפו 250 אנשים ובהם סבי וסבתי. סבי בן 84, איש שכל חייו עשה למען המדינה ונתן את נשמתו למדינה. אני פונה לחברי הכנסת הרבים כאן, 'תקחו את הזכות שלכם ותביאו את החטופים הביתה. תעצרו את הפיצול המטורף שאנחנו מגיעים אליו ללא סיבה'".

דגנית כהן ויליאמס ממונה במחלקה פלילית של פרקליטות המדינה: "החקירה מתבצעת ויש צוות ייעודי בפרקליטות מחוז דרום שעוקב ומנתח את החומרים. יש צוות ייעודי לעבירות המין בפרקליטות המדינה והדברים נעשים בקפידה". חברות הכנסת שטרית ותמנו שטה שאלו: "אם מחבלים הודו למה אין כתבי אישום? וכהן השיבה: "זמנים ומועדים זה לא מידע שאני יכולה לתת. הדברים יותר מורכבים במשפט פלילי". היו"ר: "לטיימינג יש משמעות". כהן אמרה: "זה במעקב צמוד של פרקליט המדינה. גם הסיפור של כתבי האישום עבירות המין הם חלק מחקירה הרבה יותר גדולה של הזוועות".

במהלך הדיון, חברות הכנסת הביעו זעם על חוסר התשובות וההתקדמות בנוגע לחקירות הפגיעות שהתרחשו באירועים מ-7 באוקטובר. הן ציינו כי התשובות שניתנות מגיעות בצורה קרה וללא קריטריונים ברורים, והדגישו את הצורך הדחוף בשינויים בחוק. נציגת הפרקליטות הסבירה כי במקרה של הודאת חשוד לא נדרש קורבן, אך הוסיפה כי מדובר בקושי שחייבים להתגבר עליו באמצעות ראיות נוספות. היא ציינה כי החקירה מתנהלת בלהב 433, ושכל פרט נבדק בשיתוף פעולה עם הפרקליטות.

ח"כ שטרית שאלה על פגישות עם פרקליט המדינה, אך נציגת המשרד לא ידעה להשיב. פרופ' רות הלפרין קדרי קראה להביא את פראמילה פאטן, נציגה מיוחדת של האו"ם לאלימות מינית בעימותים, שתוכל להמשיך לחקור את הפגיעות המיניות שנעשו בעימותים. ח"כ מירב כהן הדגישה את האלימות המינית הקשה שהתרחשה במהלך הטבח, וציינה כי כל מי שהשתתף בפשעים הללו צריך להיות אחראי. חברות הכנסת חזרו והדגישו את הצורך בהגשת כתבי אישום כדי להביא את האחראים לדין.

עו"ד אבי גז התריע על הקשיים המשפטיים הקיימים והביע חשש כי יידוע הנפגעים אינו מתקיים. ח"כ סון הר מלך ציינה את האבסורד שבחוסר ההתקדמות בחקירות, ואילו ח"כ מירב בן ארי קראה לדיון חסוי עם גורמי המשטה כדי לקבל תוצאות מהירות. ח"כ אביחי בוארון הדגיש את הצורך בחידוש משפטי והציע לקדם הצעת חוק חדשה. ח"כ מיכל וולדיגר הביעה תמיכה בצורך בתיקון חקיקה, והוסיפה כי מדובר במעשים איומים שדורשים טיפול מיידי.הדיון העלה את הדחיפות לנקוט בפעולה ממשלתית מיידית על מנת להבטיח שהנושא לא ירד מסדר היום.

הוועדה לקידום מעמד האישה - דיון בכנסת
צילום: דוברות הכנסת, הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
פנינה תמנו שטה - הוועדה לקידום מעמד האישה - דיון בכנסת
צילום: דוברות הכנסת, הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
פנינה תמנו שטה - הוועדה לקידום מעמד האישה - דיון בכנסת
צילום: דוברות הכנסת, הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

Back to top button