חדשות חוץמבזקים

הצהרת ראש ממשלת בריטניה: "תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה"

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר נשא אתמול (שני) נאום בפרלמנט הבריטי לרגל יום השנה למתקפת ה-7 באוקטובר. נאומו עסק ביום השנה למתקפה ובמצב במזרח התיכון: "היום אנחנו מציינים שנה למתקפה המחרידה על ישראל שביצעו הטרוריסטים של חמאס. זה היה היום העקוב ביותר מדם עבור העם היהודי מאז השואה. זה יום של עצב, יום של אבל. יותר מאלף בני אדם נטבחו. מאות נחטפו במתקפה שנישאה על גבי שנאה. ששמה לה למטרה לא רק קורבנות יחידים, אלא את הקהילות היהודיות, את אורחות חייהם ואת מדינת ישראל – שהיא סמל לביטחון עבור היהודים בעולם."

"אדוני יושב הראש, 15 אזרחים בריטיים נרצחו בברוטליות באותו היום, ואזרח בריטי נוסף מת בשבי מאז. מחשבותינו היום נתונות לעם היהודי בכל רחבי העולם, לקהילה היהודית כאן בבריטניה ולכל אלו שאיבדנו לפני שנה. עבור רבים, הכאב והאימה של אותו היום חמורים באותה המדינה כפי שהיו לפני שנה. הם חיים עם זה מדי יום."

סטארמר אמר בנושא החטופים: "בשבוע שעבר נפגשתי עם משפחותיהם של חטופים בריטים ועם משפחות שכולות שיקיריהן נרצחו ב-7 באוקטובר. ישבתי עימם ושמעתי מהם על יקיריהם. לעולם לא אשכח את המילים שאמרו לי. מנדי דמארי סיפרה על אהבתה לבתה, אמילי. היא אמרה – ואני מצטט: "השעון האישי שלי נעצר ב-10:24 ב-7 באוקטובר…", שזו השעה שבה אמילי שלחה מסר נואש, שלא סיימה להקליד, כשחמאס תקפו את הקיבוץ שלה. היא עדיין חטופה כיום. אנחנו יכולים רק לדמיין, בקושי, מה חווים חטופים וחטופות כמו אמילי. כך גם לגבי מה שעובר על משפחותיהם, הסבל והייסורים – יום אחרי יום. וכך, אני אומר שוב, חובה לשחרר את החטופים מיידית וללא תנאים. הם תמיד יהיו בחשיבות העליונה ובמחשבותינו. אני מוקיר פעם נוספת את המשפחות על גדלות הנפש והנחישות המופלאות שלהן."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש ממשלת בריטניה הוסיף: "אדוני יושב הראש, היום זה גם יום אבל לאזור כולו, בשעה שאנחנו מביטים לאחור על שנה של סכסוך וסבל. מניין הקורבנות החפים מפשע, האזרחים, בעזה, באמת ובתמים מרסק את הלב. יותר מ-41,000 פלסטינים נהרגו. עשרות אלפים התייתמו. כמעט שני מיליון נעקרו מבתיהם. הם מתמודדים עם מחלות, רעב וייאוש ואין להם מערכת בריאות ראויה או מחסה. זהו סיוט שהתגשם בחיים האמיתיים, שחייב להסתיים. אנחנו עומדים לצד כל הקורבנות החפים מפשע בישראל, בעזה, בגדה המערבית, בלבנון – ומעבר להן. אנחנו עומדים לצד כל הקהילות פה בבריטניה, נגד השנאה – של יהודים או של מוסלמים. משום שכל מתקפה על קבוצת מיעוט היא מתקפה על הערכים שאנחנו גאים בהם של סובלנות וכבוד הדדי – ואנחנו לא נסבול זאת."

"אדוני יושב הראש, בשעה שהמזרח התיכון קרוב מאי פעם לפי התהום, שבה סכנה מוחשית ביותר של מלחמה אזורית, בשבוע שעבר, המשטרה האיראני בחר לתקוף את ישראל. כל הפרלמנט יצטרף אלי בגינוי מלא של המתקפה הזו. אנחנו תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני התוקפנות האיראנית, בהתאם לחוק הבינלאומי. עלינו להיות מאוד ברורים בעניין הזה: לא מדובר בפעולה הגנתית של איראן. זה היה מעשה תוקפנות והסלמה משמעותית ביותר בתגובה למותו של מנהיג ארגון טרור. הדבר חושף, פעם נוספת, את תפקידה המזיק של איראן באזור. איראן סייעה לחמש את חמאס לקראת מתקפות 7 באוקטובר. הם חימשו את חיזבאללה שפתחו במתקפת רקטות וטילים במשך שנה שלמה על צפון ישראל, מתקפה שעקרה בכוח 60,000 ישראלים מבתיהם, והם תומכים בחות'ים שמבצעים מתקפות ישירות על ישראל, ומוסיפים לתקוף משלוחים בינלאומיים."

"אדוני יושב הראש, כל הפרלמנט יצטרף אלי בתודות לאנשים ולנשים האמיצים והאמיצות, שבשירותם הפגינו את האומץ הקבוע שלהם במענה לאיום הזה. אבל אסור לטעות ולחשוב שהאזור יכול לעבור שנה נוספת כזאת. אזרחים מכל הצדדים סבלו יותר מדי. כל הצדדים חייבים כעת להתרחק מפי התהום ולמצוא את האומץ שבאיפוק. אין כל פתרון צבאי לאתגרים הללו ולכן עלינו לחדש את המאמצים הדיפלומטיים שלנו. יחד עם חברי המכובד שר החוץ קיימתי דיונים עם מנהיגי ישראל, לבנון, ירדן, הרשות הפלסטינית, ה-G7 והאיחוד האירופי, והצבנו בפני האו"ם את הצורך בפתרונות פוליטיים לסיום הלחימה. בשבועות הקרובים אנחנו נמשיך בעשייה הזו תוך שימת דגש על שלושה תחומים. ראשית, בלבנון המשימה המיידית שלנו היא להבטיח את שלומם ובטחונם של אזרחי בריטניה, הצוותים שלנו בשטח מסייעים להם לצאת מהמדינה. כבר הוצאנו יותר מ-430 בני אדם והבאנו אותם הביתה בטיסות שחכרנו. אנחנו מוכנים ומזומנים לבצע מאמצי פינוי נוספים, בהתאם למה שיידרש. ואני חוזר שוב על המסר החשוב לאזרחי בריטניה שעדיין נמצאים בלבנון: עליכם לצאת מהמדינה עכשיו."

"אדוני יושב הראש, אנחנו גם פועלים להקל על המשבר ההומניטרי בלבנון. בשבוע שעבר סיפקנו תמיכה חיונית בשווי 10 מיליון לירות שטרלינג, בנוסף לסיוע בשווי 5 מיליון לירות שטרלינג שאנחנו כבר מעניקים ליוניצ"ף. אבל המצב הזה לא יכול להימשך. אנחנו נוסיף להוביל את הקריאה להפסקת אש מיידית ולחזרה לתוכנית פוליטית עבור לבנון בהתבסס על החלטת האו"ם 1701, שמחייבת את חיזבאללה לסגת צפונה מנהר הליטני. הם חייבים להפסיק לשגר רקטות, מיידית, כך שהתושבים משני צידי הגבול יוכלו לשוב לבתיהם."

"שנית, אדוני יושב הראש, אנחנו חייבים לחדש את המאמצים להפסקת אש בעזה. אבל אנחנו לא יכולים פשוט להמתין שזה יקרה. אנחנו חייבים לעשות עוד על מנת לספק סיוע לאוכלוסיה האזרחית. זו הסיבה שחידשנו את הסיוע לאונר"א, הסיבה שאנחנו תומכים בבתי חולים שדה ובחלוקת מים, אמצעים רפואיים וטיפולים לילדים שסובלים מתזונה לקויה. אבל המגבלות המתמשכות על הסיוע הן בלתי ניתנות להצדקה. ישראל חייבת לפתוח עוד מעברים ולאפשר לסיוע מציל חיים לזרום. באופן מכריע, ישראל חייבת לספק מרחב בטוח עבור עובדי הסיוע – שרבים מדי מהם נהרגו, לרבות שלושה אזרחים בריטים. ישראל חייבת לפעול באופן שיאפשר לנו, בשיתוף פעולה עם בנות בריתנו, להגביר משמעותית את זרם הסיוע ההומניטרי לפני החורף. שלישית, אדוני יושב הראש, עלינו להציג פתרונות ארוכי טווח כדי לשבור את מעגל האלימות האינסופי. המטרה הסופית מובנת מאד והיא חייבת להיות פתרון שתי המדינות. אין כל אפשרות אחרת שתאפשר יציבות וביטחון. ולכן עלינו לבנות נתיב פוליטי לעבר הפתרון הזה, כך שישראל תתקיים סוף כל סוף בבטחה ובשלום לצד המדינה הפלסטינית שמובטחת כבר שנים רבות. הדבר דורש שהרשות הפלסטינית תמלא את החלל הריק שנוצר בעזה. זה דורש מאמץ בינלאומי דחוף לתמיכה בשיקום ובבנייה מחדש וזה דורש ערבויות לביטחונה של ישראל."

"אנחנו נפעל יחד עם בנות בריתנו ושותפותינו למען מטרה זו. אבל המפתח לכל זה היה ונותר הפסקת אש בעזה עכשיו, שחרור מיידי ללא תנאים של כל החטופים, וזרימה ללא הפרעה של הסיוע ההומניטרי. זהו צעד ראשון בסיסי שיישנה את הנתיב שבו מתקדם האזור הזה. אדוני יושב הראש, אף אחד מיושבי הפרלמנט הזה לא יכול באמת לדמיין איך זה מרגיש להסתתר מתחת לגופותיהם של חבריך, לקוות שטרוריסט לא ימצא אותך, דקות ספורות אחרי שרקדתם בפסטיבל מוזיקה. אף אחד מיושבי הבית הזה לא יכולים לדמיין באמת לראות במו עיניהם את העיר שלהם, את הבתים שבה, את בתי הספר, את בתי החולים ובתי העסק – נמחקים כולם, כששכניהם ובני משפחתם קבורים מתחת להריסות. זה מעבר ליכולת התפישה שלנו, ולכן עלינו להתנהל בצניעות."

סטארמר סיכם: "קשה להבין את עומקו המלא של הכאב הזה, אבל מה שאנחנו יכולים לעשות זה לזכור. מה שאנחנו יכולים לעשות זה להביע כבוד ולהאזין לקולות שפונים אלינו ברגעים הללו. ומה שאנחנו יכולים לעשות, אדוני יושב הראש, זה להשתמש בדיפלומטיה כדי לנסות למצוא צעדים מעשיים שיצמצמו את הסבל בשטח ולפעול למען הפתרון ארוך הטווח, כדי ששנה של סבל וסכסוך דמים שכזה לעולם לא תחזור על עצמה. זה מה שעשינו במושבינו כאן, זה מה שעשה כל הפרלמנט וזה מה שהממשלה הזו תוסיף לעשות. אני מפקיד את ההצהרה הזו בידי הבית."

Back to top button